تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت:

۸۵ درصد مبتلایان به کرونا بیمار خفیف هستند/هیچ نقطه ایران عاری از کرونا نیست

  • کد خبر: ۲۱۸۳۳
  • ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
۸۵ درصد مبتلایان به کرونا بیمار خفیف هستند/هیچ نقطه ایران عاری از کرونا نیست
۸۵ درصد مبتلایان به ویروس کرونا بیماران بدون علامت یا با علایم خفیف هستند و با احتساب این افراد تعداد مبتلایان به این ویروس در ایران بیش از آمار اعلام شده بیمارستانی است.

به گزارش شهرآرانیوز، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه (چهارم فروردین) در کنفرانس خبری که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: بیش از ۸۴ درصد افراد مبتلا به ویروس کرونا در ایران دچار نوع خفیف این بیماری می‌شوند، عده زیادی از مبتلایان حتی ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند یا حداکثر به علت نابویایی و اختلال چشایی به ابتلای خود پی ببرند.

 

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: ۱۵.۸ درصد افراد مبتلا به ویروس کرونا دچار علایم شدید بیماری کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند و ۱۲.۳ درصد مبتلایان به آی سی یو نیاز پیدا می‌کنند و بیش از ۱۸ درصد مبتلایان هیچ علامتی ندارند بنابراین اکثریت بیماران نیازی به خدمات بیمارستانی ندارند و با قرنطینه خانگی بهبود پیدا می‌کنند؛ بنابراین آمار کل مبتلایان بیش از آمار رسمی تشخیص‌های قطعی بیمارستانی است که تاکنون اعلام شده است.

 

هیچ نقطه ایران عاری از کرونا نیست

وی در پاسخ به پرسشی درباره مناطق عاری از ویروس کرونا افزود: هیچ نقطه پاک و عاری از ویروس کرونا در کشور نداریم و با شدت کم و زیاد همه مناطق کشور به ویروس کرونا گرفتار هستند و با این فرض که در جایی میزان ویروس کمتر است و به آن منطقه سفر کنیم، کار اشتباهی است که موجب انتقال ویروس و دامن زدن به چرخه گسترش ویروس می‌شود.

 

جهانپور گفت: هیچ نامه رسمی به وزارت بهداشت واصل نشده که باید اجازه دهیم ۷۰ درصد مردم مبتلا شوند تا شیوع بیماری کووید ۱۹ کنترل شود. البته وزارت بهداشت از پیشنهاد و انتقاد صاحبنظران استقبال می‌کند، اما چنین برنامه‌ای در وزارت بهداشت وجود ندارد و اگر در فضای مجازی چنین مواردی مطرح شود بیشتر از طرف سیاسیون و نه علمای علم طب مطرح شده است و نوعی بزرگنمایی برای تلطیف فضاست و با وجودی که این بیماری دارو ندارد دولت‌ها حتی اگر بخواهند و تلاش هم بکنند هرگز به جایی نمی‌رسیم که ۷۰ درصد مردم به این ویروس مبتلا شوند.

 

وی افزود: تلاش وزارت بهداشت این است که فارغ از اینکه چند درصد از افراد جامعه به ویروس کرونا مبتلا شوند از ابتلای ناگهانی افراد به این بیماری بکاهد تا امکانات درمانی کشور پاسخگو باشد و هر اقدامی در این زمینه لازم باشد از جمله ترغیب مردم به ماندن در خانه و کاهش تردد را دنبال می‌کنیم تا زنجیره انتقال کند و بازه بیماری طولانی‌تر شود تا امکان ارائه خدمات درمانی بهتر و بیشتر شود.

 

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: سطح سه قرنطینه نیز با تعطیل کردن مدارس، دانشگاه‌ها و محدودیت‌های تردد در حال اجراست، اما بر خلاف نظر برخی منتقدان ایجاد حکومت نظامی در کشور با ساختار اجتماعی، اقتصادی ما همخوانی ندارد و نه ممکن و نه مطلوب است و پیامد‌های زیادی دارد، بنابراین از این روش صحبت نمی‌کنیم و از راه‌های صحبت می‌کنیم که امکان اجرا دارد و موثر است.

 

پیشنهاد افزایش تعطیلات در ستاد کرونا

جهانپور درباره ادامه تعطیلات ادارات بعد از فروردین نیز گفت: هنوز ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره ادامه تعطیلات نوروزی مصوبه‌ای نداشته است و اگر چنین مصوبه‌ای باشد با تایید رئیس جمهوری اعلام خواهد شد و تا این لحظه چنین مصوبه‌ای نداریم. پیشنهاد‌هایی در این زمینه به ستاد ملی کرونا از نواخی مختلف آمده که در حال بررسی است.

وی درباره بازگشت مسافران نوروزی افزود: بیش از ۵۰ درصد مردم به توصیه‌ها عمل کردند و در خانه ماندند و به مسافرت نرفتند، اما عده‌ای خودخواهانه به مسافرت رفتند. به هر حال هر رفتی برگشتی دارد و بر خلاف افرادی که خودخواسته در قرنطینه خانگی ماندند عده‌ای هم خودخواهانه به سفر رفتند و به گسترش ویروس دامن زدند. از نظر وزارت بهداشت برخورد قهری با این افراد منعی ندارد و در صورت لزوم باید جرایمی برای این افراد در نظر گرفته شود، اما مهمترین تنبیه این افراد این است که خودشان و اطرافیانشان بیشتر در معرض بیماری قرار می‌گیرند.

 

احتمال افزایش بیماران

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: این رفتار‌ها ممکن است در روز‌های آینده موجب پیک مجدد بیماری ناشی از ویروس کرونا شود که نگران کننده است. البته امیداریم با همکاری مردم این اتفاق نیفتند، اما به هر حال تاکنون ۳۶ میلیون نفر غربالگری شده اند و این اقدام تا انجام غربالگری برای ۸۰ میلیون نفر ادامه خواهد داشت. روزانه ۶هزار تست تشخیص کرونا نیز انجام می‌شود که در روز‌های آینده به ۱۰ هزار مورد در روز می‌رسد بنابراین افزایش تعداد بیماران شناسایی شده در روز‌های آینده دور از انتظار نیست.

 

جهانپور افزود: تست تشخیص کرونا تاکنون برای ۵۸ هزار نفر انجام شده است، اما تاخیر در انجام تست در هیچ بیمارستانی موجب تاخیر در شروع درمان نشده است و با مشاهده علایم یا انجام تست سی تی اسکن ریه که تشخیص بسیار دقیقی است کار درمان بیماران بلافاصله شروع می‌شود.

 

۴۱ هزار تخت بیمارستانی برای کرونا

وی گفت: در روز‌های شروع بیماری در اوایل اسفند ۲۷ هزار تخت بیمارستانی در ۱۶۵ بیمارستان برای بیماران کووید ۱۹ اختصاص یافت، اما به تدریج با همکاری نیرو‌های مسلح و تامین اجتماعی تعداد این تخت‌ها افزایش یافت به به زودی به بیش از ۴۱ هزار تخت می‌رسد. حدود ۲۵۰۰ تخت آی سی یو نیز برای این بیماران در نظر گرفته شده است که همگی اشغال هستند و تخت آی سی یو خالی نداریم. حدود ۱۰ هزار تخت نقاهتگاهی و استراحتگاهی نیز با همکاری نیرو‌های مسلح، سپاه و ارتش آماده شده که برای بیماران بعد از بستری یا افرادی که نیاز به خدمات درمانی بیمارستانی ندارند استفاده می‌شود.

 

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره انجام تست کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی نیز گفت: ۵۶ آزمایشگاه مورد تایید وزارت بهداشت هم اکنون این تست را به صورت رایگان با ارسال نمونه از بیمارستان‌ها انجام می‌دهند. اینکه آزمایشگاه خصوصی هم در کشور باشد که کیت تشخیصی داشته باشد را اطلاع ندارم، اما اگر هم چنین خدماتی باشد ارزشی برای درمان بیماران ندارند و بیشتر برای رفع اضطراب و وسواس مردم کارایی دارند، اما سیستم دولتی درمان کرونا بر اساس آزمایش نمونه‌های ارجاعی و مهمتر از آن سی تی اسکن ریه درمان بیماران را انجام می‌دهد.

 

برخورد با روحانی متخلف مدعی طب سنتی

وی درباره دخالت مدعی طب اسلامی در درمان بیماران کرونایی گفت: طی روز‌های گذشته خود این فرد مدعی طب سنتی ویدئویی از خود که برای بیماران کرونا به یکی از بیمارستان‌ها مراجعه کرده منتشر شد است. هنوز دقیقا نمی‌دانیم کدام بیمارستان است، اما احتمالا در یکی از بیمارستان‌های استان گیلان بوده است. اقدام این فرد قطعا تخلف از نص صریح قانون و دخالت در امر درمان است. از دستگاه قضایی و دادگاه ویژه روحانیت انتظار داریم به سرعت با این فرد متخلف برخورد کند به خصوص اینکه این فرد توهین‌های آشکاری به مقامات دولتی و مسئولان ارشد کشور هم داشته است؛ بنابراین انتظار رسیدگی سریعتر نیروی انتظامی و قوه قضاییه را به این تخلف داریم.

 

جهانپور درباره وجود ویروس کرونا در کشور قبل اعلام رسمی وزارت بهداشت گفت: هر کس ممکن است ادعایی داشته باشد. شاید افرادی قبل از وزارت بهداشت به کیت و روش تشخیص کرونا دسترسی داشته اند، به هر حال توانمندی افراد متفاوت است و عده‌ای اعلام کرده اند که در آذر، مهر یا حتی سال گذشته این ویروس را در کشور شناسایی کرده اند. ممکن است افرادی هم باشند که ویروس کرونا را در حال عبور از مرز از سیم خاردار دیده باشند، چنین حرف‌هایی بیشتر برای تلطیف فضا و انبساط خاطر ست که در فضای مجازی مطرح می‌شود.

 

وی افزود: اگر پزشکی هم شواهدی دال بر ابتلا به کرونا قبل از اول اسفند داشته قاعدتا باید به وزارت بهداشت گزارش می‌کرده که چنین گزارش مستندی نداریم.

 

حمله بیولوژیک رد یا تایید نمی‌شود

جهانپور درباره حمله بیولوژیک بودن کرونا گفت: در این مورد بیش از مراجع پزشکی مراجع امنیتی و اطلاعاتی باید نظر بدهند. ما در وزارت بهداشت درباره این موضوع صحبت نمی‌کنیم، زیرا شاهدی برای تایید یا رد آن نداریم.

 

وی افزود: مساله اصلی که فعلا درگیر آن هستیم این است که مسافران نوروزی ریسک افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا را افزایش داده اند و تمام تلاش وزارت بهداشت این است که با کاهش این تردد‌ها در درون شهر‌ها یا بیرون شهر‌ها چرخه انتقال ویروس به حداقل برسد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->