تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

۲۲۴ هزار سقط غیر قانونی در کشور

  • کد خبر: ۱۱۵۱۸
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
۲۲۴ هزار سقط غیر قانونی در کشور
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: جمعیتی که باید بارور باشد، بارور نیست و در جا‌هایی که فقر است و اقتصاد ضعیف است، باروری بیشتر است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ مهدی قلیان اول، امروز در همایش کشوری مامایی و سلامت زنان که به مناسبت صدمین سال دانشگاهی‌شدن مامایی ایران، در تالار ابن‌سینا برگزار شد، عنوان کرد: اگر میزان مرگ‌ومیر کودکان ما از ۱۶۰ در هزار، در دهه ۶۰، به ۱۶ نوزاد در هزار تولد زنده رسیده است و مرگ مادران در کل منطقه پایین‌ترین میزان را دارد، همه و همه حاصل تلاش تیم‌های مراقب سلامت ماماها، پزشکان، متخصصان و بهورزانی است که در خانه بهداشت در حال ارائه خدمت هستند.

وی افزود: پزشکی یعنی تیم و سلامت یعنی علاقه و عشق. دوست دارم ماما‌ها و متخصصان زنان و پزشکان را باهم ببینیم. ما یک تیم هستیم و خدماتمان به هم پیوسته است. یک تیم رهبری می‌خواهد و در هر مقطع تحصیلی باید در کنار هم باشند. خیلی از مسئولان مرکز سلامت، ماما‌ها هستند و شاید پزشک زیرمجموعه باشد. صنفی‌گرایی خوب است، اما در حدی که آسیبی به سلامت جامعه وارد نکند.

این عضو هیأت‌علمی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه «رشد جمعیت، بدون تعارف رو به زوال و کاهش است»، گفت: این امر واقعیتی است که همه قبول کرده‌اند و خیلی از جا‌ها صحبت می‌شود که نرخ باروری ما ۴.۲ دهم است. امیدواریم جمعیت ما جایگزین جمعیت قدیم شود.

وی ادامه داد: اگر با این روال پیش رویم که متوسط رشد جمعیت از سال ۶۵ تا ۹۵، از ۲.۴۶ به ۱.۲۴ رسیده، در آینده‌ای نه چندان دور، دچار سالمندی بیش‌ازاندازه خواهیم شد و این یک خطر است.

قلیان اول با بیان اینکه «در اکثر مناطق کشور آمار نرخ باروری زیر ۲ بوده است»، گفت: این آمار، تقریباً مشابه تمام استان‌هاست و وقتی به نمودار کشوری نگاه می‌کنیم، می‌بینیم به صورت یکسان و عادلانه تقسیم نشده و جمعیتی که باید بارور باشد، نیست و در جا‌هایی که فقر و اقتصادِ پایین را داریم، باروری بیشتر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقاتی که در چند سال اخیر اتفاق افتاده، کاهش ازدواج، افزایش سن ازدواج و آمار بالای طلاق بوده است. در سال گذشته، حدود ۱۳ هزار مورد طلاق ثبت کرده‌ایم و یک‎‌سوم آنچه که ازدواج کرده‌اند در آمار باروری نقش مؤثری داشته‌اند.

وی ادامه داد: سیاست‌هایی که وزارت بهداشت در این حوزه نقش دارد، هماهنگی‌های درون‌بخشی است. وقتی صحبت از افزایش نرخ باروری می‌کنیم، اگر دفعی و بی‌مطالعه وارد شویم، کارساز نیست. اگر می‌خواهیم وسائل پیشگیری از بارداری را در تمام جمعیت کاهش دهیم، لازم است رفتار‌های مردم را بشناسیم. تا این شناخت نباشد، نمی‌شود نسخه یکسانی را در سیستان، اهواز، مشهد یا گیلان بست. باید رفتار‌های باروری، میزان عشق و علاقه، وضعیت اقتصادی، امنیت سیاسی و اجتماعی را در یک مطالعه جدی بررسی کنیم.

قلیان اول با اشاره به اینکه «آموزش عموم باید بر پایه پژوهش‌ها اتفاق بیفتد»، بیان کرد: نمی‌شود یکسان تصمیم گرفت. مطالبه‌گری، در امر باروی و افزایش جمعیت به تنهایی نمی‌تواند کارساز باشد و خدمات را بدهد. سیاست‌ها باید بازنویسی و بازخوانی شود و شرایط آنچه که مدنظر نظام است را فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد از خدمات حفظ سلامت و ارتقاء سلامت مادر و کودک را ماما‌ها فراهم می‌کنند و این توانمندی را دارند. برای اینکه آسیب را از بین ببریم باید آسیب‌شناسی را به صورت شفاف برای مردم توضیح دهیم. با سیاست‌های جدید باروری که در سطح وزارت وجود دارد، وسایل پیشگیری از بارداری از ۲۵ تا ۳۰ درصدی که گروه هدف بوده‌اند، به زیر ۵ درصد رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص کاهش استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری اظهار کرد: این امر منجر به اقدامات غیرقانونی مانند سقط شده‌است. قریب به ۲۲۴ هزار مورد در سال سقط غیرقانونی داریم که پزشکی قانونی این آمار را تایید نکرده، با این حال سلامت مادر و یک جامعه در خطر خواهد افتاد و نباید باعث آسیب دیگری به جامعه شویم و جامعه و کودک را از داشتن مادر محروم کنیم.

وی تاکید کرد: وظیفه ما، مراکز جامع سلامت و مطب‌های مامایی این است تا به مادرانی که در سنین باروی هستند مشاوره صحیح و کامل در فرزندآوری داده شود و آموزش‌ها را باید در سطح مردم بومی‌سازی کنیم.

منبع: مهر
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->