جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

حادثه در کمین ۲۰۰۰ ساختمان نا ایمن

  • کد خبر: ۳۴۳۴
  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
حادثه در کمین ۲۰۰۰ ساختمان نا ایمن
۱۵ پاساژ، ۵ ساختمان بلند مرتبه و ۳۰ بیمارستان در مشهد فاقد تاییدیه ایمنی آتش نشانی هستند

راحله حسین‌زاده  - کمی بعد از آتش سوزی گسترده برج سلمان در بیستم تیر ماه سال 95 بود که موضوع ایمنی ساختمان های بلند مرتبه و لزوم نظارت بر اماکن ناایمن دولتی و تجاری در مشهد مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گرفت. هرچند شعله های حریق برج سلمان مانند حادثه پلاسکو قربانی نداشت اما خسارت به جا مانده از این حادثه همچنان بر تن این ساختمان مرتفع خود نمایی می کند. امروزه شاهد رشد قارچ گونه برج های سر به فلک کشیده با کاربردهای مختلف تجاری، اداری و مسکونی در مشهد هستیم که فضای برخی از مناطق شهری را قبضه کرده اند و هرکدام از این ساختمان ها در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی می توانند آبستن حوادث تلخ و جبران ناپذیری باشند. درست مانند 2000 ساختمانی که طبق گفته مدیرعامل آتش نشانی مشهد تأییدیه های ایمنی را از این سازمان نگرفته اند و هرکدام می توانند به صورت بالقوه حادثه ساز باشند. بر‌اساس اعلام نظر امیر عزیزی از این تعداد ساختمان بلند مرتبه 200 مورد ملک تجاری، پاساژ و بازار هستند و 140مورد دیگر نیز ساختمان بلند مرتبه مسکونی با ارتفاع 6 طبقه اند.


20 ساختمان پرخطر در مشهد
عزیزی 20 ساختمان از 2000 ساختمان فاقد تأییدیه ایمنی آتش نشانی را پرخطر ارزیابی و تأکید کرد که از این تعداد 15مورد بازارهای قدیمی و پاساژها هستند و 5 مورد دیگر هم ساختمان های مسکونی و بلندمرتبه اند که در صورت وقوع حریق یا حادثه این اماکن بستر حوادث ناگوار و جبران ناپذیر خواهندبود.
این مقام ارشد سازمان آتش نشانی مشهد در نظر گرفتن مبحث 3 مقررات ملی ساختمان ویرایش سال 1395 را عمل به موارد ضروری ایمنی در ساختمان ها دانست و ادامه داد: پوشش های ضد حریق، سیستم اعلام اطفای حریق، معماری ساختمان، مدیریت دود، خاموش کننده های دستی، نرده ها و تعبیه خروج اضطراری برای ساختمان های بلند مرتبه با ارتفاع 7 طبقه، آسانسورها و وجود شبکه های بارنده در ساختمان ها با زیربنای بیش از 2000متر جزو نکاتی هستند که باید در ساختمان ها برای رعایت ایمنی در نظر گرفته شوند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با بیان اینکه این سازمان سالیانه 15هزار اخطاریه برای اماکن نا ایمن صادر می کند گفت: هیچ قانونی وجود ندارد که این اختیار را به ما بدهد تا در صورت مشاهده ساختمان های در حال ساخت ناایمن مجوز آن ها را لغو کنیم یا جلوی بهره برداری آن را بگیریم. البته این موضوع در مورد ساختمان های احداث شده وجود دارد که کارشناسان ما در صورت مشاهده ساختمان هایی که تأییدیه ایمنی ندارند به مالک ساختمان اخطار می دهند و از همین نسخه اخطاریه یک رونوشت هم برای دادستانی مشهد ارسال می کنند. براساس مهلت داده شده فرد ملزم به رفع خطر می شود در غیر این صورت ساختمان او پلمب خواهد شد.
عزیزی با بیان اینکه هر ساختمانی که به مرحله بهره برداری می رسد باید تأییدیه ایمنی را بگیرد بیان کرد: مالکان تنها زمانی که مجبور باشند برای گرفتن تأییدیه ایمنی مراجعه می کنند در صورتی که اگر نظام مهندسی در مرحله اول صدور پروانه، نقشه پایه را بفرستد، با مشاوره های رایگان سازمان اصلاحیه های لازم در نقشه انجام می شود اما در مرحله آخر ممکن است به تخریب ساختمان برسد یا تأییدیه ایمنی داده نشود.


30 بیمارستان فاقد تأییدیه ایمنی
این مقام مسئول با اشاره به تأییدیه داشتن تنها یک بیمارستان در مشهد بیان کرد که 4 بیمارستان دیگر درخواست تأییدیه ایمنی را به آتش نشانی داده اند
که کارشناسان ما در حال بررسی موضوع هستند. علاوه بر این 30 بیمارستان در مشهد فاقد تأییدیه های ایمنی هستند و هیچ اقدامی در این باره تاکنون از سوی مسئولان این مراکز صورت نگرفتهاست. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->