سرخط خبرها

هر خانواده یک امدادگر

  • کد خبر: ۱۱۱۳۶
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۴
هر خانواده یک امدادگر
طرح «آتش‌نشان داوطلب» در منطقه ۳ اجرا می‌شود
فیضی - «خانم و آقای ایمنی» عنوانی است که اغلب دوستان و آشنایانشان برای خطاب آن‌ها به کار می‌برند هر محیطی که پا می‌گذارند نخستین چیزی که توجهشان را جلب می‌کند، نحوه چیدمان اشیاست و اینکه آیا محیط، امن و ایمن هست یا نه؟ شش‌دانگ حواسشان به اطراف هست. مثلاً از قرار گرفتن زیر لوستر خودداری کنند یا فلان قاب عکس را از بالای تختخواب بردارند. در پاییز و زمستان به هرکجا که می‌روند لوله‌های بخاری را کنترل می‌کنند تا اگر مشکلی برای خروج گاز‌های سمی وجود داشته باشد به‌سرعت برطرف کنند. این‌ها بخشی از فعالیت‌های یک شهروند است که بعد از شرکت در دوره آموزشی «آتش‌نشان داوطلب» مسئولیت‌پذیر می‌شود و دغدغه نجات جان هم‌نوعان خود را دارند. در این شماره به سراغ زهره مهدویان‌فر، کارشناس آموزشی دوره «آتش‌نشان داوطلب» در منطقه ۳، رفتیم و با وی به گفتگو نشستیم.

خانم مهدویان فر؛ مختصری از فعالیت‌های اجتماعی خودتان بیان کنید؟
لیسانس دارم و مدتی هست در شهرداری و سازمان آتش‌نشانی به‌عنوان مربی تدریس می‌کنم، اکنون هم مجری برگزاری طرح آتش‌نشان داوطلب در منطقه ۳ هستم.

طرح آتش‌نشان داوطلب با چه هدفی در حال اجراست؟
طبق آیه ۳۲ سوره مائده هر کس انسانی را نجات بخشد (از مرگ نجات دهد) مثل آن است که همه مردم را زندگی بخشیده است. طرح آموزش و بهره‌گیری از نیرو‌های داوطلب سال‌های زیادی است در کشور‌های مختلف جهان از جمله ایران در حال اجراست و اثرات مثبت خود را به‌صورت چشمگیر به‌جای گذاشته است این طرح به‌عنوان مکمل امدادرسانی و نجات جان و مال مردم در حوادث گوناگون و رسیدن به سطح بالای ایمنی شهری و کاهش حوادث و بار عملیاتی ایستگاه‌های آتش‌نشانی است.

این دوره آموزشی به چه صورت برگزار می‌شود؟ به چه افرادی آتش‌نشان داوطلب گفته می‌شود؟
سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با در اختیار داشتن مربیان کارآزموده و با صرف هزینه و وقت به‌صورت رایگان به برگزاری این دوره‌های آموزشی تئوری و عملی اقدام کرده است. آموزش‌هایی که در سطوح مختلف طی سال به آتش‌نشانان داوطلب داده می‌شود تا در مواقع بحران یاری‌کننده سازمان آتش‌نشانی باشند. در واقع آتش‌نشان داوطلب فردی است که به صورت داوطلبانه با فراگیری آموزش‌های تخصصی آتش‌نشانی به کسب گواهی‌نامه پایان دوره موفق شود و برای رضای خدا و با خواست قلبی برای خدمت به مردم و حفاظت از سرمایه‌های ملی در این راه قدم بگذارد و در مواقع بروز حادثه برای نجات جان و مال همشهریان خود بشتابد.

شرایط ثبت‌نام و شرکت در این دوره چیست؟
شهروندان با سن ۱۵ سال به بالا و داشتن علاقه و انگیزه به امداد و کمک‌رسانی می‌توانند در این دوره آموزشی شرکت کنند.

دوره آموزشی چند روز و چند ساعت است و برای ثبت‌نام باید شهروندان چه‌کار کنند؟
دوره آموزشی ۲ روز در هفته برگزار می‌شود درمجموع ۳۰ ساعت است و در ۳ بخش برگزار می‌شود. بخش اول ۸ ساعت کلاس توجیهی است که شهروندان باید سرفصل‌هایی هم، چون ایمنی در منزل و کارگاه‌های تئوری و عملی کار با خاموش‌کننده دستی را بگذرانند. بخش دوم، دوره مقدماتی ۲۲ ساعت است در این بخش شهروندان با ایمنی و پیشگیری از حریق و کمک‌های اولیه، مدیریت و اصول کارتیمی آشنا می‌شوند. بخش سوم دوره تور ایستگاهی است که به‌اتفاق آتش‌نشانان داوطلب در ایستگاه آتش‌نشانی حاضر می‌شویم و با تجهیزات و وسایل آتش‌نشانی آشنا می‌شوند و سپس مانور عملی برگزار می‌شود. شهروندان برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۳۷۴۲۳۴۵۳ تماس بگیرند یا به فرهنگ‌سرای قرآن و عترت واقع در خیابان خواجه‌ربیع ۷ بخش آموزش مراجعه کنند.

استقبال شهروندان منطقه ۳ از طرح آتش‌نشان داوطلب چطور بوده است؟
شروع طرح از مهرماه امسال بود، خدا را شکر افراد دغدغه‌مندی در منطقه ۳ ساکن هستند طی یک ماه حدود ۱۵۰ شهروند آموزش‌های لازم را دیدند و به جمع آتش‌نشانان داوطلب پیوستند.

حرف آخر؟
خطرات زیادی در کمین همه ماست که به کار گرفتن اقدامات پیشگیرانه مانع حادثه و اتفاق ناگواری می‌شود. از طریق این تریبون از همه شهروندان درخواست می‌کنم از این فرصت نهایت استفاده را ببرند و در دوره آموزشی شرکت کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->