بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر نوروزی در بوستان غدیر مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۳) مراسم وداع با پیکر شهید حاج ابوالفضل لطیف زاده در مشهد (۸ فروردین۱۴۰۳) + ویدئو صندوق بین‌المللی پول ۸۸۰میلیون دلار وام به اوکراین داد | زلنسکی: خرجِ مبارزه با تهاجم روسیه می‌شود حمله هوایی رژیم صهیونیستی به لبنان (۸ فروردین ۱۴۰۳) فرانسه و ترکیه همکاری نظامی با اسرائیل را تکذیب کردند آمریکا: حمله هوایی به سوریه کار ما نبود آمریکا: همکاری گازی پاکستان با ایران خطرناک است
سرخط خبرها

جلسه علنی مجلس امروز به صورت آنلاین برگزار می‌شود

  • کد خبر: ۲۱۸۹۲
  • ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
جلسه علنی مجلس امروز به صورت آنلاین برگزار می‌شود
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: امروز (سه‌شنبه) جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.
به گزارش شهرآرانیوز، برگزاری جلسات آنلاین مجلس قبل از عید با برگزاری یک جلسه آزمایشی و با حضور ۷۶ نماینده کلید خورد. «امیر ناظمی» رییس سازمان فناوری اطلاعات به شرح جزییات برگزاری آنلاین جلسات مجلس پرداخت.


برگزاری جلساتی به مهمی جلسات مجلس، آن هم به صورت آنلاین تجربه عجیبی است، جهان به این تجربه چطور نگاه می‌کند؟

فکر می‌کنم موضوعی که باید به آن توجه کنیم دقیقا همین روند‌های جهانی است. اکنون روند جهانی به سمت مجازی شدن می‌رود. مجازی شدن در حوزه مجلس و پارلمان به معنای نزدیک شدن ما به مفهوم دموکراسی مستقیم است. مفهومی که تعدادی از نظریه پرداز‌ها از مدت‌ها قبل درباره آن صحبت کرده‌اند. آن‌ها این نظریه را مطرح می‌کنند که آیا لزومی دارد برای همه مسایل نمایندگان رای و نظر بدهند؟ در برخی موارد خاص مردم به تنهایی نمی‌توانند رای بدهند؟


چیزی مانند همه‌پرسی که به صورت آنلاین برگزار شود و لازم نباشد برای آن هزینه هنگفتی صرف شود. این تئوری قبل از شیوع کرونا جنبه تئوریک داشت، اما به نظر می‌رسد امروز جنبه تئوریک صرف ندارد شاید نیاز باشد به این ایده نزدیک‌تر شویم.


این روند مجازی شدن در مجلس شورای اسلامی خودمان چطور اتفاق افتاد؟

به دلیل شیوع ویروس کرونا عملا گرد هم آمدن تعداد زیادی از نمایندگان مجلس خیلی پر ریسک است. از طرف دیگر نیاز است که مجلس به عنوان نهاد دموکراتیک به فعالیت خود ادامه دهد. با در نظر گرفتن این دو مسئله مهم، پیشنهادی از سوی مجلس برای برگزاری جلسات به صورت آنلاین با سازمان فناوری اطلاعات مطرح شد.


زیرساخت مناسب برای برگزاری این جلسات مهیا بود؟

برای برگزاری این جلسات به سه بستر مختلف نیاز داشتیم. ابتدا زیرساختی که تضمین کند نفوذپذیری و آسیب‌پذیری به شبکه به حداقل خواهد رسید. دوم نرم افزاری که امکان برگزاری جلسه آنلاین و ویدیو کال وجود داشته باشد و سوم ابزار و دیوایس برای نمایندگانی که  قرار است از خانه به جلسه مجلس متصل شوند. البته در این جلسات تعدادی از نمایندگان مانند هیات رییسه در صحن علنی حضور دارند.


زیرساخت اینترنت چطور تامین شد؟

هماهنگی لازم را با اپراتور ایرانسل به عمل آوردیم تا زیرساخت مناسب برای یک شبکه مجازی مستقل را ایجاد کند. برای همه نمایندگان مجلس سیم کارت مناسب فرستاده شد تا آن‌ها از حوزه انتخابی خودشان در جلسه حضور پیدا کنند.


در جلسه آزمایشی که قبل از عید انجام دادید، ضعفی وجود داشت؟

بله. پوشش‌دهی صحن مجلس از ضعف‌های موجود بود که همکاران برای رفع کردن آن از روز اول عید تا امروز که تست‌های نهایی انجام شد، فعالیت کردند. فکر می‌کنم یک تست دیگر قبل از شروع جلسه داشته باشیم و بعد اولین جلسه رسمی صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شود.


در جلسه قبلی تمام نمایندگان توانستند شرکت کنند، دلیل همین عدم پوشش دهی بود؟

در جلسه آزمایشی امکان حضور همه نمایندگان وجود داشت، اما سیم کارت مناسب به دست برخی از آن‌ها نرسیده بود.


کدام کشور‌های دیگر به این صورت جلسات پارلمانی خود را برگزار می‌کنند؟

در دنیا چنین اتفاقی سابقه نداشته است چرا که اتفاقی مانند کرونا تا الان رخ نداده که بخواهیم از بستر مجازی استفاده کنیم، اما به دنبال شیوع کرونا، برگزاری جلسات آنلاین راه حلی است که سایر کشور‌ها مجبور هستند به آن تن بدهند. برآورد من این است با برگزاری جلسه امروز، بقیه کشور‌ها نیز ناگزیر خواهند بود که مجالس و جلسات پارلمانی را به مجازی برگزار کنند.


در کشور‌های دیگر تا به حال انجام نشده؟

بر اساس جست‌و‌جویی که ما انجام داده‌ایم، چنین کاری تا الان انجام نشده است. البته تاکید می‌کنم، چون مسئله‌ای تا الان پیش نیامده که بخواهند از این بستر استفاده کنند.


سامانه‌ای که اکنون در دسترس نمایندگان است می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های برگزاری جلسه آنلاین باشد؟

اپلیکیشن «مجلس‌یار» توسط شرکت‌های ایرانی توسعه داده شده که تعدادی از سازمان‌ها نیز از همین نوع اپلیکیشن استفاده می‌کنند. تمام امکانات برای برگزاری مجلس شورای اسلامی به صورت مجازی مهیاست. یکی از مواردی که اگر نیاز باشد باید به آن فکر کنیم، رای گیری پنهان است. در مجلس دو نوع رای گیری‌هایی که نام فرد رای دهنده مشخص است و در درگیری رای به صورت بی نام است.


اگر نیاز به رای‌گیری پنهان باشد، بایداز تکنولوژی بلاک‌چین استفاده کنیم که آمادگی مهیا کردن این بستر را داریم. با تکنولوژی بلاک چین می‌توان هم مطمئن بود که رای داده شده، هم بر اساس ضوابط کاملا پنهان باقی بماند، هم این که دستکاری رخ ندهد.
 
منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->