مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

مصلحت انديشی با روحيات من سازگار نيست

  • کد خبر: ۴۸۴۲
  • ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷
مصلحت انديشی با روحيات من سازگار نيست
گفت‌وگو با رئیس کمیسیون خدمات شهری درباره فعالیت‌های این کمیسیون در آغاز سومین سال فعالیت شورای شهر

سمیرا شاهیان
خبرنگار

سال96 بود که از کار در دانشگاه و عضویت در هیئت علمی دانشگاه فردوسی فراغت یافت و به قول امروزی ها، عاقبت به خیر شد. دغدغه حضور در شورای شهر و به کار بستن تجربیاتش برای خدمات بیشتر به توسعه شهر نیز از همین سال برای او جدی تر شد. می گوید آن کس که نمایندگی مردم را به عهده می گیرد باید از توانایی های تخصصی و آگاهی نسبت به مدیریت شهری برخوردار باشد. برای حضور در شورای شهر اما به قول خودش با نخبگانی مشورت کرد که بیشتر آن ها برای حضورش در شورای شهر، به دغدغه اش احترام گذاشتند. او از منتقدان سرسخت سازمان پسماند تا پیش از تغییر مدیریت ها و شِکوه اش بیشتر مربوط به کارهای بر زمین مانده بود، اما در آستانه سومین سال حضورش در شورای شهر مشهد، حالا از رضایت نسبی اش از کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای شهر در رسیدن به اهداف سخن می گوید. با محمد حاجیان شهری، رئیس این کمیسیون، در آغاز نخستین ماه از سومین سال کاری شورای پنجم به گفت وگو نشستیم. او دکترای گیاه پزشکی از دانشگاه تهران دارد و علاوه بر ریاست کمیسیون تخصصی خودش، نایب رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس و عضو کمیسیون های عمران، حمل و نقل و ترافیک و نیز کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم برخوردار شهر است.

 

شما عضو هیئت علمی دانشگاه و چهره ای دانشگاهی بودید. چطور شد که تصمیم گرفتید به عرصه مدیریت شهری پا بگذارید؟
شهر در همه حوزه ها نیازهایی دارد و برای برطرف کردن آن افرادی باید نمایندگی مردم را به عهده بگیرند که از توانایی های تخصصی و آگاهی کافی نسبت به مدیریت شهری برخوردار باشند. وقتی می خواستم برای شورای شهر کاندیدا شوم با چند نفر از نخبگانی که می شناسم، مشورت کردم. نظر آن ها این بود که باتوجه به تجربه بلند مدت در رشته تخصصی ام و حضور آکادمیک در دانشگاه، امکان کمک و همراهی با مدیریت شهری برای بهبود وضعیت اداره شهر وجود دارد و این شد که پذیرفتم و کاندیدا شدم.


قطعا در همان ابتدا پیش بینی خاصی برای رسیدن به حس رضایت داشتید. حالا و با گذشت دو سال از زمان شروع به کارتان در شورا، آیا به آن حس رضایت رسیده اید؟
واقعیت این است که پیش از این تجربه، تا این حد از پیچیدگی های مدیریت شهری خبر نداشتم. وقتی وارد این فضای کاری شدم، متوجه شدم گاهی مجبوریم مصلحت ها را بر تصمیم خودمان ارجح بدانیم؛ یعنی لازم است گاهی مصلحت اندیشی کنیم که این کار با روحیات من سازگار نیست اما چون تصمیم ها در شورا با خرد جمعی اخذ می شود، ما مجبوریم به عنوان یک کارگروهی و دموکراتیک آن را حمایت کنیم و بپذیریم. فکر می کنم دو سال آینده، زمان بهره برداری است. سال اول، سالِ شناخت بود. سال دوم برنامه ریزی و سال سوم و چهارم، زمان رسیدن به نهایتی که دنبالش هستیم.
در حوزه خدمات شهری توانستیم با پیگیری های انجام شده و همکاری اعضای کمیسیون و مدیریت شهری، تغییراتی در سازمان های مربوطه ایجاد کنیم و نگاه ها را به سمتی ببریم که تصمیم گیری ها بیشتر و هزینه ها کمتر شود. اینکه توانستیم باتوجه به وضعیت موجود کار بهتر و کارشناسی شده تری انجام بدهیم به نظرم نشان از موفقیت کمیسیون دارد.


اگر از عملکرد شورای پنجم نظرسنجی شود، فکر می کنید دستاورد شورای شهر پنجم از نظر مردم چه خواهد بود و حاصل این نظر سنجی به نفع شورای فعلی خواهد بود یا خیر؟
فکر می کنم باید از جنبه های مختلف به این سؤال بپردازیم. در ابتدا و در کلیت مسئله باید بگویم شهرداری وظایف ذاتی ای ازجمله ساخت و ساز و عمران و آماده کردن زیرساخت ها را دارد و ما هم هرچه طرح و لایحه در این موضوعات به صحن علنی آمده است، جلو برده ایم. به نظر من برنامه عملیاتی، مهم ترین دستاوردی است که توانستیم آن را به عنوان یک «زیردستی» اصلی و مهم برای شهرداری در دستورکار قرار دهیم. در حال حاضر شهرداری مکلف است قبل از پیشبرد هر برنامه ای، آن را با برنامه عملیاتی تطبیق بدهد؛ زیرا برنامه عملیاتی، خروجی نیازهای شهری است که شورای شهر پنجم براساس آن برنامه ریزی و هدف گذاری ها را انجام داده است.
موضوع دوم که شورای پنجم به درستی به آن ورود پیدا کرد، شفافیت بود؛ یعنی شفافیت در امور و ارائه گزارش این شفافیت به مردم. تا این مرحله، خیلی از مطالب در سامانه فاش بارگذاری شده است اما اسنادی هم باقی مانده که هنوز بارگذاری نشده است. همچنین در کمیته شفافیت که با حضور پنج رئیس کمیسیون برگزار می شود، به سمتی پیش رفتیم که فرایندهای شهرداری شفاف شود و مردم از حقوق خود مطلع شوند. سومین دستاورد نیز افزایش سرعت کار در امور مانند صدور پروانه ها و ارائه خدمات به مردم است.


به نظرتان مردم در حوزه شفافیت راضی به نظر می رسند؟
آن گونه که من اطلاع دارم، بیش از یک میلیارد و 200میلیون سند روی سامانه فاش بارگذاری شده است، اما به طور نمونه وقتی من برای پرونده خانه ام به سامانه مراجعه می کنم، می بینم سوابق هنوز کامل نیست. هدف از راه اندازی سامانه فاش، شفاف شدن سوابق بود که به  طور نمونه وقتی فردی قصد خرید خانه داشت به آن سامانه مراجعه کند و استعلام های لازم را بگیرد. در حال حاضر این اسناد، کامل بارگذاری نشده است و جزئیات کامل نیست تا بتوانیم میزان رضایت مردم را بسنجیم.


یعنی تا زمانی که جزئیات تکمیل نشود، از نظر شما این سامانه فاقد کارایی است؟
خیر، ناقص است و کسی که به آن مراجعه می کند، نمی تواند باتوجه به اطلاعات موجود تصمیم بگیرد. تکلیف فرد مشخص نیست و دوباره باید به شهرداری مراجعه کند. پیشنهاد داده ام اطلاعات کارکنان شهرداری شامل نحوه استخدام ها ، حق و حقوقات و ارزیابی مدیران نیز روی این سامانه بارگذاری شود. به عنوان مثال مردم بدانند مدیری که ماهیانه 20میلیون تومان از شهرداری دریافت کرده است، در مدت مدیریتش چه اقداماتی انجام داده که مستحق دریافت این حقوق و مزایا بوده است.
ما امسال بودجه ای برای راه اندازی سامانه ارزیابی و اطلاع رسانی در نظر گرفته ایم. هدف بازگو کردن مزایای مصوبات است. ممکن است عموم مردم از کارایی مصوبات برای شهر مطلع نباشند و ندانند هر مصوبه چقدر به نفع مردم است. شما طرح میدان شهدا را ببینید که سال های سال ناقص مانده است. در این طرح، بخشی از اراضی مردم توسط شهرداری بلاتکلیف مانده است، شهرداری املاک را نمی خرد و ازطرفی اجازه ساخت و ساز هم نمی دهد. این موضوع را باید تعیین تکلیف کنند که لازمه اش، کمک مردم و کارشناسان از طریق سامانه ارزیابی و اطلاع رسانی است. با این سامانه، نخبگان شهر می توانند مزایا و معایب پروژه ها را برای مردم بازگو کنند. پیشنهاد داده ام پس از هر جلسه صحن علنی شورای شهر، روزنامه نگاران درباره مصوبات بنویسند و به مردم بگویند مفهوم و معنی تصمیم گیری ها و تأثیرش در زندگی آن ها چیست.
حالا که صحبت از شفافیت شد، حاضر هستید از اموال خودتان قبل و بعد از ورود به شورای شهر بگویید؟
بله، من قبل از اینکه عضو شورای شهر شوم، یک خانه در محدوده بولوار پیروزی داشتم و هم اکنون آنجا را دارم. دو دستگاه ماشین دارم که یکی دراختیار همسرم است و ماشین دیگر پس از ورودم به شورای شهر در اختیار پسرم است. از اواسط سال96 پیگیری کردم که از دانشگاه فردوسی بازنشسته شوم و در حال حاضر، حقوقی که به عنوان عضو هیئت علمی داشتم به اضافه دریافتی از شورای شهر درآمد جاری ام است و درآمد دیگری ندارم. همسرم نیز کارمند آموزش و پرورش است و حقوق مشخصی دارد. حساب بانکی ما هم کاملا مشخص است.


آقای حاجیان، با اشاره به صحبت خودتان که گفته بودید بسیاری از مشکلات مدیریت شهری ناشی از گستردگی بیش ازحد حریم روستایی اطراف است و ضرورت جلوگیری از گسترش این حریم، سؤالم این است که تاکنون برای رفع این معضل در شورای پنجم چه کرده اید؟
یکی از این کارها، توسعه کمربند سبز شمالی و جنوبی به ویژه کمربند شمالی است که قرار است در دو طرف کشف رود درخت کاری شود. این مرزهای سبز موجب جلوگیری از رشد شهر خواهد شد. در حال حاضر فقط صد هکتار از کمربند شمالی در اختیار شهرداری است. باید با هماهنگی شرکت آب منطقه ای و دادستانی و اداره کل محیط زیست و شهرداری، لکه گذاری ها انجام و نوار سبز ایجاد شود.


در جایی گفته بودید توسعه فضای سبز باید متناسب با منابع آبی باشد. آیا بوستان های بهره برداری شده منطبق بر همین الگو در حال ایجاد و اداره هستند؟
از سال 96 این موضوع را مطرح کردم و در دست پیگیری است؛ زیرا تأمین منابع آبی به کندی پیش می رفت و توسعه فضای سبز نیز سریع و تند بود. اما این طور وانمود شده بود که من مخالف توسعه فضای سبز هستم؛ در صورتی که منظورم توسعه باتوجه به منابع موجود بود. یعنی اگر توانستیم یک فنجان آب اضافه کنیم به دنبال آن، یک متر مربع فضای سبز نیز ایجاد کنیم. در حال حاضر با شتابی که در تأمین منابع آبی با استفاده از تصفیه خانه های فاضلاب گرفته ایم، برای تأمین منابع آبی نگرانی نداریم، ضمن اینکه به سمت استفاده از گیاهان کم آب طلب نیز قدم برداشته ایم. موضوع دیگری که دنبال می کنیم طراحی فضای سبز بر اساس آب موجود است. در همین راستا کتاب طراحی ها را آماده کرده و در اختیار مناطق قرار داده ایم.
پیش تر اعلام کرده بودید باتوجه به جمعیت بیش از 3 میلیونی شهر مشهد، استفاده از آب خاکستری ضروری است و باید در این زمینه توافق هایی میان شورای شهر و آبفا انجام شود و مشوق هایی نیز برای استفاده از آب خاکستری مد نظر قرار گیرد. حال برای منابع آب خاکستری ای که در دسترس دارید، چه برنامه هایی دارید؟
در آذرِ سال گذشته، مصوبه ای برای بازچرخانی آب خاکستری و جداسازی آن در ساختمان های گروه «د» و بعضی از ساختمان های گروه «ج» مانند هتل ها و بیمارستان ها در شورای شهر به تصویب رسید. قرار شد آیین نامه ای در مدت سه ماه توسط شهرداری با همکاری نظام مهندسی و آبفا برای اجرا نوشته شود. اما متأسفانه به زمان پایبند نبودند و با پیگیری های زیاد شورا، بالاخره حدود یک ماه پیش، آیین نامه به شورا ارائه شد. این آیین نامه در چهار کمیسیون برنامه و بودجه، فنی و عمران، خدمات شهری و حقوقی بررسی و در نهایت چندی پیش، تصویب شد. بر اساس این آیین نامه، شهرداری باید تفاهم نامه اجرایی بین این سه سازمان را تنظیم کند. در آنجا ما تکالیف سه سازمان را مشخص کردیم که در این میان تهیه نقشه های اجرایی و آموزش مهندسان ناظر با سازمان نظام مهندسی است. این آیین نامه ویژه ساختمان های در حال ساخت است. البته اگر بخواهند در ساختمان های موجود نیز استفاده کنند، مانعی ندارد. مشوق هایی شامل 20درصد تخفیف در هزینه های دفع فاضلاب توسط شرکت آبفا و کمک مالی تا سقف 5 میلیون تومان توسط شهرداری اعمال می شود. مشروط به اینکه سیستم بازچرخانی را در ساختمان حفظ کنند؛ زیرا درغیراین صورت مزایایی را که به آن ها پرداخت می شود، باید برگردانند.


به نظرتان مشوق های تعیین شده، محرک خوبی است؟
در حال حاضر 5 میلیون تومان است، اما سال به سال به مبلغ آن اضافه می کنیم. در تفاهم نامه ای که قرار است نوشته شود، خدمات نظارتی نظام مهندسی هم رایگان در نظر گرفته خواهد شد.


قرار است پروسه استفاده از آب های خاکستری در ساختمان های یاد شده چگونه باشد؟
پسابِ فاقد مواد آلاینده جدانشدنی تولید شده در ساختمان ها با استفاده از سیستمی در همان ساختمان به منظور استفاده در آبیاری فضای سبز و... تصفیه اولیه و بهداشتی می شود. در همین راستا، ساختمان های گروه «د» را ملزم به ایجاد باغ بام کردیم.


به حاشیه شهر بپردازیم؛ شما ارائه خدمات بهداشتی به حاشیه شهر مشهد را از اولویت های شورای پنجم مطرح کرده بودید. اگر بخواهیم به نارسایی های مهم شهری بپردازیم، کمبودهای حوزه بهداشت، یکی از آن هاست. تاکنون در کمیسیون خدمات شهری و بهداشت، چه برنامه ای برای مدیریت این کمبود د رنظر گرفته شده است؟
بر اساس قانون شهرداری و شوراها، ارائه خدمات بهداشتی به مفهومی که علوم پزشکی در آن دخیل است، از وظایف اصلی ما نیست. خدمات بهداشتی به حاشیه شهر هم متولی خاص خودش را دارد، اما شهرداری مشهد نیز خدماتی مانند غربالگری قند خون و راه اندازی اتوبوس دیابت را در دستور کار داشته است. همچنین ذیل کمیسیون خودمان، کارگروه بهداشت را تشکیل داده ایم. در آنجا موضوعاتی که شهرداری در حد مقدوراتش می تواند به آن ها ورود پیدا کند، بررسی می شود.


لطفا به مصداق ها اشاره کنید.
تا جایی که اطلاع دارم شهرداری با پیگیری کمیسیون فرهنگی کمک هایی در زمینه ارتقای بهداشت عمومی مانند توزیع مسواک و خمیر دندان و صابون و شامپو در بعضی از مناطق شهر و حاشیه شهر انجام داده است.


این خدمات چقدر اثرگذار بوده است؟
نمی توان گفت تأثیر ندارد. همین که شهرداری در جاهایی که مردم دسترسی ضعیف تری به خدمات بهداشتی دارند حضور پیدا می کند، کمک می کند به اینکه شهروندان آن مناطق آگاه شوند که در چه شرایطی به لحاظ بهداشت و سلامت بدنی قرار دارند. همچنین در حوزه بحران، طی یک سال و نیم گذشته در قاسم آباد سوله بحران افتتاح شد. در آنجا هم خدمات بهداشتی و درمانگاهی سرپایی به مردم ارائه می شود.


بیشتر آب مشهد همانند استان از ذخایر زیرزمینی تأمین می شود و اضافه برداشت ها به حدی است که دشت مشهد سالانه با 88 میلیون مترمکعب کسری آب مواجه است. دراین راستا عنوان کرده بودید این وضعیت موجب شده برخی مناطق دشت مشهد، مانند نواحی غربِ این کلان شهر، سالانه بیش از یک متر اُفت آب داشته باشد. بر اساس استانداردهای جهانی در شرایط مطلوب، میزان برداشت از منابع آب تجدیدپذیر 40درصد است، اما متأسفانه این میزان در ایران 70درصد و در خراسان رضوی سه برابر این میزان است. با این شرایط اگر وضعیت اضافه برداشت آب از دشت مشهد به همین نحو ادامه یابد، متوسط شوری آب ظرف 20سال آینده به حدی خواهد رسید که حتی مناسب کشاورزی نخواهد بود. با این وضعیت بحرانی، آیا اقدامی در دستور کار قرار گرفته است؟
ما در حال حاضر سه برابر میزان برگشت آب ازطریق بارش ها به سفره های زیرزمینی، برداشت آب داریم. شهرداری براساس برنامه ای که قبلا پیگیری کرد و در حال حاضر کُند پیش می رود، به دنبال جداسازی آب شرب از آب خام تحت عنوان «تأمین منابع آبی پایدار فضای سبز شهر» است. در طول 15سالی که از عمر پروژه جداسازی آب شرب از آب خام می گذرد، سالی یک میلیارد تومان، نقدی و غیرنقدی به این امر اختصاص یافته است. عملا این مقدار پول نمی توانسته بهره برداری و انتقال آب را به خوبی توسعه بدهد، جلو آبیاری تانکری را بگیرد و چاه های شهرداری را از مسیر استفاده خارج کند. درحالی که ظرفیت تصفیه خانه های مشهد سالیانه 260هزار میلیون مترمکعب است، حجم مشخصی از پساب تصفیه شده به شهرداری تخصیص داده می شود؛ به همین دلیل پروژه کُند پیش می رفت. در این راستا مذاکراتی با شهردار مشهد انجام دادیم و امسال حدود 127میلیارد تومان برای توسعه کار، پول کنار گذاشته ایم. 50درصد این مبلغ نقد است؛ یعنی حدود 22برابر میانگین سال های گذشته، فقط امسال اعتبار مالی اختصاص داده ایم. قرار است تحول بزرگی در این حوزه اتفاق بیفتد و بخش های زیادی از این شبکه تکمیل خواهد شد. در حال حاضر، آبی که برای فضای سبز استفاده می کنیم از منابع مختلف است؛ بخشی از آن از چاه های آب شهرداری است. بخشی از آب شرب شهری و بخشی هم توسط تانکر تأمین می شود. هدف از ایجاد این شبکه، بستن چاه ها و استفاده از پساب تصفیه شده است. ضمن اینکه می خواهیم آبیاری تانکری را هم کنار بگذاریم. اما لازمه این امر، ساخت شبکه آبرسانی در زیر زمین است. در ابتدا این شبکه باید وجود داشته باشد. کمربند جنوبی را باید از همین منابع آب تصفیه شده تغذیه کنیم؛ بنابراین وقتی تصفیه خانه ها پساب را تصفیه کردند، آب به داخل این شبکه و در زیر زمین به مخازنی با ظرفیت های مختلف منتقل می شود. به طور نمونه ظرفیت یکی از مخازن در وکیل آباد 15هزار مترمکعب است و مجموع بوستان جنگلی را آبیاری می کند. مخازن در جاهای مختلف احداث خواهد شد. برآورد اولیه ما در سال 96 حدود 250 میلیارد تومان بود، اما اکنون رقمی بین 300 تا 400میلیارد تومان هزینه در برخواهد داشت. پیش بینی کرده ایم در سه سال آینده این کار را تمام کنیم. امسال 100میلیارد تومان برای این مهم کنار گذاشتیم. سال بعد و دو سال بعد نیز هر کدام 100میلیارد تومان اعتبار اختصاص می دهیم که فضای سبز مشهد، پایداری منابع آبی پیدا کند.
اگر اشتباه نکنم 38چاه شهرداری مشهد باید پلمب شود تا ذخایر آبی آن ها باقی بماند. این ذخایر در آینده می تواند به تأمین منابع آب شرب یا تقویت سفره های آب زیرزمینی کمک کند.


بخش های آماده پروژه یاد شده در حال بهره برداری است؟
بله، بهره برداری می شود؛ در حال حاضر از مخزن 15هزار مترمکعبی استفاده می شود. نکته مهم دیگر اینکه همه بوستان های بزرگ و حتی محلی مشهد از این سیستم آبیاری بهره مند خواهند شد و در جاهایی که نتوانیم شبکه را مویرگی توسعه دهیم، قطعا تانکرها از همین شبکه زیرزمینی برداشت می کنند و پارک های محلی را آبیاری می کنند. با استفاده از این سیستم حدود 80درصد منابع آبی فضای سبز مشهد تأمین خواهد شد.


مدتی قبل نقدی به شهرداری مشهد وارد شده بود با این مضمون که شهرداری زیر پای شهروندان گل می ریزد! منظور هزینه های زیادی بود که در حوزه فضای سبز، گل کاری و آبیاری صرف می شود.
این موضوع دیگری است. بله، در هیچ جای دنیا حتی در هلند مثل مشهد گُل استفاده نمی شود. روی بودجه ای که در اختیار سازمان پارک ها بود، نظارت دقیقی برای خرید و استفاده از گل یا کاشت گل در شهر نمی شد. خوشبختانه در یک سال و نیم اخیر با تغییری که در هیئت مدیره سازمان پارک ها و فضای سبز اتفاق افتاد، توانستیم نظرات کارشناسی بیشتر و دقیق تری را اعمال کنیم. به عنوان مثال امسال اعلام کردیم مردم از لاله کاری ها استقبال خوبی کردند؛ بنابراین بیاییم لاله کاری ها را در جاهایی از جمله پارک ملت و بوستان بهار متمرکز کنیم. البته در سطح معابر مانند بولوار آزادی به خصوص در مناطق کم برخوردار نیز لاله کاری ها را توسعه دادیم تا مردم از منظره آن استفاده کنند.


سیما و منظر شهری موضوعی است که مردم خیلی دغدغه آن را دارند. هنوز در شمال غرب مشهد و در سمت شهرک صنعتی، نازیبایی های بصری چشم و روح مردم را می آزارد و از این وضعیت گله دارند.
آنچه به کمیسیون خدمات شهری برمی گردد، درواقع موضوع تبلیغات محیط شهری است. طرح ناقصی را شهرداری توسط مشاور انجام داد. موضوع را در چند جلسه در کمیسیون خدمات شهری و شهرسازی و مرکز پژوهش ها مطرح کردند و در نهایت ما به جمع بندی دقیق نرسیدیم که مشاور چطور به آن طرح رسیده است! حتی شرکت های تبلیغاتی را دعوت کردیم و آن ها هم نگرانی ها و مسائلی داشتند. اکنون کار تقریبا به تعادلی رسیده که شهرداری خود در زمینه سیما و منظر شهری رأسا اقدام می کند. اما کمیته سیما و منظر شهری ذیل معاونت شهرسازی است، که در واقع اعضای آن باید به موضوع رسیدگی کنند. صحبت شما درست است؛ ما باید به یکنواختی در زمینه سیما و منظر شهری برسیم. در زمینه تابلوها و تبلیغات هم باید چند الگوی تیپی داشته باشیم که بر اساس آن، کار را به پیش ببریم. اما همان طور که گفتید متأسفانه در شهر مشهد، از اغتشاش بصری رنج می بریم. دلیلش هم این است که ما هنوز طرح جامع و طرح تفصیلی نداریم؛ زیرا همه موارد گفته شده مبتنی بر همین طرح هاست. متأسفانه هنوز نتوانسته ایم به طرح نهایی برسیم.


سال98 را سالِ آغاز طرح بازمهندسی بازیافت زباله اعلام کرده بودید. در این زمینه تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟
فکر می کنم از عمر مصوبه هشت ، حدود 10ماه می گذرد. طرح آزمایشی که تحت عنوان جداسازی زباله خشک از تَر در منطقه9 اجرا شده است، در همین راستا بود. ضمن اینکه در زمینه بازیافت لاستیک ،آسفالت ، شیشه و کاغذ پیشرفت کرده ایم.


این کارخانه ها که تقریبا تعطیل شده بودند!
اکنون همه کارخانه ها بازسازی و بهسازی شده اند و فعال هستند. همچنین به دلیل اعمال فشار کمیسیون به سازمان مپ، مجبور به بازنگری  در بعضی از کارها شدند. در حال حاضر ظرفیت کارخانه بازیافت کاغذ، با فناوری های جدید که سرمایه گذار آورده، از 15تن به 25تن رسیده است. کارخانه آسفالت که تعطیل شده بود، دوباره فعال شده و تمام آسفالت های شهر، چه به صورت تراشه و چه به صورت یک تکه، جمع شده است و در آنجا بازیافت می شود. حتی کارخانه پلاستیک و لاستیک اضافه شده و در حال حاضر شهرداری با کمبود محصولش، یعنی کفپوش، روبه روست. بالاخره تحولی اتفاق افتاده است.


راه اندازی خط زباله سوز چطور؟
خط هزار تُنی زباله سوز نیز راه می افتد. قرارداد قبلی فسخ شد و در قرارداد جدید، طبق قولی که داده اند قرار است این پروژه از اواخر شهریور تا نیمه های مهر به بهره برداری برسد. امیدواریم از حدود 2هزار تُن زباله ای که روزانه در مشهد تولید می شود، 70 تا 80درصدش بازیافت شود و 30 درصد آن به صورت «ریجکت» دفن شود. اما در حال حاضر این موضوع عملا برعکس است. متاسفانه راه اندازی خط قبلی هفت سال طول کشید که در نهایت نیز به هیچ جا نرسید، اما در قرارداد جدید، یک شرکت اصفهانی ساخت این خط را به عهده گرفته است که تجربه قبلی در این زمینه دارد.


همکاری شما با دفاتر تسهیلگری حاشیه شهر مشهد چگونه است؟
من عضو کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار نیز هستم. یکی از موضوعات در آن کمیسیون، بازآفرینی است. در واقع کمیسیون به همین دلیل و حمایت از دفاتر تسهیلگری تشکیل شده است.
ذیل سازمان بازآفرینی که در کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم برخوردار تشکیل شد، دفاتر تسهیلگری به وجود آمده است تا از منظر اجتماعی، بیشتر مشکلات مناطق کم برخوردار را بررسی کنند و یک وحدت رویه به وجود بیاید. تاکنون 21 دفتر تسهیلگری راه اندازی شده که قرار است تعدادشان به 66 دفتر در سطح شهر برسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->