سرخط خبرها

مردمی‌تر باشید

  • کد خبر: ۸۵۴
  • ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
مردمی‌تر باشید
در جلسه هم‌اندیشی شهرآرامحله منطقه8 مطرح شد

حمیده صفائی - قرارگرفتن در محدوده زمانی ده‌سالگی روزنامه شهرآرا شرایطی را فراهم کرد تا دست‌اندرکاران آن، تلاش خود را برای بهترشدن آن دوچندان کنند. بر همین اساس و با توجه به اینکه این روزنامه، خود را زبان مردم مشهد می‌داند قرار شد تا با برگزاری سلسله نشست‌های «ما و محله ما» نظرات ساکنان محلات مناطق مختلف درباره روزنامه شهرآرا و ضمائم آن به‌ویژه شهرآرامحله را که نخستین این ضمائم به لحاظ سابقه است، جویا شویم. این‌گونه بود که صبح روز یکشنبه 2تیرماه تعدادی از فرهیختگان منطقه8در سالن اجتماعات فرهنگ‌سرای کودک و آینده گردهم آمدند تا مسئولان شهرآرا را از نظرات خود بهره‌مند کنند. محمد عطاریانی، ساکن محله کوهسنگی که 34سال سابقه روزنامه‌نگاری در نشریات مختلف را دارد، در این جلسه گفت: این نوع مراسم و نشست‌ها برای تبادل اندیشه و نظر مردم در مناطق حائز اهمیت است. من به‌عنوان فردی که سال‌ها کار مطبوعاتی انجام داده است، می‌گویم آفت بزرگ مطبوعات بحث روزمرگی آن‌هاست. وقتی تحریریه یا سیاست‌گذاران نشریه‌ای به اهداف عالی خود نزدیک می‌شوند، کم کم به سمت کپی‌برداری می‌روند و کمتر
به دنبال تولید محتوا هستند. اما زمانی که نقد و بررسی باشد و از نظر مخاطب برای بهترشدن استفاده کنند، روزمرگی از بین می‌رود و نشریه رشد می‌کند.
وی افزود: به شهرآرا به‌ویژه شهرآرامحله منطقه8 توصیه می‌کنم بلندگوی شورا و شهرداری نباشد، شما باید در درجه اول جویای حال مردم باشید و حرف مردم را بزنید. با مردم و برای مردم باشید. به‌عنوان خبرنگار یا مسئول باید در کنار مردم باشید تا اخباری که منتشر می‌کنید نتایج بهتری داشته باشد. توصیه می‌کنم جلسات بعدی شما بیشتر به‌صورت مناظره باشد.

 

افزایش کار فرهنگی
بابک گوهرزاده مسئول روابط عمومی و حراست فرهنگ‌سرای قلم و هنر، نیز گفت: هم‌اندیشی و نقد، سازنده است و امیدواریم این برنامه‌ها بیشتر از قبل شود تا شهروندان در زمینه نشریه خودشان نظر بدهند. خلأیی که در این سال‌ها در شهرآرامحله منطقه8 احساس می‌کنیم بخش فرهنگی آن است.
 وی ادامه داد: هر هفته در فرهنگ‌سرای قلم و هنر به معرفی کتاب می‌پردازیم و نقد و بررسی و خلاصه‌نویسی کتاب را داریم. می‌توانیم محتویات این جلسات را در اختیار شهرآرامحله منطقه قرار دهیم و شهروندان پس از مطالعه اگر تمایل داشتند، می‌توانند این کتاب را از کتابخانه به امانت بگیرند. علاوه‌برآن مسابقات فرهنگی داریم که می‌توانید از محتویات آن برای نشریه استفاده کنید.
گوهرزاده یادآور شد: در منطقه مؤسسات و کانون‌های بسیاری فعال هستند که شهرآرامحله می‌تواند در قالب جدیدش محتویات بیشتری از آن‌ها چاپ کند و به اطلاع شهروندان برساند.
وی افزود: پیشنهاد می‌کنیم جاذبه‌های دیگر محلات را به صورت تیتروار در شهرآرامحله هر منطقه بیاورید تا با پتانسیل دیگر محلات آشنا شویم.


به فکر گردشگران باشیم
محمود جنگی از فعالان روایتگری دفاع مقدس هم گفت: منطقه8 و ثامن دو منطقه قدیمی و هویتی هستند که جای کار وسیعی دارند. این دو منطقه از لحاظ استراتژیک نقاط مشترکی دارند و در کنار هم از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار هستند. منطقه ثامن بافت قدیمی خودش را حفظ کرده، اما منطقه8 به‌سمت فضای مدرنیسم پیش رفته است.
وی افزود: منطقه8 به دلیل تولید صنایع دستی، تنوع سبک‌های غذایی، معماری، آداب و رسوم مذهبی، سیستم‌های مختلف آموزشی و تحصیلی، حوزه‌های علمیه، فضاها و فعالیت‌های تفریحی و تاریخ و هویت غنی و قدیمی‌ای که دارد باید به شهروندان به‌ویژه گردشگران معرفی شود. جای این صفحه در منطقه8 خالی است. رونق اجتماعی و فرهنگی خوبی را ایجاد خواهد کرد.


ناامیدی ندارد
حسین نوربخش، مدیر مسئول نشریه ورزش شرق، هم گفت: روزنامه شهرآرا توانسته جای خودش را در بین مردم باز کند و طرف‌داران زیادی داشته باشد که بخشی از این موفقیت به‌دلیل نشریه محلی شهرآرامحله است. وقتی نشریه‌ای محلی باشد و پای درد دل مردم محله بنشیند، کم کم مردم جذب آن می‌شوند. وقتی من شهروند خیابان کوهسنگی، مطلبی را در نشریه شهرآرامحله می‌خوانم که هر روز به‌راحتی از کنارش می‌گذشتم، اما خبرنگار این روزنامه موشکافانه به‌سراغش رفته است در من شهروند انگیزه ایجاد می‌شود تا با نگاه دقیق‌تری به آن بپردازم.
وی با اشاره به فضای مجازی و تکراری‌بودن بسیاری از مطالب در رسانه‌ها توضیح داد: بسیاری از روزنامه‌های ما اطلاعات تکراری می‌دهند و فقط واژگانشان متفاوت است، اما شهرآرامحله از این قانون و قاعده مستثناست و هر بار که می‌خوانید یک موضوع جدید در آن می‌بینید، علاوه‌برآن این نشریه مطالب ناامیدکننده به مخاطبش نمی‌دهد.


کیفیت را در نظر بگیرید نه کمیت
کاظم عرفانیان، عضو شورای اجتماعی محله دانش، هم در این جلسه گفت: از شهرآرامحله می‌خواهیم بیشتر از گذشته به مشکلات محلی بپردازد و تا رفع آن مشکل پای کار باشد و پاسخ لازم را از مدیران بگیرد. همچنین دیدگاه‌های شهرآرا جانب‌دارانه نباشد و چون زیر نظر شهرداری است از شهرداری حمایت نکند، بلکه بیشتر به مشکلات مردم رسیدگی کند. روزنامه شهرآرا بیشتر به کیفیت کار بها بدهید تا کمیت کار، گاهی 80درصد صفحه را برای عکس درنظر می‌گیرید که این برای یک رسانه جالب نیست.


 گره از کار مردم باز کنید
مرتضوی، نماینده دادگستری، نیز بر لزوم رسیدگی به مشکلات شهروندان تأکید کرد و گفت: اگر بتوانید گرهی از کار مردم باز کنید به این معناست که درست کار کرده‌اید، وگرنه تعریف و تمجید از کار مدیران را همه انجام می‌دهند.


صفحه خانواده سالم را حذف کرده‌اید
خانم نجفی، نماینده بانوان شورای اجتماعی محله امام خمینی، با اشاره به تغییر و تحولات اخیر روزنامه شهرآرا گفت: از مخاطبان روزنامه شهرآرا هستم. در گذشته صفحه‌ای با نام خانواده سالم داشتید که مطالب پزشکی در آن درج می‌شد. من هم این مطالب را دسته‌بندی کرده و به صورت کتابی درآورده‌ام، اما مدتی است که صفحات تغییر کرده‌اند و این صفحه از روزنامه حذف شده است و نمی‌دانیم چه روزهایی مطالب مرتبط چاپ می‌شود. هر چند چاپ ضمایم میلان و کوله‌پشتی خوب است اما این‌ها بیشتر در قالب داستان است و به مطالب تربیتی نمی‌پردازند. اگر ممکن است مطالب را تغییر دهید و برای بانوان کاربردی‌تر کنید. آشپزی، پزشکی و تربیتی را مانند گذشته در صفحاتتان داشته باشید.
وی با اشاره به برخی پتانسیل‌های منطقه افزود: همسرم کتابی نوشته است که تمایل داریم در شهرآرامحله منطقه8 معرفی شود البته فقط از کتاب همسرم نمی‌گویم بسیاری از شهروندان منطقه این پتانسیل را دارند و می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده بهینه کرد.


مطالب مناسبتی نباشد
یزدی‌نژاد از مؤسسه فرهنگی‌هنری پیام‌آزادگان خراسان رضوی نیز با اشاره به ارتباط مجموعه‌اش با شهرآرامحلات و روزنامه شهرآرا، گفت: تقاضا داریم توجه بیشتری به آزادگان داشته باشید و این ارتباط منوط به مناسبت‌ها نباشد. ما بحث کسب و کار و جلسات هفتگی را داریم که می‌توانید در شهرآرامحله منطقه8 به آن بپردازید.


ما به هم ربط داریم
محسن خیرآباد، مسئول روابط عمومی شهرداری منطقه8، نیز در این نشست در توصیف شهرآرامحله گفت: نشریه‌ای به وسعت 94هزار و 223نفر از منطقه8 که هر یک از آن‌ها پتانسیل‌های اجتماعی و فرهنگی برای منطقه ما هستند. شعار شهرآرا که می‌گوید «ما به همه ربط داریم» درست است ما در شهرداری منطقه8 به نماینده امور مساجد، مدارس، کانون‌های فرهنگی، نیروی انتظامی و هر کسی که دغدغه‌ای در منطقه8 دارد، ارتباط داریم و بهترین تریبونی که بتوانیم این دغدغه‌ها را در آن انعکاس دهیم شهرآرامحله منطقه‌مان است. اگر شهرآرامحلات به‌خوبی کار کنند بازوی اجرایی مناطق هستند زیرا آن‌ها می‌توانند صدای مردم را به گوش مسئولان برسانند، همان صدایی که ما به‌دلیل مشغله‌های کاری گاهی متوجه‌اش نمی‌شویم.


نخبه‌ها را بیشتر معرفی کنید
محمد رضایی، عضو شورای اجتماعی محله بهشتی، نیز با اشاره به موضوع نشست، یعنی هم‌اندیشی درباره کمیت و کیفیت روزنامه شهرآرا و شهرآرامحلات گفت: با توجه به وسعت منطقه و جایگاه استراتژیک آن در شهر، یکی از حلقه‌های مفقوده در ارتباط مردم و مسئولان را شهرآرامحله در حد توان پوشش داد اما هر چند تلاش بسیاری داشته‌اند، در این 8سال نتوانسته‌اند ظرفیت‌های منطقه را به‌معنای واقعی‌اش شناسایی کنند.
 وی ادامه داد: این منطقه از نظر تفریحی، مذهبی، اعتقادی و ورزشی پتانسیل‌های بسیاری دارد. همچنین نخبگان بسیاری داشته و دارد که بسیاری از این افراد از منطقه ما رفتند و نتوانستیم از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم. تقاضا دارم به‌سمتی برویم که نخبه‌های منطقه را معرفی و رمز موفقیتشان را اطلاع‌رسانی کنیم. ما نویسنده و مؤلف و تحلیلگر داریم باید از این پتانسیل‌ها استفاده کنیم. ما نتوانسته‌ایم برنامه منسجم خاص آزادگان، کهنسالان و کودکان داشته باشیم کارها به‌طور جزئی و گاهی موازی‌کاری انجام می‌شود. شهرآرامحله می‌تواند این موازی‌کاری را از بین ببرد.
وی در پایان گفت: در بحث نحوه توزیع این روزنامه در محله به نمازگزاران تغییراتی ایجاد شده که اکنون سهمیه‌ای وجود ندارد و تقاضا داریم تجدیدنظری شود. اگر واقعا اختصاص به محلات دارد برای محلات توزیع عادلانه داشته باشد و مردم بتوانند با آن ارتباط بگیرند.


از عملکردتان گلایه دارم
سعید رزاقی هنرمندی که در جمع حاضر بود هم انتقاداتی چند از شهرآرامحله داشت. او گفت: به‌طور اتفاقی متوجه این جلسه شده‌ام. من یکی از شهروندان و عضو خانه هنرمندان شهرداری مشهد هستم. خانه هنرمندان در این منطقه است، اما چرا از هنرمندان شهر در این جمع حضور ندارند. همچنین گلایه دارم که در شهرآرامحله گفت‌وگویی با هنرمندان المان‌های شهری نداشته‌اید و فقط عکس المان‌ها را منتشر می‌کنید. نه پای نقد ما نشسته‌اید و نه از صحبت‌های ما استفاده کرده‌اید.


صفحه‌ای با نام صدای زائر
مهری الهامی، بانوی فرهیخته منطقه8 و ساکن محله امام خمینی، نیز گفت: زمانی می‌توانیم مشهد را پایتخت معنوی معرفی کنیم که دست در دست هم بدهیم و خدمتی برای آن انجام دهیم.
 این عضو شورای اجتماعی محلات در ادامه بیان کرد: «ما به هم ربط داریم» و زمانی که به آن باور داشته باشیم می‌توانیم به اهدافمان برسیم.
الهامی افزود: منطقه8 پرزائرترین منطقه شهر مشهد است. در روزنامه شهرآرا صفحه‌ای با نام صدای زائر کم است که باید به آن پرداخته شود و امیدواریم بخش‌های روزنامه با هم‌اندیشی‌های مردمی پربارتر از گذشته شود.
وی همچنین پیشنهاد داد: شهرآرامحله نشستی با مراجعان ادارات و سازمان‌های مختلف بگذارد تا ساعتی پای درد دل مردم بنشینید و مشکلات را از نگاه مردم ببینید و انعکاس دهید.
کاظمی، مدیر روابط عمومی سازمان پایانه‌های شهرداری مشهد، هم در این جمع گفت: شهرآرا رسانه‌ای است که در مدت انتشار خود درباره تعامل متقابل با شهروندان رویکرد خوبی داشته است و خدماتی که در حوزه شهرداری اتفاق می‌افتد و نیاز به پیگیری دارد، اطلاع‌رسانی می‌کند.
وی ادامه داد: پایانه مسافربری یک پایانه نیست بلکه یک شهر کوچک با 25نهاد است که خدمت‌رسانی می‌کند و بسیاری از شهروندان از خدمات ما مطلع نیستند و لازم است اخبارش بیشتر پوشش داده شود.
کاظمی گفت: تأکید ما برای پوشش اخبار به این دلیل است تا تمام زوایای خدمات‌رسانی دیده شود. این پایانه به‌دلیل تردد بسیار اتوبوس‌های بین‌شهری موجب آلودگی می‌شود و ساکنان از این موضوع گلایه‌مند هستند اما برای رفع این مشکل 30درصد از فضای مجموعه را به فضای سبز اختصاص داده‌ایم که شهروندان مطلع نیستند. در پایانه ظرفیت شهربازی را داریم که می‌توانیم به شهروندانی که در اطراف پایانه ساکن هستند، تسهیلات بدهیم تا از آن استفاده کنند.


با نقد رشد می‌کنیم
پس از این سخنان رضا سلیمان‌نوری، سردبیر شهرآرامحله، گفت: روزنامه شهرآرا بعد از پشت سرگذاشتن فراز و نشیب‌های فراوان، امسال ده‌ساله شد و امروز به زبان گویای مردم مشهد تبدیل شده است.
وی با بیان این موضوع افزود: رسانه‌ها زبان گویای مردم هستند و مشکلات آن‌ها را انعکاس می‌دهند. رسانه‌ای که نتواند نظرات و دیدگاه‌های مخاطبان خود را بیان کند، محکوم به فراموشی خواهد شد. هر رسانه‌ای بعد از چند سال فعالیت می‌تواند با بازنگری و بررسی اندیشه‌های جدید به پویایی و رشد برسد.
سلیمان‌نوری ادامه داد: روزنامه شهرآرا یک روزنامه شهری است و صاحب امتیاز آن شهرداری، هرگاه تغییراتی در مجموعه مدیریت شهری اتفاق بیفتد، در مجموعه شهرآرا نیز شاهد تغییرات مدیریتی و خط مشی بوده‌ایم و همین تغییرات سبب شده است تا روزنامه شهرآرا بعد از گذشت سال‌ها فعالیت از یک بولتن شهری و هفته‌نامه به روزنامه‌ای موفق تبدیل شود.
سردبیر شهرآرامحله سپس در پاسخ به برخی موارد مطرح شده توضیحاتی درباره قالب جدید شهرآرا محله داد و گفت: از هفته گذشته تغییراتی در ظاهر شهرآرامحله ایجاد شده است تا قسمت‌هایی از آن ازسوی شهروندان منطقه پر شود و از شهروندانی که دست به قلم هستند، می‌خواهیم به جمع ما بپیوندند و مطالبی برای شهرآرامحله خودشان بنویسند.  
وی ادامه داد: در قالب جدید به جای 8مطلب 16مطلب داریم که به مسائل ریز و درشت منطقه می‌پردازد. حتی خبرهای کوتاهی در قالب 100کلمه گذاشته‌ایم تا به اطلاع‌رسانی مراسم‌ها هم بپردازیم.
سلیمان‌نوری در پاسخ به شهروندی که درخواست داشت کمتر به اخبار شهرداری پرداخته شود نیز گفت: با تغییرات ایجاد شده سعی می‌کنیم این رابطه را کمتر کنیم. در حال حاضر به سمتی رفته‌ایم که حداقل اخبار شهرداری را پوشش می‌دهیم و بیشتر به دنبال رفع مشکلات مردمی هستیم.
وی افزود: یکی از حاضران در جلسه درخواست داشت تا نشست با مراجعان ادارات داشته باشیم، لازم است بگوییم این رویکرد در صفحه2روزنامه اصلی با عنوان تریبون شهری چاپ می‌شود و زمانی‌که کاری به روزنامه اصلی سپرده شده است در شهرآرامحله انجام نمی‌شود تا موازی‌کاری اتفاق نیفتد.
سردبیر شهرآرامحله افزود: درخواست دیگر شهروندان که بخش صدای زائران بود یکی از پروژه‌های آینده مجموعه است، اما اگر مشکلات فعلی کاغذ و چاپ برطرف شود، حتما ویژه‌نامه زائر را منتشر خواهیم کرد. خطاب به هنرمندانی که در جمع ما حاضرند و از بی‌توجهی ما گلایه داشتند لازم است بگوییم طبق اسامی‌ای که خانه بهار به دبیران ما داده است از هنرمندان هر منطقه در فروردین‌ماه گزارشی تهیه کرده‌ایم و چاپ شده است.
وی ادامه داد: برخی شهروندان به نحوه توزیع شهرآرامحلات گلایه داشتند و گفتند که این نشریه محلی متعلق به شهروندان است و باید در اختیار همه قرار بگیرد، باید توضیح بدهم توزیع شهرآرامحله در بین اعضای شورای اجتماعی محلات به‌دلیل تغییرات شوراها متوقف شده است و پس از رأی‌گیری دوباره و تشکیل شوراهای جدید توزیع مجدد آغاز خواهد شد.  
سردبیر شهرآرامحله در پایان درباره تقاضای مصاحبه مجدد با برخی شهروندان و شخصیت‌های محلی هم گفت: ما فاصله زمانی برای مصاحبه‌های مجدد داریم و نمی‌توانیم در فواصل کوتاه از شهروندان چندین مصاحبه بگیریم، مگر اینکه اتفاق بسیار خاصی رخ داده باشد.


تخصصی‌تر شده‌ایم
وحید عرب، مسئول روابط عمومی روزنامه شهرآرا، نیز در این جلسه در پاسخ به این موضوع که چرا صفحات شهرآرا تغییر داشته و برخی موضوعات حذف شده است، بیان کرد: شهرآرا ضمائمی با نام کوله‌پشتی برای کودکان، میلان برای جوانان، شهربانو برای بانوان، مدرسه زندگی برای مسائل تربیتی و... دارد که به‌طور تخصصی به این موضوعات می‌پردازد  و به همین دلیل برخی صفحات روزنامه حذف یا در هم ادغام شده‌اند و دیگر در روزنامه شهرآرا به چاپ نمی‌رسند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->