دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تشریح جزئیات گام سوم کاهش تعهدات برجام از زبان کمالوند

  • کد خبر: ۴۷۱۷
  • ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
تشریح جزئیات گام سوم کاهش تعهدات برجام از زبان کمالوند
 سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تهران فعلا قصدی برای اعمال محدودیت در نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذیل برجام ندارد، از آغاز گازدهی به سانتریفیوژ پیشرفته آی‌آر ۶ در یک زنجیره ۲۰ تایی خبر داد. 

به گزارش شهرآرانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، بهروز کمالوندی معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز (شنبه) ۱۶ شهریور ماه در نشستی خبری در محل این سازمان به تشریح جزئیات گام سوم کاهش تعهدات برجامی پرداخت.
کمالوندی در ابتدای نشست خبری خود به ارائه تصویری کلی از وضعیت سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران پرداخت. وی دهه ۸۰ را دهه رسیدن به مقیاس‌های صنعتی در سازمان انرژی اتمی از جمله در تاسیسات نطنز، آب سنگین اراک و ... خواند.
وی با اشاره به اینکه دشمنان انقلاب اسلامی تلاش‌هایی را برای ایجاد مشکل در مسیر صنعت هسته‌ای ایران صورت دادند، تصریح کرد که اوج فعالیت‌های این صنعت تولید اورانیوم ۴ و ۲۰ درصد بود.
کمالوندی ادامه داد: تلاش بر این است کشور تکنولوژی بومی داشته باشد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: بعد از برجام عملا با بدعهدی‌هایی مواجه شدیم. طرف مقابل تعهداتش را انجام نداد و با مشکلاتی روبرو شدیم بخصوص بعد از خروج آمریکا از برجام، بعد از آن نظام تصمیم گرفت بین تعهدات طرف مقابل و حقوق ما توازنی ایجاد کند.
وی درباره کاهش تعهدات برجامی عنوان کرد: اگر کاهش تعهداتی باشد باید متمرکز شویم بر ضمیمه یک. راکتور اراک، تولیدات آب سنگین، بازفرآوری سوخت مصرف شده، غنی‌سازی که در گام اول از ۳۰۰ تن عبور کردیم و در گام دوم از خلوص ۳.۶۷ درصد عبور کردیم.
کمالوندی تصریح کرد: سه موضوع باقیمانده یکی فردو است و یکی نظارت‌های آژانس است که فعلا بنا نداریم تغییری در نظارت‌های آژانس داشته باشیم و تعهدات شفاف‌سازی کما فی‌السابق انجام می‌شود.
وی ادامه داد: ما می‌توانیم غنی‌سازی یک میلیون سو را محقق کنیم. در تحقیق و توسعه بند‌های ۳۲ تا ۴۳ عملا هست. چهار موضوع اتفاق افتاده و آژانس امروز مراجعه می‌کند و می‌بیند ۴ اقدام انجام شده است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: در مسیر غنی‌سازی ما محدودیتی وجود نداشته، چون برنامه‌ها برای بلندمدت دیده شده بود.
وی ادامه داد: تا الان هزاران سند برای سانتریفیوژ‌ها درست کردیم. چهار اقدام امروز انجام شد یکی در ارتباط با بند ۳۹ و ماشین‌های سانتریفیوژ. سانتریفیوژ‌ها همانطور که تحقیق و توسعه می‌کنند به انباشت ذخایر ما کمک می‌کنند. این اقدام از دیروز انجام و امروز به آژانس اعلام شد و تولیدات تحقیقاتی ما به ذخایر ما افزوده می‌شوند.
کمالوندی در خصوص گازدهی سانتریفیوژ آی‌آر ۶ نیز افزود: آی‌آر ۶ قرار بوده در سال ۱۱ برجام گازدهی شود که گازدهی آن را شروع کردیم. راه اندازی زنجیره ماشین آی آر ۴ بیست تایی هم الان انجام شده است. ماشین‌های آی آر ۶ را به صورت زنجیره ۲۰ تایی از دیروز گازدهی کرده‌ایم و زنجیره ۳۰ تایی را در برنامه بعدی انجام می‌دهیم.
به گفته کمالوندی، ۴ اقدام دیگر مانده که دو مورد آن راه اندازی زنجیره میانی IR۲m است که باید از سال ۱۱ انجام می‌شد که راه اندازی آن و گازدهی زنجیره ۱۰ تایی سانتریفیوژ‌های IR۵s و گازدهی آن برای حدود ۲ ماه آینده انجام می‌شود. می‌توانیم راه اندازی زنجیره‌های شاهد ۱۶۴ تایی IR۴ و راه اندازی زنجیره‌های شاهد ۱۶۴ تایی IR۲m و زنجیره میانی سانتریفیوژ IR۵s را تا دو ماه آینده داشته باشیم.
وی درباره دعوت از فروتا مدیرکل موقت آژانس گفت که این سفر براساس برنامه گذشته بود و اگر آمانو زنده بود این سفر باید در همین زمان انجام می‌شد. وی فردا صبح وارد تهران می‌شود و تا ظهر ملاقات‌هایی با ظریف و صالحی دارد و بعدازظهر تهران را ترک می‌کند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین گفت که بتن‌ریزی نیروگاه دوم بوشهر نیز در دستورکار است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->