بازگشت ماشاریپوف به تمرینات استقلال قرارداد طارمی و اینتر نهایی شد شکایت پلیس فراجا از دروازه‌بان استقلال نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آث میلان و اینترمیلان| جنگ خونین بر سر قهرمانی ویدیو گل سردار آزمون به بولونیا برای رم جانشین دانیال اسماعیلی فر استارت زد وعده زنوزی به یحیی گل محمدی: چند ستاره می‌گیریم نعمتی و عبدی در شوک حضور گل‌محمدی قهرمانی پرسپولیس در دستان یحیی پخش زنده بازی آث‌میلان و اینتر در سری‌آ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین نتیجه و ویدئو خلاصه بازی فوتسال ایران و کویت در جام ملت‌های آسیا| قاطع‌تر از همیشه اعتراض پرسپولیس به محرومیت اسماعیلی‌فر برابر سپاهان | دانیال باید برابر آلومینیوم غایب باشد حذف غیرمنتظره ژاپن از جام ملت‌های آسیا | غیبت سامورایی‌ها در جام جهانی پخش زنده بازی ایران و کویت در جام ملت‌های فوتسال آسیا + تماشای آنلاین واکنش پتروشیمی خلیج‌فارس به خرید استقلال + عکس زمزمه برکناری علی خطیر بعد از واگذاری استقلال به هلدینگ خلیج فارس ارزش سهام استقلال و پرسپولیس چقدر است؟ ۳ ماه فرصت تا تجهیز داوران به دانش استفاده از وی‌ای‌آر | ورزشگاه‌ها هنوز آماده نیست علی هیبتی کیست | همه چیز درباره محرومیت مادام العمر رزمی کار ایرانی + ویدیو سیدحسین حسینی دیدار مقابل تراکتور را از دست داد اعلام رای کمیته انضباطی برای دانیال اسماعیلی فر
سرخط خبرها
زخم آسیایی

سود و زیان کناره‌گیری از لیگ قهرمانان آسیا برای شهرخودرو

  • کد خبر: ۱۵۲۰۶
  • ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
سود و زیان کناره‌گیری از لیگ قهرمانان آسیا برای شهرخودرو
به دلیل سلب امتیاز میزبانی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا از سوی AFC، شهرخودرو در این مسابقات شرکت نمی‌کند.
مرتضی اخوان - سؤال کلیدی و اساسی اینجاست: رؤیای آسیایی یا عزت ملی؟ هواداران فوتبال ایران که از یکی دو روز گذشته زمزمه‌های سلب حق امتیاز میزبانی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا از سوی AFC را می‌شنوند، حالا بعد از اعلام رسمی این مسئله از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا، در شوک و بهتی بزرگ فرو رفته‌اند. در این میان، شاید وضعیت برای هواداران مشهدی شهرخودرو که تحقق رؤیای آسیایی شدن را بعد از یک تاریخ فوتبالی تمام، نزدیک‌تر از هر زمانی می‌دیدند، بغرنج‌تر باشد، هوادارانی که هنوز از یکدیگر می‌پرسند: آیا رؤیای آسیایی‌مان بر باد رفت؟ پاسخ مشخص است. فوتبا‌ل‌دوستان مشهدی که یک بار دیگر در ۱۵ ژوئیه ۲۰۰۵ میلادی، مقارن با ۲۴ تیر ۱۳۸۴، در آستانه فتح جام حذفی ایران در ورزشگاه ثامن‌الائمه مشهد بودند و می‌توانستند به رؤیای بزرگ آسیایی برسند، در آن دیدار تاریخی شاهد شکست ابومسلم محبوبشان در ضربات پنالتی بودند تا کامشان به این اتفاق بزرگ شیرین نشود، اما این‌بار مسئله فرق داشت. شهرخودرو با شایستگی به دور پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا رسیده است و تنها ۷۲ ساعت تا بازی با الرفاع بحرین در ورزشگاه امام رضا باقی است، اما یکباره AFC اعلام می‌کند تیم‌های ایرانی به دلایل واهی، باید در زمین بی‌طرف از حریفانشان در رقابت‌های این فصل میزبانی کنند، خبری که رؤیای آسیایی شهرخودرو و فوتبالدوستان مشهدی را به باد داد.

پاسخ ایرانی به بهانه‌جویی عربی
هنوز رقص قرمز‌های بحرینی با پرچم عربستان در نبرد تلخ راهیابی به جام جهانی ۲۰۰۲ در منامه از خاطر تاریخ فوتبال ایران پاک نشده است. هنوز کینه توزی و کارشکنی سعودی‌ها برای برگزاری دیدارهایشان با نمایندگان ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا در کشور بی‌طرف داغش تازه است که این‌بار یک بحرینی دیگر، شیخ سلمان بن ابراهیم آل‌خلیفه، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا، با پذیرش دلایل واهی کمیته اجرایی مسابقات لیگ قهرمانان فصل جاری، ایران و نمایندگان فوتبالش را از حق میزبانی در این پیکار‌ها منع کرده است. البته این اقدام با پاسخی سریع از سوی جامعه ورزش و هواداران رو‌به‌رو شد. نمایندگان ۴ باشگاه ایرانی بعد از برگزاری جلسه در وزارت ورزش روز گذشته طی بیانیه‌ها و مصاحبه‌هایی جداگانه از حضور در رقابت‌های فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا کناره‌گیری کردند. فرهاد حمیداوی، مالک شهرخودرو، نیز در این باره گفت: «عزت و شرف و اقتدار ایران از هر رویداد ورزشی برای ما مهم‌تر است. فقط و فقط در کشور خودمان بازی می‌کنیم. امیدوارم با کمک تاج و تیمی که در AFC داریم بتوانیم حقمان را برگردانیم.»

مقابل بهانه‌های واهی بایستید
«فدراسیون نباید زیر بار حرف زور برود. اگر قرار است میزبان نباشیم بهتر است کنار بکشیم.» این بخشی از صحبت‌های خداداد عزیزی، پیش‌کسوت و ستاره سال‌های نه‌چندان دور فوتبال مشهد، درباره اتفاقاتی است که حق میزبانی شهرخودرو را در لیگ قهرمانان آسیا از این تیم گرفته است. واکنش‌های مختلف چهره‌های ورزشی در ۲۴ ساعت گذشته مؤید یک مطلب است و آن این است که فوتبال ایران نباید زیر بار حرف AFC برود و میزبانی در کشور ثالث را بپذیرند.
 
عزیزی دراین‌باره یادآور شد: مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال به‌هیچ‌عنوان نباید به این خواسته تن بدهند. هواداران دوست دارند بازی تیم‌های محبوبشان را در ورزشگاه ببینند و از آن‌ها حمایت کنند، اما اگر قرار است بازی‌ها خارج از ایران برگزار شود، همان بهتر که در این مسابقات شرکت نکنیم. حسین بادامکی، فوتبالیست پیش‌کسوت و رئیس کنونی هیئت فوتبال مشهد، نیز دراین‌باره اظهار کرد: در آسیا حرفمان خریدار ندارد و تا وقتی آن‌ها تصمیم‌گیرنده باشند، با کوچک‌ترین بهانه و دلایلی واهی سر تیم‌های ما را می‌برند. میزبانی را از ما می‌گیرند و دستمان به هیچ‌جا بند نیست. بادامکی تصریح کرد: با کنار کشیدن تیم‌های ما از لیگ قهرمانان، ممکن است محرومیت‌هایی هم برای تیم ملی در نظر گرفته شود و فوتبال ما ضرر کند، اما ما باید از شرافت فوتبالمان دفاع کنیم.

سود و زیان آسیایی برای شهرخودرو
کناره‌گیری شهرخودرو از لیگ قهرمانان آسیا ممکن است چه سود و زیانی برای این تیم داشته باشد؟ شاید حالا هواداران شهرخودرو به این سؤال فکر کنند که در قبال بر باد رفتن رؤیای آسیایی‌شان چه به دست می‌آورند و چه از دست می‌دهند. شهرخودرو با کنار کشیدن از لیگ قهرمانان آسیا بی‌تردید با چند مشکل در ادامه فصل روبه‌رو خواهد شد: نخست اینکه رؤیای آسیایی یک شهر بعد از یک عمر انتظار بر باد خواهد رفت، اتفاق تلخی که بی‌تردید کنار آمدن با آن برای هواداران چندان راحت نیست. دوم آنکه باشگاه شهرخودرو سود مالی حاصل از حضور در لیگ قهرمانان آسیا را که AFC به آن‌ها می‌پرداخت از دست خواهد داد. سومین زیان شهرخودرو هم افت روحی بازیکنان این تیم خواهد بود که خودشان را برای رؤیای بزرگ آسیا آماده کرده بودند. با این همه، این کناره‌گیری محاسنی هم برای تیم دارد. صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر به کشور‌های مختلف، اتحاد هواداران بعد از این تصمیم ناعادلانه AFC در حمایت از تیم شهرشان و بالاخره تمرکز گذاشتن روی بازی‌های لیگ داخلی می‌تواند مهم‌ترینِ این محاسن برای باشگاه شهرخودرو باشد. شهرخودرو بعد از کناره‌گیری از لیگ قهرمانان و حذف از جام حذفی می‌تواند تمام تمرکز خود را روی بازی‌های لیگ برتر بگذارد و باری دیگر به چرخه مدعیان بازگردد.

مهمان‌نوازی مشهدی‌ها برابر شیطنت اعراب
با همه این تفاصیل، از روز گذشته و بعد از اعلام رسمی اخبار تصمیم کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر سلب امتیاز میزبانی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان، واکنش‌های مختلفی از سوی هواداران تیم شهرخودرو در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته است. از جالب‌ترین واکنش‌ها می‌توان به ماجرای دعوت از بحرینی‌ها به مشهد اشاره کرد. گروهی از هواداران شهرخودرو روز گذشته در فضای مجازی پستی منتشر کردند که در آن از سایر هواداران خواسته شده بود به صفحه رسمی باشگاه الرفاع بحرین در اینستاگرام بروند و از این تیم برای حضور در مشهد و برگزاری دیدار با شهرخودرو دعوت کنند.
 
نکته جالب این است که در این پویش حتی متن دعوت از تیم الرفاع برای سفر به مشهد با زبان عربی منتشر شده بود. برخی از هواداران نیز در شبکه‌های اجتماعی هشتگ‌هایی، چون «عزت ایرانی بالاتر از هر رویداد ورزشی» را دست به دست می‌چرخانند تا نشان دهند اگر قرار است عزت ایران زیر سؤال برود، حاضرند رؤیای آسیایی‌شان را به فراموشی بسپارند و عطای تماشای تیم محبوبشان با لباس آسیایی را به لقایش ببخشند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->