حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) حمله به پایگاه نظامیان صهیونیست در شمال کرانه باختری پاسخ منفی انگلیس به «نتانیاهو» درباره سپاه خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ + فیلم واکنش حکیم به اقدام خصمانه آمریکا در شورای امنیت علیه فلسطین قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل کشی اسرائیل در غزه + فیلم ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع اسرائیل (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) سی ان ان: هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است + عکس زمان تصمیم‌گیری برای تعطیلی پنجشنبه‌ها مشخص شد تحلیلگر نظامی صهیونیست: قیامت را به چشم دیدیم امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم اطلاعیه جدید فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس به شهادت رسید + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان واکنش امیرعبداللهیان به ساقط شدن ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نخواهد گرفت لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم | اوضاع جبهه شمالی خطرناک است فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد لاپید: بن گویر آبروی اسرائیل را برده است ظریف حمله موشکی اسرائیل به خاک ایران را «آتش‌بازی » خواند ماجرای حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس چه بود؟
سرخط خبرها

در ضرورت دوری از تشدید قطبی کردن جامعه و افزایش هم‌بستگی ملی

  • کد خبر: ۱۴۹۵۱
  • ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۱
در ضرورت دوری از تشدید قطبی کردن جامعه و افزایش هم‌بستگی ملی
روح‌الله اسلامی عضوهیئت‌ علمی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی
جناح‌ها، احزاب و گرایش‌های مختلف در بازی‌های سیاسی می‌آیند و می‌روند، اما آنچه ماندگار است، ایران عزیزمان است. در فضای بین‌الملل امروز ۲ جریان در حال روی دادن است، اولی تحول ساختار بین‌الملل از شکل تک‌قطبی یک‌جانبه به شکل چندقطبی و دومی ورود کشور‌ها به عصر اطلاعات است. هردو رویداد ایران را با تکانه‌های شدید مواجه خواهد کرد. ایران یکی از پیشگامان رویکرد انتقادی به تک‌قطبی بودن و سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه آمریکاست و این موضوع کشور را در سطح اول محیط بین‌الملل درگیر می‌کند. همین‌طور جمعیت جوان و تحصیل‌کرده و شهروندان فعال ایران وقت زیادی را در فضای مجازی صرف می‌کنند. امواج عصر اطلاعات یکی از متغیر‌های اثربخش بر تحولات سیاسی در ایران است. این دو را قرار دهید در کنار تحولات پیش‌بینی‌ناپذیر و محیط سیال و شکننده منطقه خاورمیانه که بار مضاعف سیاست‌های امنیتی را بر ایران تحمیل می‌کند. جنبش‌ها، فرقه‌ها، قومیت‌ها و اختلاف‌های هویتی در منطقه به‌راحتی توانسته است محیطی پیش‌بینی‌ناپذیر، سیال، شکننده و در راستای ضدیت با منافع ملی ایران ایجاد کند. مجموعه مهاجرت‌ها، سدسازی‌ها، شکل‌گیری فرقه‌ها و قومیت‌های سیاسی، ایجاد پایگاه‌های نظامی کشور‌های مرکز در منطقه در راستای منزوی کردن و بی‌ثبات‌سازی ایران است؛ بنابراین اگر به محیط منطقه و بین‌الملل توجه نداشته باشیم، بعد از مدت کوتاهی ایران در خشک‌سالی، فعال شدن شکاف‌های فرقه‌ای و مذهبی، انزوای بین‌الملل، مهاجرت‌های زیان‌بار و تهدیدات سرزمینی قرار خواهد گرفت. عامل اصلی مهار عدم قطعیت‌ها به اندیشه و کنش شهروندان و سیاست‌مداران ایران برمی‌گردد. جو منطقه و فضای بین‌الملل و رویداد‌های بی‌نظم و موازی داخل ایران آن‌قدر زیاد و شوک‌آور است که جامعه را عصبی و شکاف‌های قطبی‌ساز جامعه را فعال و تشدید ساخته است. در چنین شرایطی بیش از حد ممکن نیاز به ادب، تواضع، احترام به قانون و برگرداندن امور به وضعیت عادی است. کشور در وضعیت بحرانی قرار گرفته است که اگر خرد و تدبیر به همراه مصلحت حاکم نگردد، وضعیت استثنایی شوک‌های متناوب به جامعه تحمیل خواهد شد. در این راستا نیازمند هم‌بستگی ملی در سطح شهروندان هستیم و هر اقدامی که تشدیدکننده شکاف‌های اجتماعی و تداعی‌کننده قطب‌بندی‌های تخاصمی باشد، می‌تواند وضعیت شکننده ایجاد کند. روزنامه‌ها، مجله‌ها، صداوسیما، مساجد، دانشگاه‌ها و تریبون‌های عمومی باید در اختیار عقلا، نخبگان و اهل ادب و خردی قرار گیرد که جامعه را هم‌بسته و همه تفاوت‌ها و تکثر‌ها را احترام بنهند. هرگونه تقسیم‌بندی خود و دیگری به شکل تخاصم‌آمیز و حق قائل نشدن برای سایر شهروندان در شرایط فعلی به‌خصوص از مراکز و نهاد‌های رسمی آشوب و فتنه به پا خواهد کرد. خرد سیاسی حکم می‌کند نهاد‌های حکومت با یکدیگر هماهنگ باشند، شفافیت در اقدامات و عمل بر اساس قانون اساسی همراه با پاسخ‌گویی به مردم عدم قطعیت‌ها را مهار خواهد کرد. هرگونه تک‌روی، افشاسازی و موازی‌کاری، حتی اگر یک نهاد را موفق نشان دهد، به ضرر تمامیت حکومت است. در شرایط فعلی بیش از اندازه به تلاش‌های هماهنگ، خردمندانه و مصلحت‌گرایانه نیاز است و هرگونه بی‌ادبی، پرخاشگری، سیاست‌های نفی و انحصارگرایی نهادی به تقویت شکاف‌های حاکمیتی منجر می‌گردد. شهروندان در این شرایط به آرامش نیاز دارند و هیچ نخبه، نهاد، دانش و معرفتی به‌تن‌هایی امکان دادن مانیفست و راهبرد‌های سریع و ناگهانی را ندارد.
به همین دلیل نیازمند مشورت، بهره‌گیری از نظر کارشناسان، احترام به سلایق و دیدگاه‌های متکثر هستیم. ذهنیت‌های ساده در سطح تکنیکی نیز با انحصار روشی جامعه را به بن‌بست می‌کشانند. دوگانه‌سازی سنتی و مدرن، مذاکره و مقاومت، چپ و راست، ملی و بین‌المللی، جمهوریت و اسلامیت در واقعیت معنا ندارد و گفتار و کردار دوگانه‌ساز که عجولانه و ساده‌اندیشانه است، می‌تواند کشور را به خطر اندازد. برای فائق آمدن بر عدم قطعیت‌های سیاسی و اقتصادی که کشور را رنجور و ملت را مضطرب ساخته است، نیاز به فکر و کنش پیچیده و چندلایه است. ذهن‌های دوگانه‌ساز و تک‌خطی آشوب و فتنه رواج می‌دهند و دقیقا در زمانه‌ای که باید با هر شیوه ممکن از دولت‌کشور دفاع کرد، به علت ساده دیدن مسائل و آشفتگی، نمی‌توانند پیچیدگی محیط را درک کنند و به‌جای هم‌بستگی ملی عامل تفرقه و خودزنی می‌گردند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->