سرخط خبرها

مدیریت مالی، مدیریت شهری

  • کد خبر: ۱۴۹۵۶
  • ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
مدیریت مالی، مدیریت شهری
میترا میرزایی فعال اجتماعی محله
هدف از مدیریت شهری اداره مطلوب امور شهر است، رشد سریع شهرنشینی ناشی از مهاجرت از روستا‌ها و رشد طبیعی جمعیت شهرها، مشکلات زیادی را برای مدیریت شهری و اداره شهر‌ها به وجود آورده است به گونه‌ای که زندگی در شهر‌ها روز به روز با مشکلات بزرگی روبه‌رو شده است که این مشکلات در همه حوزه‌ها خود را نشان می‌دهد.
اهمیت کلان‌شهر‌های امروزی در دو بند آشکار است، ابتدا به عنوان محل زندگی میلیون‌ها انسان و در ادامه به عنوان مرکز اقتصادی و تجاری که برای کشور حائز اهمیت است.

هزینه اداره و مدیریت شهر و شهروندان که در مرکزی اقتصادی، تجاری گرد هم جمع شده‌اند معمولا از دل خود شهر درمی‌آید. درآمد شهر‌های ما بیشتر از صنعت ساختمان‌سازی و عوارض شهروندان است. به عبارتی کسب درآمد‌های مدیریت شهری از جیب مردم است و به همین دلیل مدیریت مالی که مدیریت بر منابع و مصارف است در مدیریت شهری جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است، زیرا مردم باید بدانند پولی که می‌دهند چگونه و در کجا هزینه می‌شود.

اگر مدیریت مالی را فعالیت‌هایی مبتنی بر تنظیم و حصول بودجه برای یک مؤسسه و ارزیابی بهترین طریق کاربری آن بدانیم، مدیریت مالی در مدیریت شهری که گردش مالی آن در بعضی کلان‌شهر‌ها از بودجه عمرانی کل آن استان که دولت مرکزی در نظر می‌گیرد بیشتر است اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. متأسفانه بسیار شنیده می‌شود که «شهر‌ها گران اداره می‌شوند.» معنای جمله این است که در اداره شهر‌ها مدیریت مالی به هر دلیل جایگاه خود را به خوبی در مدیریت شهری پیدا نکرده است. طبق تعریف مدیریت مالی، کسب درآمد و نحوه هزینه کردن آن باید مبتنی بر بهترین طرق کاربری باشد و این امر انجام نمی‌شود مگر آنکه صرف بودجه در راستای اهداف و وظایف مدیریت شهری باشد، می‌دانیم اهداف است که بر مدیریت معنا می‌بخشد. اهداف هستند که مشخص می‌کنند چه چیزی لازم و چرا لازم است. در مدیریت شهری باید اهداف و وظایف به درستی تعیین و تعریف شوند تا درآمد‌های کسب شده مبتنی بر بهترین طریق کاربری هزینه شود.

وظیفه مدیریت شهری در گذشته نسبتا دور خیلی بسیط و ساده بر پایه نظافت شهر و از این قبیل موارد پایه‌گذاری شده بود، اکنون عرصه فعالیت‌هایش به حدی گسترده و وسیع است که تقریبا در تمام امور شهری دخالت دارد، شهروندی نیست که هر روز با مدیریت شهری سروکار نداشته باشد و تقریبا تمام عواملی که برای زندگی شهری و رفاه شهروندان در زندگی لازم است از قبیل کار‌های عمرانی، خدماتی، رفاهی و... را در بر می‌گیرد.

ارائه خدمات عمرانی، تفریحی، رفاهی و... برای کلان‌شهر‌ها با جمعیت بالا و کیلومتر‌ها وسعت، کاری پرهزینه است که اگر به صورت دقیق مدیریت نشود سبب هدررفت بودجه‌ای می‌شود که از سوی مردم پرداخت شده است. اما اینکه چرا «شهر‌ها گران اداره می‌شوند» سؤالی است که علم مدیریت مالی باید پاسخ‌گوی آن باشد و این امر مهم وقتی رخ خواهد داد که در اداره شهر مدیریت مالی در جایگاه واقعی خود قرار گیرد و برای درآمد‌ها برنامه‌ریزی کند و بر هزینه‌ها نظارت داشته باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->