کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری
سرخط خبرها

ماجرای شایعه وجود آفلاتوکسین در شیر از زبان معاون وزیر

  • کد خبر: ۱۵۴۴۲
  • ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
ماجرای شایعه وجود آفلاتوکسین در شیر از زبان معاون وزیر
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برخی افراد با مطالب غلط و غیر علمی در مورد وجود سم آفلاتوکسین در شیر موجب نگرانی مردم شده‌اند که این موضوع اساس علمی ندارد.

به گزارش شهرآرانیوز، علی رضا رییسی درباره ماجرای شایعه وجود آفلاتوکسین در شیر که در روزهای اخیر در یکی از برنامه‌های صداوسیما مطرح شده، افزود:   اخبار کذب و خلاف واقعی مثل وجود سم آفلاتوکسین در شیر موجب می‌شود مردم همان مقدار شیر که مصرف می‌کردند را هم از سبد غذایی روزانه خود حذف کنند که این امر پیامدهای زیان‌باری بدنبال دارد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت بیان کرد: میزان آفلاتوکسین در شیر در کشور بسیار کمتر از مقادیر مجاز است. وجود آفلاتوکسین در شیر در همه کشورها وجود دارد، ولی نکته مهم این است که وجود آفلاتوکسین در صورتی که از مقدار مجاز و استاندارد کمتر باشد مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: شیر به دلیل داشتن ترکیبات خاص تنها ماده شناخته شده در طبیعت است که می‌تواند به طور متعادل تمام نیازهای بدن شامل رشد، تامین انرژی، ساخت و ترمیم بافت‌ها را تامین کند. عمده‌ترین ویژگی شیر که آن را نسبت به سایر مواد غذایی متمایز می‌کند ترکیب پروتئینی و وجود املاح آن به خصوص کلسیم و فسفر است. شیر و لبنیات منبع بسیار خوبی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن هستند.

رییسی گفت: مصرف روزانه دو لیوان شیر ۵۰ درصد پروتئین مورد نیاز افراد بالغ را تامین می کند. کلسیم موجود در شیر و لبنیات از نرمی استخوان، کندی رشد، خرابی دندان‌ها در کودکان و پوکی استخوان در بزرگسالان پیشگیری می‌کند. مصرف دو تا سه لیوان شیر یا جایگزین‌های آن یعنی ماست و پنیر در روز می‌تواند نیاز بدن به کلسیم را در افراد بالغ تامین کند. فسفر به همراه کلسیم در تشکیل استخوان و استحکام آن موثر بوده و در ساخت بافت‌های عضلانی، مغز و اعصاب دخالت می‌کند. بخش عمده‌ای از ویتامین‌های ب۲ و ب۱۲ نیز که برای خون‌سازی و سلامت سیستم عصبی لازم هستند از شیر و لبنیات مصرفی روزانه تامین می‌شوند.

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: همه افراد در هر گروه سنی لازم است برای حفظ سلامت و استحکام استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان روزانه از شیر و لبنیات استفاده کنند. برای افراد بزرگسال سالم روزانه دو واحد یا بیشتر از گروه شیر و لبنیات توصیه می‌شود. زنان باردار و شیرده باید حداقل روزانه ۳ واحد از این گروه مصرف کنند. هر واحد معادل یک لیوان شیر است.

وی بیان کرد: مصرف سرانه شیر و لبنیات در کشور ما در مقایسه با کشورهای دیگر کمتر است. در ایران سالانه حدود ۲۷ لیتر شیر مصرف می‌شود، در حالی که در کشورهای اروپایی حدود ۵۰ لیتر و در امریکا متوسط سرانه مصرف شیر ۱۰۰ لیتر در سال است. در فنلاند حدود ۱۲۰ لیتر در سال مردم شیر مصرف می‌کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: مصرف کم شیر و لبنیات عوارض متعددی از جمله اختلال در رشد و کوتاه قدی در کودکان و نوجوانان، پوکی استخوان و شکستگی‌های خودبه‌خودی استخوان را به دنبال دارد. مطالعات اخیر نشان داده در جوامعی که مردم شیر و لبنیات کافی مصرف می‌کنند، شیوع فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی کمتر است.

طی روزهای اخیر طرح ادعاهایی در مورد دوز بالای سم آفلاتوکسین در مواد غذایی و لبنی در یکی از برنامه های صدا وسیما، سبب نگرانی‌های در جامعه شده است.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این‌باره گفت: اینکه لبنیات حاوی آفلاتوکسین باشد اجتناب ناپذیر است و همیشه و همه جا موجود بوده و هست و قاعدتا آفلاتوکسین در شیر غیر پاستوریزه به دلیل عدم کنترل بیشتر است.

همچنین کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در ارتباط با طرح ادعایی مبنی بر وجود سم آفلاتوکسین در عمده‌ مواد لبنی در کشور تصریح کرد: وجود سم آفلاتوکسین در لبنیات و خشکبار موضوعی قدیمی است و در سالهای اخیر رو به کاهش است و میزان این سم در لبنیات بسته بندی از فله به مراتب کمتر است.

رییس سازمان غذا و دارو هم نسبت به این ادعا واکنش نشان داد و گفت: توصیه اکید ما این است که مردم به تبلیغات سوء توجه نداشته باشند و مصرف شیر را متوقف نکنند.

محمدرضا شانه ساز با تاکید براینکه اطلاعات ارائه شده درمورد میزان آفلاتوکسین لبنیات بطور قطع غلط است، گفت: با توجه به پایین بودن سرانه مصرف شیر در کشور که به کمتر از یک لیوان در روز می رسد نمی توان خطر قطعی ناشی از کمبود مصرف لبنیات که همان پوکی استخوان است را با القای این اطلاعات غلط به یک خطر احتمالی تحت عنوان بالا بودن آفلاتوکسین معاوضه کرد.

وی تصریح کرد: از حدود هفت سال پیش محصولات لبنی به صورت مرتب از این بعد پایش می‌شوند. آمار اداره کل غذا کمتر از 3.5 درصد آلودگی را نشان می‌دهد در حالیکه بسیاری از کشورهای همسایه و کشورهای دیگر میزان آلودگی بسیار بالاتر است.

شانه ساز با بیان اینکه صنعت غذای کشور مورد هجمه قرار گرفته، عنوان کرد: به نظر می‌رسد بعد از قضیه کیک ها و دستکاری هایی که صورت گرفته بود الان صنعت لبنیات ما به عنوان یک صنعت بسیار موفق که نقش خوبی در صادرات غیرنفتی دارد و در منطقه شناخته شده است، مورد هجمه قرار گرفته، این صنایع موفق ما اکنون در هدف حمله تبلیغات است و نباید با دشمن همصدایی کرده و در آسیاب دشمن آب بریزیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->