اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

روزانه ۶۰۰ تانکر فاضلاب در کشف رود مشهد تخلیه می‌شود

  • کد خبر: ۴۶۹۲
  • ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
روزانه ۶۰۰ تانکر فاضلاب در کشف رود مشهد تخلیه می‌شود
نماینده شبکه سمن‌های خراسان رضوی گفت: روزانه حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ تانکر فاضلاب‌های صنعتی، بیمارستانی، کشتارگاهی و خانگی در  رودخانه کشف‌رود تخلیه می شود.

به گزارش شهرآرانیوز به نقل ازفارس، شاید باورش برایت سخت باشد بیخ‌گوش کلان شهر مشهد در فاصله ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری شهرمان فاجعه زیست محیطی هر روز و شب درحال وقوع است.
صبح جمعه ساعت ۷ از خواب بر‌می‌خیزم تا با حرکت به سمت اداره محیط زیست، به دعوت سمن‌های محیط‌زیستی در بازدید از کشف‌رود، این رود پرحاشیه شهرمان، پاسخ مثبت داده باشم.
حدود ساعت ۸ به اداره کل محیط زیست می‌رسم، تعدادی از مردم دغدغه‌مند نسبت زندگی و محیط اطراف و طبیعت را می‌بینم که رخت بی‌تفاوتی را بر زمین انداخته‌اند و آمده‌اند تا با رویت فجایع زیست محیطی ضمن افزایش آگاهی خود صدای مظلومیت طبیعت خراسان و رودخانه کشف‌رود را به گوش مسؤولان برسانند.
در اولین ایستگاه از مسیر رودخانه در تصفیه خانه شهرک صنعتی چرمشهر توقف کردیم، اولین چیزی که به استقبال انسان می‌آید، بوی بسیار نامطبوع و خفه‌کننده کشف رود یا بهتر است بگویم، «لجن‌رود» است.
در حالی که لجن سیاه در حال جوشش از بستر رودخانه است، بوی تعفن رودخانه تاب ماندن را از من و همراهانم می‌گیرد.
معلوم نیست در تصفیه‌خانه و کارخانه‌های چرم چه می‌گذرد، اجازه بازدید نمی‌دهند.

ورود فاضلاب سمی کارخانه‌های تولید چرم مشهد به کشف‌رود
نماینده شبکه سمن‌های خراسان رضوی در حاشیه این بازدید گفت: در شهرک چرمشهر، ۲۹ کارخانه که اکثر آن‌ها مشغول تولید چرم و فرآوری آن با مواد سمی بسیار خطرناک هستند، فاضلاب حاوی مواد سمی و بسیار خطرناک را وارد آب رودخانه کشف رود می‌کنند.
بعد از تماشای تانکر‌هایی که مواد متعفن و فاضلاب را وارد آب رودخانه می‌کردند به روستای قاسم آباد رفتیم، در اینجا به تلخ‌ترین بخش این تراژدی رسیدیم. فرشته تقی‌زاده در ادامه تصریح کرد: آلودگی آب کشف‌رود به همین‌جا ختم نمی‌شود، بلکه در مقصد بعدی یعنی در تصفیه خانه اولنگ روزانه نزدیک به ۳۰۰ تا ۶۰۰ تانکر فاضلاب مواد سمی و کثیف و آلوده خود را در این رودخانه تخلیه می‌کنند!
آنجا مزارع کشاورزی را دیدیم که محصولاتی همچون گوجه‌فرنگی، خیار، ذرت، خربزه، بادمجان و سبزی با همین آب فوق‌العاده کثیف آبیاری می‌شدند.
ما در این بازدید، مزارعی را دیدیم که محصولات آن‌ها آماده برداشت بود و کامیون‌هایی که آمده بودند این محصولات آلوده و سمی را وارد بازار مصرف مردم مشهد و سایر شهر‌ها کنند.
در ادامه این بازدید ضمن سفر به روستا‌های قازقان، قاسم آباد، غیاث آباد و سنگ بر، کودکان معصومی را می‌بینم که ما را دعوت به خرید محصولات کشاورزی خود می‌کنند، از آن‌ها درباره آب مصرفی‌شان می‌پرسم یکی از آن‌ها پاسخ داد که آب اینجا بو می‌دهد و بد مزه و شور است، با افسوس از شدت این همه محرومیت آنجا را با آرزوی بهبود شرایط رودخانه کشف‌رود و مردمان ساکن در اطراف آن ترک می‌کنیم و به بازدید خود ادامه می‌دهیم.
نماینده شبکه سمن‌های خراسان رضوی در جمع خبرنگاران و فعالان محیط‌زیستی عنوان کرد: خوشبختانه امروز توانستیم به همراه عده‌ای از فعالان و علاقه‌مندان به محیط‌زیست در منطقه کشف‌رود و روستا‌های اطراف آن حاضر شویم و از نزدیک شاهد و نظاره‌گر فاجعه زیست‌محیطی باشیم.
تقی‌زاده ادامه‌داد: همه افراد حاضر کاملا محل گذر فاضلاب و پساب غیر استانداردی که از تصفیه‌خانه چرمشهر به بیرون آمد را مشاهده کردند.

وجود رسوبات سبز و آبی رنگ فاضلاب چرمشهر در کشف‌رود
نماینده شبکه سمن‌های خراسان رضوی با اشاره به رسوبات سبز و آبی رنگی که از پساب فاضلاب چرمشهر در کف رودخانه کشف رود نشست کرده، تصریح کرد: این پساب و رسوبات، بسیار آلوده و سمی است، اما متاسفانه از همین پساب جهت آبیاری و کشت و زرع محصولات خوراکی برای انسان و دام استفاده می‌شود و این بسیار خطرناک است چرا که به طور مستقیم و غیر مستقیم وارد چرخه غذایی انسانی می‌شود.
وی افزود: روزانه حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ تانکر فاضلاب‌های صنعتی، بیمارستانی، کشتارگاهی و خانگی در داخل آب رودخانه کشف رود تخلیه می‌شود و بعد از طی مسیری به فاضلاب‌های چرمشهر می‌پیوندد. تقی‌زاده به محل بعدی که مورد بازدید قرار گرفت اشاره کرد و گفت: منطقه اولنگ محل تخلیه کامیون‌ها و تانکر‌های حاوی فاضلاب است.
نماینده شبکه سمن‌های خراسان رضوی با اشاره به موتور‌های پمپاژ آبی که در طول مسیر آب فاضلاب بسیار آلوده و متعفن را پمپاژ می‌کرد، گفت: فاضلاب و پساب بسیار آلوده و سمی، از طریق لوله‌هایی که در طول مسیر در کنار مزارع کشاورزی تعبیه شده، جهت آبیاری محصولات کشاورزی به مزارع می‌رسد.
تقی‌زاده با اشاره به انواع محصولات کشاورزی و خوراکی همچون گوجه‌فرنگی، خیار، بادمجان، ذرت، خربزه و هندوانه تصریح کرد: اینجا واقعا جای دو اداره بهداشت و علوم پزشکی خالی است تا این فاجعه زیست محیطی را به مراجع قضایی گزارش کنند.
وی افزود: تمام این اتفاقات از قبیل کارخانه‌هایی که فاضلاب خود را وارد آب رودخانه کشف‌رود می‌کنند و تمام کشاورزانی که با آب آلوده مزارع خود را آبیاری می‌کنند باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند.
نماینده شبکه سمن‌های خراسان رضوی در ادامه خاطرنشان کرد: طبق ماده ۱۳ و ۱۴ مواد خوراکی و ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، در تمام این موارد جرم محرز است، اما متاسفانه حقوق مردم ضایع می‌شود و مرگ خاموش پیش می‌آید.
تقی‌زاده اظهار کرد: بسیاری از انسان‌ها با مصرف این محصولات کشاورزی جان خود را از دست می‌دهند و زندگی‌ها نابود می‌شود، باید مراجع قضایی و قانونی ما مخصوصاً شخص استاندار به این مسئله ورود کند.
وی ادامه داد: استاندار و استانداری که نظارت بر ارگان‌های متولی را عهده‌دار است باید بر کار آبفا و آب منطقه‌ای نظارت داشته باشد و جهاد کشاورزی که همیشه غایب بزرگ است و هیچ وقت ما نمی‌بینیم جلوی کسی را بگیرد و به کشاورزی آموزش‌های لازم را بدهد و یا خاکی را از لحاظ میزان سلامت و آلودگی آن آزمایش کند.

آلودگی کشف‌رود با ورود استانداری و مدعی‌العموم پاک می‌شود
نماینده شبکه سمن‌های خراسان رضوی با بیان اینکه مدعی العموم، وجدان بیدار جامعه است، یادآور شد: کشف‌رود و منطقه آن، هرگز از آلودگی پاک نخواهد شد تا استانداری و مدعی‌العموم به مسئله ورود کنند.
تقی‌زاده در ادامه با اشاره به قانون ۶۸۸ مجازات اسلامی گفت: مدعی‌العموم با اتکا به قانون باید با دیدن این آلودگی‌ها این محصولات کشاورزی و خوراکی را قلع و قمع کند.
وی ادامه داد: استانداری باید نهاد‌های متولی را پای کار بیاورد، همانطور که در تمام مسیر شاهد کار موتور‌های تلمبه بودیم، این پمپ‌ها با برداشت آب فاضلاب و هدایت آن به مزارع کشاورزی این محصولات را به عمل می‌آورد.
نماینده شبکه سمن‌های خراسان رضوی با اشاره به معیشت کشاورزان تصریح کرد: درست است که کشاورز ما معیشتش وابسته به کشاورزی است، اما وظیفه استانداری است که مشکلات آن‌ها را از راه درست مرتفع کند و شغل جایگزین به آن‌ها دهد و یا آبی پاکیزه در اختیار آن‌ها بگذارد.
تقی‌زاده در پایان گفت: وظیفه متولیان امر است که معیشت کشاورزان را تامین کنند تا سلامت مردم به خطر نیفتد.
گفتنی است در پایان این مراسم، بیانیه شبکه سمن‌های مردم نهاد خراسان رضوی و فعالان محیط زیستی قرائت شد و به امضای افراد حاضر رسید تا رونوشت آن جهت پیگیری‌های مقتضی به ارگان‌ها و مراجع ذیربط برسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->