بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) بازرسی از ۳۴۷ داروخانه‌ در سطح شهر مشهد| با افراد متخلف برخورد می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) جمع‌آوری مواد غذایی فاسد و پلمب مراکز توزیع مواد غذایی در قوچان (۸ فروردین ۱۴۰۳) کشف اموال مسروقه ۱۰ میلیاردی در شیروان| سارق دستگیر شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سیم و کابل برق در میانه (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

اربعین حسینی راهبرد و مدل اجتماع انسانی

  • کد خبر: ۶۶۱۲
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۴
اربعین حسینی راهبرد و مدل اجتماع انسانی
سید مجتبی منتظری دبیر ستاد صیانت از حقوق شهروندی شهرداری مشهد

نقش اربعین در تداوم واقعه عاشورا، نقشی بسزا و انکارناپذیر است و روشنگری‌ها و نقش‌آفرینی بزرگانی چون حضرت زینب سلام‌ا... علیها و امام سجاد علیه‌السلام از عاشورا تا اربعین موجب امکان بررسی لایه‌های چندگانه از واقعه عاشورا را میسر ساخته و صاحب‌نظران در طول تاریخ همواره درباره ابعاد مختلف این واقعه بحث و بررسی‌های مختلف کرده‌اند.
راهپیمایی اربعین حسینی که امروز تبدیل به یک نوع مناسک اسلامی گردیده است نیز با همین نگاه درخور بررسی است و ابعاد مختلف و نهانی دارد که از منظر تجلی اقتدار و ظهور و حضور شیعیان در سطح کلان مناسکی شیعی با حضور تنوع ملیت‌ها و مذاهب اسلامی و ادیان الهی تکامل‌ یافته و جلوه‌ای از تحقق تمدن نوین اسلامی را برای جهانیان به نمایش گذاشته است. حضور میلیون‌ها انسان از ملل مختلف در راهپیمایی اربعین به‌عنوان رفتاری جمعی در ابعادی میلیونی و جهانی همراه با کنش‌ها و واکنش‌هایی مالامال از ایثار، عشق، معنویت، احساس و انسانیت که همراه با درک متقابل اطرافیان، کمک به هم‌نوع، پذیرش سختی‌ها برای هدفی آرمانی، تحمل، صبر و شکیبایی، حرکت‌های جمعی، همبستگی و اعتماد بین عاشقان حسین علیه‌السلام با مذاهب و ملیت‌های مختلف و... بیانگر هویت اجتماعی و سرمایه اجتماعی شیعی است. این مناسک علاوه بر تعمق همبستگی میان حاضران، با پیوند زمان و مکان و فضا با حضور میهمانان و میزبانان احساس و رفتار عمیقی را رقم می‌زند که نیاز به بررسی دقیق جامعه‌شناختی و استخراج الگویی دارد که می‌تواند در رخدادهای اجتماعی کشور بهره‌برداری شود. نیاز مبرم اجتماعی که امروز با عنوان‌های مختلفی ازجمله وحدت، انسجام، همدلی و... مطرح می‌گردد و دلایل زیادی برای وجود آن بیان می‌گردد، با تأسی از مدل راهپیمایی اربعین حسینی تحقق‌پذیر است و به‌سادگی به برشمردن ویژگی‌های اجتماعی راهپیمایی اربعین حسینی در چارچوب اسلام رحمانی درخور بررسی است و التزام به چنین ویژگی‌هایی در دیگر ایام، به‌جز اربعین حسینی و در رویدادهای مختلف اجتماعی کشور بدون شک راهگشا خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->