راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها
آزردگی از شادی

مزاحمت باغ تالار‌های عروسی برای همسایگان

  • کد خبر: ۱۵۰۶۷
  • ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
  • ۱
مزاحمت باغ تالار‌های عروسی برای همسایگان
اهالی‌ می‌گویند در پیگیری هایشان متوجه شده اند باغ تالار‌ها تابع قوانینی برای گرفتن مجوز و همچنین چهارچوب‌هایی برای اجرای مراسم هستند، اما این چارچوب‌ها مانع از آزار و مزاحمت برای اهالی نمی‌شود.
لیلی رحمانی - «یک شب که هزار شب نمی‌شود.» همین جمله تـسکین دهـنده‌دردسـر عروسی‌های پرسروصدایی است که هرازگاهی در خیابان‌ها و میدان‌های اصلی با ایجاد ترافیک و سروصدا عروس کشانشان را برگزار می‌کنند. در واقع خیلی از صاحبان مراسم عروسی قانع نمی‌شوند که در برگزاری مراسم کمی به فکر دیگران باشند و از سوی دیگر خیلی از شهروندان نمی‌توانند سلب آسایش و آرامش خود را در زمان برگزاری عروسی‌ها حتی برای یک شب نادیده بگیرند و سروصدا و ترافیک را تحمل کنند. با این مقدمه تصور کنید خانه تان چسبیده به تالار یا باغ تالاری باشد که هرشب مراسم عروسی در آن برپاست. در چنین شرایطی برای خیلی از شهروندان بسیار سخت است که خودشان را با جملاتی مثل «همین یک شب را هم تحمل می‌کنم» قانع کنند. اگر توانایی جابه جا شدن را داشتند در اولین فرصت اثاث خانه را بار می‌کردند و از محل می‌رفتند، اما چاره‌ای ندارند جز اینکه بسوزند و بسازند. وقتی با چند نفر از اهالی‌ای که این مشکل را دارند گفتگو می‌کنیم، می‌گویند در پیگیری هایشان متوجه شده اند این مکان‌ها تابع قوانینی برای گرفتن مجوز و همچنین چهارچوب‌هایی برای اجرای مراسم هستند، اما این چارچوب‌ها مانع از آزار و مزاحمت برای اهالی نمی‌شود.

ترافیک سنگین در انتهای طبرسی شمالی
کاربرد تالار‌ها و باغ تالار‌ها اندکی متفاوت از هم است و همین مسئله باغ تالار‌ها را که نیاز به فضای بزرگ‌تر و شرایط خاصی برای گرفتن مجوز دارند، به حاشیه شهر کشانده است. چه بسا تعداد زیادی از این باغ تالار‌ها زمانی احداث شده اند که هنوز پای سکونت به آنجا باز نشده بوده است و ازاین رو با گسترش شهر و شکل گرفتن حاشیه نشینی برخی از این مکان‌ها در دل بافت مسکونی جای گرفته اند و شده اند همسایه شهروندانی که نیاز به آرامشی حداقلی در زندگی خود دارند. یکی از شهروندان که در همسایگی یکی از تالار‌ها درمحدوده بولوار طبرسی شمالی قرار دارد در این باره می‌گوید: هر وقت که مراسمی در تالار پذیرایی جنب خانه ما برگزار می‌شود، دیگر آسایش نداریم. یکی از مشکلات مهم در این مواقع ترافیک سنگینی است که ایجاد می‌شود، به گونه‌ای که خودرو‌ها همه جای کوچه و خیابان را پر می‌کنند. اگر از عروس کشان و صدای موسیقی هم بگذریم نمی‌دانیم با صدای قاه قاه خنده کسانی که به جای داخل تالار، کوچه را برای وقت گذرانی انتخاب می‌کنند چه کنیم.
شادکانلو هم که در همان حوالی زندگی می‌کند می‌گوید: ما که دلمان نمی‌خواهد کسی از کار بیکار، یا مهمانی و جشن کسی خراب شود، اما‌ای کاش کمی مراعات همسایه‌ها را هم بکنند. همسر من بیمار است. او بسیاری از شب‌ها به سختی می‌تواند بخوابد.

بی مهری باغ تالار‌های انتهای «مهر مادر»
یکی دیگر از نقاط ناآرام به دلیل وجود باغ تالار‌ها محله مهرمادر در انتهای خواجه ربیع است. با یکی از شهروندان که با ارسال پیامکی گله‌های مشابهی را از تنها باغ تالار آن حوالی به گوش ما رسانده بود، قراری در محل می‌گذاریم و به آنجا می‌رویم. کوچه‌های انتهای مهر مادر که «یوسف زاده» نام دارد، کوچه‌هایی پر از خانه‌های کوچک است، با ساکنانی که بیشترشان کارگر هستند و باید صبح خیلی زود به محل کارشان بروند، اما سروصدای این باغ تالار خواب را از آن‌ها گرفته است. شهروندی که با او قرار گذاشته ایم می‌گوید: ساکنان از سروصدای ناشی از برگزاری مراسم آسایش ندارند. کسی که به آن‌ها مجوز می‌دهد نباید بازرسی به محل بفرستد تا ببیند آنجا مسکونی است یا نه؟ هرکس هرجا که بخواهد می‌تواند باغ تالار بزند و آسایش را از مردم بگیرد؟
به گفته این شهروند او و همسایه هایش نمی‌دانند باید موضوع را از کدام مرجع پیگیری کنند و بار‌ها هم با کلانتری محل تماس گرفته اند. می‌گوید: پلیس نیز هربار آمده، چند تذکر داده و رفته است. یعنی این موضوع برای کسی اهمیت ندارد. چگونه این باغ تالار‌ها به راحتی داخل بافت مسکونی دایر شده اند و فعالیت می‌کنند؟
یکی دیگر از خانم‌های محله می‌گوید:متأسفانه در اینجا نه خواب داریم و نه آرامش. شب‌ها کوچه پر از ماشین می‌شود و سروصدای موسیقی در خانه هایمان می‌پیچد. باور کنید خیلی از شب‌ها ترجیح می‌دهیم به مهمانی برویم یا تا دیروقت بیرون از خانه بمانیم تا این صدا‌ها را نشنویم!

ناآرامی پس از تمام شدن مراسم در خیام شمالی
انتهای بولوار خیام شمالی نیز از جمله محل‌هایی است که وجود باغ تالار‌ها آرامش و آسایش اهالی آن را گرفته است. نگرانی‌ها و گله‌های اهالی این محل هم از ایجاد ترافیک، پیچیدن صدای موسیقی در خانه‌ها و ناآرامی تکرار می‌شود. یکی از اهالی این محل با بیان همین مشکلات به مسئله‌ای دیگر اشاره می‌کند و آن ناآرامی‌های پس از تمام شدن مراسم است. او ادامه می‌دهد:‌ای کاش دست کم بعد از تمام شدن مراسم سروصدا‌ها تمام می‌شد، اما مسئله این است که با رفتن مهمانان تازه سروصدای شستن ظرف‌ها و کشیدن دیگ‌های غذا به این طرف و آن طرف شروع می‌شود. این سر وصدا‌ها هم در نوع خودش آزاردهنده است. یکی دیگر از اهالی هم با بیان اینکه مدت هاست به امید بهتر شدن اوضاع این وضعیت را تحمل می‌کنیم، از ما می‌خواهد موضوع مزاحمت باغ تالار‌ها را بررسی و پیگیری کنیم.

اتحادیه تالار‌های پذیرایی
محدودیتی برای احداث باغ تالار در بافت مسکونی وجود ندارد
رئیس اتحادیه تالار‌های پذیرایی مشهد در پاسخ به این سؤال که آیا محدودیتی برای ساخت باغ تالار‌ها در محدوده مسکونی وجود دارد یا نه می‌گوید: مراحلی برای اخذ مجوز در نظرگرفته شده است و این مراکز پیش از تأسیس ملزم به گرفتن پایان کار از شهرداری و گرفتن تأییدیه‌های لازم از اداره اماکن هستند و این به معنای محدودیت آن‌ها برای فعالیت در بافت مسکونی نیست.
ابراهیم کاردیده حقیقی ادامه می‌دهد: تأمین پارکینگ برای جلوگیری از ایجاد شلوغی مسئله مهمی است و صاحبان باغ تالار‌ها و همین طور تالار‌ها ملزم به راهنمایی مهمانانشان برای استفاده از پارکینگ هستند. هرچند اگر فردی خودرو خود را در این پارکینگ‌ها پارک نکند و باعث ایجاد مزاحمت برای همسایه‌ها شود، نمی‌توان تقصیر را متوجه صاحب باغ تالار دانست.
به گفته کاردیده تاکنون شکایتی از مواردی، چون نداشتن پارکینگ به این اتحادیه نشده است، چرا که تمامی این مراکز پیش از احداث اقدام به اخذ مجوز می‌کنند. اگر هم در این اتحادیه ثبت شکایت شود موضوع به وسیله ارسال اخطاریه پیگیری خواهد شد.

اداره اماکن
شهروندان استشهادیه تهیه کنند
از آنجا که اداره اماکن بر قسمتی از فعالیت‌ها و مجوز‌های تالار‌ها و باغ تالار‌ها نظارت دارد همین سؤالات را با سرهنگ حسینی، رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی استان، نیز در میان می‌گذاریم. به گفته او فعالیت و احداث تالار‌ها و باغ تالار‌ها در صورت داشتن ضوابط عمومی و انتظامی و ترافیکی در محدوده مسکونی بلامانع است.
حسینی ادامه می‌دهد: این ضوابط عمومی شامل نبود مزاحمت و اشراف به منازل مسکونی است که در تمام موارد لحاظ می‌شود. در صورت رعایت نکردن هر یکی از این شرایط از سوی مدیران تالار‌های پذیرایی، شهروندان می‌توانند با تنظیم استشهاد محلی از طریق بازرسی اتحادیه موضوع را پیگیری کنند.

شهرداری
در صورت وجود شاکی مجوز تمدید نمی‌شود
با توجه به ضوابط شهرسازی که رئیس اتحادیه تالار‌های پذیرایی به آن اشاره کرده بود با معاون شهرسازی شهرداری مشهد تماس می‌گیریم. محمد رضا حسین نژاد با تأکید بر اینکه در شهرداری کاربری این مکان‌ها به ۲ دسته باغ و تالار تقسیم شده است و کاربری‌ای به نام «باغ تالار» نداریم می‌گوید: تالار‌ها از ابتدا مجوز فعالیت تجاری می‌گیرند که شامل رعایت مواردی، چون تأمین پارکینگ و تأییدیه‌های لازم ایمنی و آتش نشانی است، اما این موضوع درباره باغ‌ها متفاوت است.
به گفته او باغ‌ها امکان گرفتن مجوز تجاری به صورت دائم را به عنوان کاربری تجاری ندارند و در صورت رعایت مواردی می‌توانند به صورت یک ساله مجوز تجاری موقت بگیرند، بنا براین درصورتی که شهروندان از مراحمت آن‌ها شکایت داشته باشند می‌توانند موضوع را پیگیری کنند، چراکه در صورت وجود شاکی مجوز تمدید نخواهد شد.
حسین نژاد ادامه می‌دهد: این مسئله در مورد باغ‌هایی که در حریم قرار دارند سخت گیرانه‌تر است و اگر باغی به دلیل نوع کاربری برای شهروندان مزاحمت ایجاد کند، شهرداری می‌تواند از طریق کمیسیون‌های مخصوص مانع از ادامه فعالیت آن شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فتانه میرشکار
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
0
0
چگونه از مزاحمت های تالار قصر روژان که روبه روی خانه ام است وهرشب با سرو صداها و بوق ماشین ودعواهای عروسی و فحاشی ها که میکنن خلاص شوم چون در خانه یک دختر ۱۳ ساله دارم و پسر دوساله هرشب دخترم از ترس بیدار می‌شود جوری که از سایه خودش می‌ترسد درصورتی که اینجوری نبوده لطفا کمک کنید خواهش میکنم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->