تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس
سرخط خبرها
جشنواره فرهنگ ملل در دانشگاه فردوسی مشهد

۲۷ ملیت در یک دانشگاه

  • کد خبر: ۱۰۹۸۶
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۶
۲۷ ملیت در یک دانشگاه
لیلا کوچک زاده| پنجمین جشنواره فرهنگ ملل دانشگاه فردوسی با شعار «دیپلماسی علمی، توسعه پایدار روابط بین الملل»، هم زمان با بزرگداشت هفتادمین سال تأسیس دانشگاه قدیمی مشهد برگزار شد. این مراسم روز چهاردهم آذر و با حضور رئیس دفتر رئیس جمهور، وزیر علوم، سفرای کشور‌های مختلف، شهردار، برخی از اعضای شورای شهر مشهد و مسئولان دانشگاهی، در جمع دانشجویان و شهروندان برپاشد.

قدیمی‌ترین دانشگاه دنیا در ایران
دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم، به ۱۷۰۰سال پیش برگشت و از دانشگاه جندی شاپور نام برد و گفت: این دانشگاه ایرانی، قدیمی‌ترین مرکز علمی جهان و محل رفت و آمد دانشمندان، محققان و دانشجویانی بوده که برای تحصیل، تحقیق و تبادل اطلاعات علمی به کشور ما می‌آمده اند.
او افزود: تلاش امروز ما هم این است که همچنان در دانشگاه‌های خود، میزبان دانشجویان و محققان برای مبادلات علمی باشیم. دانشگاه‌های ما فضا‌های خوبی برای تحصیل و تحقیق هستند. چنانکه در سال گذشته، در جایگاه شانزدهم رتبه بندی‌های علمی دنیا قرار گرفتیم و امروز شاهدیم که در رشته‌های علمی جدید دنیا همچون بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، هوافضا، سلول‌های بنیادین و... در جایگاه علمی مطلوبی قرار داریم.
غلامی ابراز امیدواری کرد، دانشگاه‌های مختلف کشور همچون دانشگاه فردوسی با افزایش دیپلماسی علمی خود بتوانند میزبان دانشجویان بین المللی از ملت‌های مختلف جهان باشند و نام و جایگاه علمی ایران را بیش از پیش در جهان مطرح کنند.

مشهد مدیون دانشگاه فردوسی است
محمدرضا کلایی شهردار مشهد تمامی عناصر توسعه مشهد را تأثیرپذیرفته از دانشگاه دانست و گفت: باید به خود ببالیم که مجموعه‌ای با این قدمت و سرمایه اجتماعی بالا در قلب شهرمان وجود دارد. همه ما به دانشگاه فردوسی مشهد بدهکار هستیم، شهر به دانشگاه فردوسی بدهکاراست و رویداد‌هایی مانند جشنواره فرهنگ ملل این بدهکاری را بیشتر خواهد کرد. شهردار سپس با اشاره به اینکه شهر‌های بین المللی مانند مشهد نیازمند تعاملات بیشتر بین شهروندان با یکدیگر است، گفت: شناخت فرهنگ سایر کشور‌ها می‌تواند به درک متقابل و رساندن مشهد به جایگاه واقعی اش، کمک کنند. او ادامه داد: امیدوارم بتوانیم بدهی بلند مدت خود را به دانشگاه فردوسی که به شهروندانش بسیار، بسیار فایده رسانده است ادا کنیم.
رتبه برتر دانشگاه فردوسی در جذب دانشجوی خارجی
دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در افتتاحیه این جشنواره حضور بالغ بر ۲۰۰۰ دانشجو و زبان آموز بین المللی از بیش از ۲۵ کشور جهان را مایه افتخار و مباهات برای این دانشگاه دانست وگفت: شهر مشهد به واسطه حضور مرقد مبارک علی بن موسی الرضا (ع) و فردوسی بزرگ لازم است تا جایگاهی درخور نام این دو بزرگوار داشته باشد و دانشگاه فردوسی مشهد بر خود لازم می‌داند تا با تلاش و پشتکار در افزایش جایگاه ملی و بین المللی خود تلاش کند و مایه افتخار برای خراسان و ایران باشد.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد حضور دانشجویان بین المللی از نقاط مختلف جهان در دانشگاه فردوسی مشهد را موجب افزایش تبادلات علمی و فرهنگی ملت‌ها دانست و گفت: هر یک از این دانشجویان پس از پایان دوران تحصیل در دانشگاه فردوسی مشهد و سایر دانشگاه‌های ایران یک سفیر علمی و فرهنگی برای ایران در کشور خود
می‌شود.

۲۷ ملیت در ۳۰ غرفه
در نمایشگاه این جشنواره که در محل در شمالی دانشگاه فردوسی قرار دارد، ۳۰ غرفه برای ۲۷ ملیت پیش بینی شده است. دستاورد‌های علمی و پژوهشی، جشنواره غذا، مسابقات ورزشی و... از جمله بخش‌های این جشنواره هستند. دانشجویان کشور‌های مختلف از فرانسه، کره جنوبی، ساحل عاج، آمریکا، ترکمنستان، افغانستان و... با پوشش‌ها و لباس‌های ویژه کشور خود در غرفه‌های جشنواره حاضر شده و با این لباس ها، بیش از پیش نظر حاضران را جلب کرده اند. بیشترشان توانایی صحبت کردن به زبان فارسی را دارند و همین موضوع باعث شده است تا به راحتی با مخاطبان ارتباط بگیرند و بیش از پیش تعامل داشته باشند. آن‌ها می‌گویند زبان انگلیسی در بین مردم ایران بااهمیت نیست و به آن تسلط ندارند. به همین دلیل ما برای تعامل خود، فارسی آموخته ایم؛ و البته تعداد زیادی از آن‌ها دانشجویان رشته ادبیات فارسی هستند و به دنبال آشنایی با فرهنگ و مردم کشور ما.
در تمام غرفه‌ها عکس پایتخت کشور‌های دانشجویان این اقوام مختلف، وجود دارد و در کنار آن، عکس‌هایی از مراکز تاریخی و گردشگری. اما غذا‌های کشور‌های مختلف پرطرف دارترین بخش است. دانشجویان افغان که بعد از ایرانی‌ها پرتعدادترین در دانشگاه هستند، غذا‌هایی مانند بولانی، دوپیازه، پکوره و ... را برای بازدیدکنندگان آماده کرده اند. عکس بزرگی از جشنواره «بزکشی» که یکی از مشهورترین بازی‌های شمال افغانستان است نیز به همراه صنایع دستی این کشور به نمایش گذاشته شده است.
در غرفه ساحل عاج، عکسی از بزرگ‌ترین کلیسای جهان را که در این کشور قرار گرفته می‌بینیم و عروسک‌های کوچکی به نام «گری گری» که نماد‌های سحر و جادو در این خطه هستند. مصطفی و محمد از دانشجویان این کشور، مسلمان اند و دست و پاشکسته با زبان فارسی می‌گویند که عاشق امام رضا (ع) هستند.
بوبا عبداللهی، دانشجوی نیجریه تعبیر خوبی از این جشنواره دارد، او می‌گوید: ما صنعت دوستی آورده ایم. او اینجا دکترای اقتصاد می‌خواند.
تنها دانشجوی آمریکایی دانشکاه فردوسی، ادبیات می‌خواند و در غرفه خود، چند کتاب شعر از شاعران ایرانی مانند قیصر امین پور و فاضل نظری گذاشته است و می‌گوید که این‌ها نویسندگان مورد علاقه اش هستند. او می‌خواهد در کشور خود معلم شود و می‌گوید: در آمریکا متخصص زبان فارسی کم است.
بیشتر دانشجویان ملل مختلف برای فرصت مطالعاتی در رشته‌های مختلفی مانند ادبیات فارسی، حقوق، تاریخ و سیاست ایران به دانشگاه فردوسی آمده اند و با برپایی این نمایشگاه در تعامل نزدیک تری با دانشجویان ایرانی قرار گرفته اند. دانشجویان، جشنواره فرهنگ ملل را از پرطرف دارترین گردهمایی‌های دانشگاه فردوسی می‌دانند و معتقدند چنین برنامه‌هایی موجب هم افزایی علمی و فرهنگی بین دانشجویان خواهد شد.
با مساعدت مسئولان دانشگاه و شهرداری مشهد این فرصت ایجاد شده است که شهروندان در این جشنواره حضور پیدا کنند. این جشنواره امروز به پایان می‌رسد و از ساعت ۱۰ تا ۱۶ پذیرای علاقه‌مندان است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->