زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی
سرخط خبرها
اظهارات وکیل و شاهدان عینی

ابهامات پرونده نجفی هنوز پابرجاست

  • کد خبر: ۱۰۱۲۵
  • ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶
ابهامات پرونده نجفی هنوز پابرجاست
وکیل نجفی شهردار سابق تهران، امروز در دادگاه تجدید نظر وی از ۱۷ ابهام که به گفته وی ۵ مورد آن اساسی است پرده برداشت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در جریان برگزاری دادگاه تجدیدنظر نجفی، زمانی که نوبت به گودرزی، وکیل نجفی، رسید؛ او ضمن قرارگیری در جایگاه گفت: اینکه ما تقاضای رفع ابهام کردیم باید توجه داشت نظر کارشناسان با دفاعیات ما در بسیاری از موارد سازگار است. مسئله دیگر تقاضای مجازات تکمیلی و تشدید مجازات بود که از سوی نماینده دادستان مطرح شد.

برای تعیین مجازات شخصیت متهم نباید نادیده گرفته شود

وی تصریح کرد: نجفی همان طور که از روز اول گفت چهل سال به جمهوری اسلامی و آموزش و پرورش خدمت کرده و مدارس و بنگاه‌های خیریه وی در حال خدمت هستند. لذا برای تعیین مجازات شخصیت متهم نباید نادیده گرفته شود.

وی با بیان اینکه اگر آقای نجفی متهم است باید محاکمه شود، گفت: باید پاس رنج کشیدن وی نگهداشته شود، اما این چنین نشد و با وی با نامهربانی برخورد شد این همه نامهربانی برای چه بود؟ هر متهمی با گذشت اولیای دم با قرار وثیقه آزاد می‌شود، اما با موکل من مانند دیگران برخورد نشد.

وی خطاب به رئیس دادگاه اظهار کرد: شما مانند همه پرونده‌های دیگر با وی (نجفی) برخورد کردید و وثیقه را فک کردید، اما به ناگهان دوباره به زندان بازگشت اگر فضای مجازی بخواهد بر تصمیم قضایی تاثیر بگذارد شایسته نیست.

قاضی کشکولی در این بخش از جلسه دادگاه ضمن ارائه تذکر به وکیل متهم نجفی گفت: ما پس از صدور رای، قرار را فک کردیم ادبیات شما تاکنون به گونه‌ای بوده که با شان قضایی سابق شما سازگار نیست. همه پرونده‌ها شرایط یکسانی نخواهند داشت و به نفع موکل شماست تا مسائلی مطرح نکنید که سوالاتی که در ذهن مردم و رسانه‌ها پیش بیاید.

وکیل متهم نجفی در ادامه اظهار کرد: بحث عدم رعایت تشریفات رسیدگی در دادگاه محترم مطرح است. دیوان عالی کشور رای را نقض کرد و شما به هیئت کارشناسی ارجاع فرمودید. ما نیز ظرف هفت روز باید نظر خود را اعلام کردیم اینکه قانون گفته نظر کارشناسی به طرفین ابلاغ شود تا نظر خود را اعلام کند از منظر ما ابهاماتی وجود داشت و خواهان آن بودیم تا این ابهامات برطرف شود.

وی با بیان اینکه در نظر کارشناسان ۱۷ابهام وجود دارد، گفت: ۵مورد از این ابهامات اساسی است و در دادرسی تاثیر دارد لذا لازم است پاسخ چند مورد از ابهامات را کارشناسان اعلام کند؛ چرا که در دفاع ما تاثیر خواهد داشت.

وی افزود: یکی از ابهامات این بود که ما هیئت کارشناسی ۶نفره داشتیم که 3نفر کارشناس اسلحه و 3نفر نیز کارشناس پزشکی قانونی بودند، چون اگر هیئت کارشناسی دو نفره بود نمی‌توانست موثر باشد. کارشناسان که برای آن‌ها احترام زیادی قائل هستم یک نظر واحد ارائه دادند و ذیل آن نیز را امضا کردند و در خصوص تخصص آن‌ها تفکیکی رخ نداده است.

وکیل متهم نجفی عنوان کرد: ایرادتی هست که اگر برطرف نشود در امر دادرسی مشکل ایجاد می‌کند؛ گلوله‌ای به لبه وان خورده و ما می‌گوییم این گلوله همان گلوله‌ای است که به دست خانم استاد برخورد کرده و اگر ثابت شود که دی‌ان‌ای خانم استاد را دارد تئوری کارشناسان را واژگون می‌کند؛ چرا که اگر اصابت به دست باشد دی‌ان‌ای وجود دارد.

گودرزی ادامه داد: کارشناسان اعلام کردند محل خروج گلوله به محل ورود آن، نسبت به مچ دست نزدیک‌تر است. نظر پزشکی قانونی این است که گلوله به کف دست خورده و به طور مستقیم خروج کرده است، اما این اتفاق نیفتاده و نظر کارشناسان نیز این نیست. این به معنای آن است که گلوله به استخوان‌های کف دست خورده و مسلما مسیر آن عوض شده است.

وی افزود: این نظریه حکایت از تغییر در مسیر حرکت دارد و تغییر مسیر حرکت امری اساسی و بنیادین است. دیوان عالی کشور نیز اعلام نظر نموده که اصابت گلوله به بدن متوفی پس از کمانه کردن از مصادیق قتل عمد نیست از طرفی بحث ما در این جا علمی است و این نیست که بخواهیم دیدگاه عامیانه عرض کنیم.

وی افزود: تغییر مسیر دادن جزئی از کمانه کردن است و کمانه کردن مصداقی از شبه عمد است.

تغییر مسیر گلوله مطرح است از کارشناسان می‌خواهیم تا جواب ما را بدهند

وی ضمن قدردانی از رئیس دادگاه به خاطر ارائه مهلت به وکلا و موکل وی برای صحبت کردن گفت: این موضوع شبه عمد است و چون تغییر مسیر گلوله مطرح است از کارشناسان می‌خواهیم تا جواب ما را بدهند و به ما کمک کنند که بتوانیم پاسخ سوالاتی که از این بزرگواران داریم بگیریم.

در ادامه وکیل نجفی گفت: در اظهارات کارشناسان و اینکه گفته شده گلوله از کف دست خارج شده، تصویر روشنی داده نشده که چگونه این گلوله پس از اصابت به قفسه سینه تغییر مسیر داده است. ما گفته‌ایم که چگونه گلوله کمانه کرده است و چگونه به صورت کج و زاویه دار وارد قفسه سینه شده است، اما در اظهارات کارشناسان دلیل واضحی وجود ندارد.

وی ادامه داد: کارشناسان در اظهارات خود و نظراتشان به صورت تلویحی پذیرفته‌اند که کشمکشی رخ داده و بدون شک زمانی که کشمکش باشد اراده وجود ندارد.

گودرزی اولین عکسی را که ابتدا از سوی دختر محمد علی نجفی پس از مشاهده جسد گرفته شده بود به دادگاه نشان داد و گفت: در این تصویر دست چپ در زیر بوده و دست راست جمع شده است و مشخص است که آثار خون زیادی در وان وجود ندارد. اگر به ایشان در داخل وان شلیک می‌شد در اصل باید خون زیادی در وان بود.

وکیل نجفی گفت: از سوی دیگر تغییر مسیر حرکت گلوله از نظرکارشناسان اثبات نشده و در این اظهارات گفته شده کف دست با اسلحه فاصله داشته است.

توضیحات قاضی کشکولی در مورد نحوه ارجاع پرونده به کارشناسان

بعد از اتمام صحبت‌های وکیل متهم، قاضی توضیحاتی در رابطه با نحوه ارجاع پرونده به کارشناسان ارائه داد و گفت: قانون به خوبی نحوه انتخاب کارشناسان را تأیید کرده و عرف قضایی نیز این را می‌گوید که هیئت کارشناس با توجه به موضوع جرم و تأیید صلاحیت آن‌ها انتخاب شوند. بر این اساس ما از ۵کارشناس ۳کارشناس اسلحه و ۲کارشناس پزشکی قانونی را انتخاب کردیم.

قاضی کشکولی گفت: در قانون گفته شده که در صورت نقض نظریه کارشناسی یا ضرورت اخذ توضیح از کارشناسان باید برای ادای این توضیحات از آن‌ها دعوت شود. در این میان حق اعتراض به نظریه کارشناس به مدت ۷روز محفوظ ماند، اما ۷روز گذشت و اعتراضی صورت نگرفت و فقط تقاضای رفع ابهام شد.

اگر شما ادعا می‌کنید گلوله به دیوار اصابت کرده باید دلیل بیاورید

وی خطاب به وکیل محمدعلی نجفی گفت: شما در مطالبتان اغلب بر واژه‌ها تاکید داشتید و اینکه تاکید می‌کردید که گلوله کمانه کرده است؛ در حالی که این ایراد به واژه‌ها در نظریه کارشناسی درست نیست. اگر شما ادعا می‌کنید گلوله به دیوار اصابت کرده باید دلیل بیاورید.

قاضی افزود: ما در این پرونده از کارشناسان متخصصی استفاده کردیم و بر این اساس متوجه شدیم که بحث بر سر کمانه کردن گلوله نیست.

وی بیان کرد: اولین عکس از مرحومه به ادعای زهرا نجفی در اولین وضعیت گرفته شده، سپس منتقل و جا به جا شده است و اولین کسانی که صحنه جرم را دیدند باید پاسخ دهند که داخل حمام خون ریخته شده بود یا خیر و حتی به گفته آقای نجفی بعد از اینکه قتل واقع می‌شود چندین نوبت کنار جسد قرار می‌گیرد.

استماع اظهارات شاهدان ماجرا در دادگاه

در ادامه قاضی از زهرا نجفی، دختر محمد علی نجفی، خواست در جایگاه قرار گیرد و از وی خواست مشاهدات خود را از بدو ورود بیان کند.

وی گفت: من به اتفاق آقای آقازاده، راننده پدرم، و به اتفاق همسرم به خانه پدرم رفتیم و در آن زمان پسر خانم استاد هم رسید و من، چون ایشان را نمی‌شناختم گمان می‌کردم یکی از کارکنان ساختمان است و بعد از آن بود که آقای آقازاده ما را به یکدیگر معرفی کردند.

زهرا نجفی افزود: از آقای آقازاده خواستم ابتدا در بزند، اما وقتی کسی پاسخگو نبود از وی خواستم با کلیدی که در اختیار دارد درب را باز کند. زمانی که به داخل منزل رفتیم آقای آقا زاده اتاق خواب پدرم را که در آن حمام وجود داشت گشتند و یک مرتبه بلند فریاد زدند، یا ابوالفضل(ع). زمانی که وارد حمام شدیم خون زیادی داخل حمام بود، اما در داخل وان خون زیادی را مشاهده نکردیم.

من با کمک همسرم جسد را از آن وضعیت خارج کردم و یکسری اقدامات اولیه‌ای که اورژانس از ما خواسته بود انجام دادیم.

در ادامه قاضی از علیرضا ببری، داماد محمد علی نجفی، خواست در جایگاه قرار گیرد و مشاهدات خود را بگوید.

وی گفت: زمانی که جسد را دیدم تلاش برای احیای جسد انجام دادم، اما همسرم به من گفت جسد تیر خورده و دیگر فایده‌ای ندارد.

قاضی از وی پرسید: شما در حمام خون دیدید؟

وی پاسخ داد: من خون زیادی در کف حمام و در کنار روشویی دیدم، اما در کف وان تنها رد خونی باقی بود که به فاضلاب می‌رسید حتی به یاد دارم در آن روز شلوار من طوسی بود و در حالی که تلاش می‌کردم جسد را احیا کنم، اما ردی از لکه خون روی شلوارم وجود نداشت.

در ادامه قاضی از آقازاده، راننده محمد علی نجفی، خواست در جایگاه قرار گیرد و مشاهدات خود را بگوید که وی گفت: زمانی که به اتاق خواب آقای دکتر رفتم متوجه شدم اتاق به هم ریخته است و در حمام را که باز کردم با جسد مواجه شدم و در کف حمام نیز خون زیادی مشاهده کردم.

بعداز اظهارات شاهدان، قاضی تنفس اعلام کرد که اخبار تکمیلی در این خصوص متعاقبا منتشر خواهد شد.

 

منبع : میزان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->