«ریشا» شیر نر باغ وحش وکیل آباد مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

ذبح قانون در روز روشن

  • کد خبر: ۳۳۴۴
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۹
ذبح قانون در روز روشن
توافق قصاب با خریدار مهم‌ترین عامل ذبح غیر قانونی دام در شهر است

با اینکه سال ها از غیرقانونی شدن ذبح گوسفند در شهر می گذرد و دیگر در عید قربان کوچه و خیابان ها از خون گوسفند سرخ نمی شود و گوسفندفروش ها هم در گوشه و کنار شهر دام هایشان را عرضه نمی کنند، هنوز گله و شکایت هایی از ذبح غیرقانونی در محل های مسکونی به گوش می رسد. این گله ها بیشتر به دلیل مسائل بهداشتی و خطر انتقال بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است، نکته ای که در نشست خبری 19 مرداد در شبکه دامپزشکی مشهد نیز بر آن تأکید شد. در این نشست مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی از فعالیت 190 اکیپ بازرسی، 118 اکیپ سیار و 72 اکیپ بازرسی ثابت در استان رضوی خبر داده بود که کار بازرسی بر قربانی کردن را در روز عید قربان برعهده داشتند. با این حال وقتی روز گذشته به برخی محل های اعلام شده از سوی شهروندان رفتیم با برخی موارد ذبح غیرقانونی گوسفند روبه رو شدیم که در گزارش پیش رو می خوانید.

 

روایت اول: بازار گوسفند، انتهای شهرک شهید باهنر
«آقا، خانم ، گوسفند می خواهید؟ بره خوب دارم، هراندازه که بخواهید!» در بازار انتهای بولوار شهید باهنرکه به فروش مجاز دام اختصاص یافته است، هنوز از خودرو پیاده نشده ایم که پسربچه ای حدودا ده ساله به سمتمان می آید و می خواهد گوسفندهایشان را ببینیم. مرد دیگری هم که ظاهرا برای فروش هر گوسفند قرار است پورسانتی به پسربچه پرداخت کند به جمعمان اضافه می شود و شروع می کند به تبلیغات. می گوید: فقط کافی است انتخاب کنید تا همین الان برایتان ذبح کنیم و تحویلتان بدهیم. می‌گوییم: لطفا بعدازظهر به محله ما بیایید و گوسفند را جلو در خانه ذبح کنید. کمی تأمل می کند، نه به دلیل اینکه تصمیم بگیرد این کار را انجام بدهد یا نه، بلکه نگران است معامله به تعویق بیفتد و مشتری اش را از دست بدهد. بعد از چند ثانیه می گوید: خب شاید من تا بعد از ظهر همه این ها را فروختم! شما الان یکی را انتخاب کنید تا برایتان بفرستیم. قیمت می دهد، کیلویی 47 هزار تومان که می شود چیزی در حدود 2 میلیون تومان برای یک گوسفند. در همین فاصله چند نفر دیگر هم به ما اضافه می شوند و گوسفندانشان را تبلیغ می کنند. با حالتی که انگار برای خرید قانع شده ایم بحث را به سمت چگونگی ذبح گوسفند می بریم که فروشنده می گوید: نگران قصاب نباشید شما با خیال راحت خرید کنید، مشکلی برای قصاب وجود ندارد. شماره تلفن فروشنده ها را می گیریم و به سمت موتورسیکلتی می‌رویم که دو سه نفر دور آن را گرفته اند. قصابی که در میان آن ها حضور دارد می گوید 10 تا 15 هزار تومان برای ذبح می گیرد، به علاوه پوست گوسفند و تأکید می کند باید خودمان برویم دنبالش یا وسیله نقلیه ای دنبالش بفرستیم.
- کشتن گوسفند داخل شهر غیر قانونی است، برایمان دردسر ایجاد نمی شود؟
- نه خانم نگران نباشید. اصلا می توانیم داخل حیاط خانه حیوان را ذبح و خون را هم سریع پاک کنیم تا کسی متوجه نشود.همین سؤال را از قصاب دیگری هم می پرسیم. او با بیان اینکه الان به دلیل عید قربان تعداد زیادی گوسفند در همه جای شهر کشته می شوند، خاطرمان را جمع می کند.کمی آن طرف تر یک نفر پای گوسفند را به زور می کشد و با کمک یک نفر دیگر حیوان را داخل صندوق عقب ماشین گران قیمتی می اندازد، صحنه ای که در گوشه گوشه بازار به چشم می خورد و به این ترتیب گوسفندان یکی یکی از بازار خارج می شوند.انتهای بازار نیز یک ون حمل بار مربوط به اکیپ جمع آوری دام های غیرمجاز پارک شده است. وقتی سر حرف را با بازرسی که در آن حوالی قدم می زند باز می کنیم، می گوید: ذبح گوسفند در اینجا غیرقانونی است. ما بازرسان از صبح زود در حال گشت زنی و تذکر دادن هستیم تا چنین اتفاقی نیفتد. او تنها محل مجاز برای ذبح را کشتارگاه می داند، گرچه اعتراف می کند در روز عید قربان خیلی هم نمی شود به مردم سخت گرفت. بااین حال وقتی متوجه می شود خبرنگار هستیم، می گوید: خانم لطفا جنبه های مثبت را هم ببینید، فعالیت های همکاران من باعث شده است دیگر مثل سال های گذشته این خرید و فروش ها داخل شهر انجام نشود.پس از پایان گزارش، وقتی داخل خودرو جای می گیریم تازه متوجه گرد و خاک روی لباس و کفش هایمان می شویم. خودرو که راه می افتد یک موتور سیکلت که گوسفندی بین 2 سرنشین آن جای گرفته است، موازی با ما حرکت می کند. گزارشمان از این نقطه شهر را با ثبت عکسی به پایان می رسانیم و برمی گردیم.


روایت دوم: گلشهر،خیابان گلبو
بوی گوسفند از انتهای کوچه ای که وارد آن شده ایم به مشام می رسد. جلوتر که می رویم صدای بع بع گوسفندان واضح تر از قبل به گوش می رسد. مقابل در فلزی کوچک انتهای کوچه ایستاده ایم. محمودی، یکی از اهالی محل است که برای تهیه این گزارش همراهی مان می کند. او سنگ ریزه ای از روی زمین برمی دارد و به در می زند. چند ثانیه بعد مردی لاغر اندام با سر و رویی ژولیده از لای در ظاهر می شود و با دستش که چاقوی بزرگ آغشته به خونی را در خود جای داده است تعارف می کند وارد شویم. حیاط خانه فضایی خاکی است که انتهای آن حدود15گوسفند در هم می لولند. دلوهای آب کنار دیوار آجری قرار دارد و کمی علوفه زیر دست و پای گوسفندان ریخته شده و بوی تعفن نفس کشیدن را سخت کرده است. مرد گوسفند دار همان طورکه نوک تیز چاقو را زیر پوست لش آویخته از نردبان چوبی فرو می کند، به ما می گوید هر گوسفندی را که می خواهیم انتخاب کنیم تا برایمان سر ببرد.به او می گوییم که گوسفند باید در محله خودمان ذبح شود. می گوید: هرجا شما دستور دهید گوسفند را می آوریم و سرمی بریم؛ اصلا شما بگو وسط میدان شهدا! محمودی می خندد و می گوید: مگر می شود مرد مؤمن؟ چند سال است نمی گذارند کسی توی شهر قربانی کند.مرد گوسفنددار پی های آویزان را از لش جدا می کند و روی کیسه پلاستیکی کنار پایش می اندازد و می گوید: سال هاست کارم همین است. گوسفند را جلوی پای مسافران، زائران، عروس و دامادها و... سر می برم. امسال هم قرار است چند گوسفند برای قربانی کردن به قاسم آباد، طلاب و میرزاکوچک خان ببرم. یکی از بره ها را انتخاب می کنیم که قیمتش 1 میلیون و 400 صد هزار تومان است. چانه زدن بهترین راه برای گرفتن اطلاعات بیشتر درباره قربانی کردن گوسفند است؛ می گوید: الان خیلی ها فقط نمایشی گوسفند را سر می برند. ما گوسفند را می آوریم جایی که می خواهید سرمی بریم و لش را برمی گردانیم. هزینه اش هم می شود 100 هزار تومان.ز خانه که بیرون می رویم، رابط محلی می گوید: خدا خیرتان دهد یک کاری هم بکنید این گوسفندان را از اینجا جمع کنند. همیشه خون و کثافت اینجا جاری است و آلودگی زیادی به وجود آمده است.به گفته او برخی از اهالی محل برای تأمین گوشت مصرفی شان اینجا گوسفندی انتخاب می کنند و مرد قصاب همین جا ترتیب سربریدن و پوست کندن آن را می دهد.


روایت سوم: هاشمیه 75
شخصی که خبر ذبح گوسفند را در محل مسکونی شان به ما داده بود انتهای هاشمیه ۷۷ ایستاده است. او خانه ای را نشانمان می دهد که یک لت در آن باز است و گوسفندی در پارکینگ خانه به میله راه پله بسته شده است.سنگری می گوید: این بنده خدا هر سال همین جا گوسفند سر می برد. چندبار از او خواستیم جای دیگری این کار را بکند و گوشتش را در محل تقسیم کند اما او به ما می گوید: همین سربریدن گوسفند چشم بد و بلاها را از خانه و زندگی ام دور می کند.او ادامه می دهد: درست است که پس از سربریدن گوسفند جلوی در خانه شان را می شویند اما اولا این کار چندساعت زمان می برد، دوما این خون در جوی آب می ریزد و در محل باقی می ماند.
یکی دیگر از اهالی هم با بیان اینکه صاحب این خانه از قدیمی های محل است می گوید: یکی دوبار همسرم درباره سربریدن گوسفند در محل زندگی به او تذکر داده اما ناراحت شده و گفته است این کار او به کسی ضرر نمی زند. یاورمقدم ادامه می دهد: ما در محلی زندگی می کنیم که به زمین های رهاشده و تپه های خاکی می رسد که خود این محل ها به اندازه کافی مشکلات بهداشتی دارند. حالا تصور کنید در چنین وضعی خون و پسماندهای گوسفند هم به آن اضافه شود.چند دقیقه بعد، هم زمان با اینکه مردی گوسفند را از پارکینگ خانه بیرون می آورد، خودرویی جلوی در خانه پارک می کند و مردی چاقو به دست از آن خارج می شود. مرد قصاب شلنگ آب را جلوی دهان گوسفند می گیرد و او را به زمین می زند. رنگ سرخ خون نیمی از عرض آسفالت کوچه را می پوشاند.

 

ذبح دام در محل نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

«شبکه دام‌پزشکی استان در چندسال اخیر با همکاری رسانه‌ها، شهرداری، نیروی انتظامی و دادستانی توانسته است موضوع ذبح غیرمجاز دام را در شهر کنترل کند.» احمد شریعتی، مدیرکل شبکه دام‌پزشکی استان، با بیان این مطلب می‌گوید: با وجود کنترل ذبح غیرقانونی دام، در روز عید قربان شاهد تخلفاتی بودیم که با آن‌ها برخورد می‌کنیم اما این مسئله بیشتر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. او با بیان اینکه تا ظهر روز عید قربان بیش از 2000 رأس دام در کشتارگاه‌ها و چند مرکز خیریه مشهد ذبح شدند، افزود: میزان کشتار دام نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش داشته است. وی دلیل کاهش آمار ذبح را افزایش قیمت دام زنده از 27 هزار تومان در سال گذشته به حدود 47 هزار تومان در سال جاری اعلام کرد و افزود: البته مشهدی‌ها ذبح دام را متوقف نکرده‌اند بلکه امسال این کار را به صورت مشارکتی انجام می‌دهند..

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->