تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد طبس، عضو دبیرخانه شهر‌های زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس شد اختصاص ۵۰ میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد رونمایی از پوستر اولین رویداد هفته خلاقیت و نوآوری شهری | اعلام برنامه‌های شهرداری مشهد در هفته خلاقیت
سرخط خبرها

فیض‌آباد همچنان تشنه آب

  • کد خبر: ۴۸۴۳
  • ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱
فیض‌آباد همچنان تشنه آب
در پی گزارش شهرآرا از كم‌آبی روستايی در پنج‌كيلومتری مشهد، مسئولان وعده پيگيری دادند.

سعیده آل‌ابراهیم - اواخر مردادماه امسال روزنامه شهرآرا، روایت روستایی در پنج‌کیلومتری مشهد را منتشر کرد که از نعمت آب محروم هستند. سهمیه روستای فیض‌آباد با وجود جمعیت بین 800 تا هزار نفر، فقط به ازای 386 نفر از اهالی است که دارای مدارک هویتی هستند. همین موضوع سبب درگیری اهالی روستا بر سر اندک آبی است که هر از گاهی داخل تانکرها را پر می‌کند. پیگیری‌های شهرآرا از بهزاد روغنی، مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان مشهد، به اینجا رسید که آب‌رسانی به روستای فیض‌آباد قرار است از طریق پروژه شهرآباد اجرا شود.
البته با توجه به اینکه اعتبارات پیش‌بینی شده در سال 97 تخصیص نیافته، این اعتبارات برای سال98 پیش‌بینی شده است و در صورت تأمین اعتبار، کار شروع می‌شود. با گذشت 22روز از انتشار گزارش مشکلات آبی روستای فیض‌آباد با عنوان «آب به شرط شناسنامه!» در روزنامه شهرآرا، روز یکشنبه، 17شهریور، سیدمحمدرضا هاشمی، فرماندار مشهد و سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بازدیدی میدانی از روستاهای دهستان کنه‌بیست (خیرآباد، مهدی‌آباد، فیض‌‌آباد، شترک و...)
داشتند.


پیگیری مشکل آب روستای فیض‌آباد
سیدمحمدرضا هاشمی، فرماندار مشهد، نیز در این بازدید با بیان اینکه مشکلات مربوط به آب روستاها را به‌صورت ویژه پیگیری خواهیم کرد، درباره مشکل روستای فیض‌آباد گفت: شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای برای افراد بی‌هویت ابلاغ کرد و اکنون مقدمات کار را فراهم کرده‌ایم و پیگیر هستیم تا دغدغه اهالی روستای فیض‌آباد نیز حل شود.


برنامه به وقتِ98، کار به سبکِ دهه60
وی بیان کرد: افراد در دهه60 در ارتباط با آب‌رسانی، برق‌رسانی و سایر خدمات کار جهادی می‌کردند. امروزه نیز معتقد هستم که باید برنامه ما بر اساس سال98، اما کار مانند دهه60 باشد. باید در کنار مردم باشیم و یک مدیر نباید ساعت اداری و غیراداری را بشناسد.


باید از ساکنان غیرایرانی حق مشارکت بگیرید
سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مردم مشهد در مجلس، نیز در پاسخ به گلایه دهیار روستای فیض‌آباد درباره اینکه با توجه به اینکه تعداد زیادی از جمعیت این روستا، مدارک هویتی ندارند و سرانه بودجه کم است، بیان کرد: سرانه به ایرانی‌ها داده می‌شود. کسی که شناسنامه ندارد، یعنی ایرانی نیست. هیچ کاری در این زمینه نمی‌شود انجام داد، به‌دلیل اینکه سرانه به جمعیت رسمی داده می‌شود. این افراد باید سرانه‌شان را خودشان تأمین کنند و باید از ساکنان غیرایرانی حق مشارکت بگیرید. این موضوع را باید از طریق سازمان‌های بین‌المللی پیگیری کنیم و اگر مهاجرت این افراد قانونی باشد، شاید بتوان کمک گرفت.
8هزار نفر در مشهد مدرک هویتی ندارند
وی درباره افرادی که ایرانی هستند، اما مدرک هویتی ندارند، اظهار کرد: برای این افراد هیچ کاری نمی‌شود کرد. چندسالی است تعیین تکلیف این افراد را در مشهد دنبال می‌کنیم. حدود 8هزار نفر داریم که باید احراز هویت آن‌ها دنبال شود. در روزهای اخیر نیز جلسه‌ای با اداره ثبت احوال داشتیم و بیان شد که تعداد پرونده‌هایی که در این‌باره تشکیل شده است، به 5هزار پرونده می‌رسد. استانداری دوباره سرشماری کرده و تشکیل پرونده داده است. تا پایان امسال قرار شده است شورای تأمین نیز به آن‌ها رسیدگی کند. افراد بدون مدارک هویتی 2گروه مشکوک‌التابعین و فاقدان هویت هستند. مشکل روستاهای فیض‌آباد و شهرآباد این است که فقط یک‌سوم جمعیت آن‌ها قانونی است و دوسوم جمعیت آن‌ها بدون هویت هستند. تعیین تکلیف این‌ها با شورای تأمین است؛ یا باید به این افراد هویت‌بخشی کنند یا آن‌ها را طرد کنند. از ابتدای امسال از مجموع 5هزار پرونده مربوط به این افراد به 133پرونده رسیدگی شده است.
مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان مشهد نیز در جریان بازدید مسئولان از روستای فیض‌آباد، توضیح داد که مدیریت فعلی آب این روستا به‌صورت خودگردان است، اما در گام دوم پروژه شهرآباد این موضوع نیز حل خواهد شد. خط انتقال پروژه شهرآباد در گام یک به پایان رسیده و ایستگاه پمپاژ آن باقی مانده است. البته 8ماه است که این پروژه تعطیل شده و کارگاهی برای آن هنوز فعال نشده است. اعتبارات گام دوم پروژه نیز برای سال99 پیش‌بینی شده است.
احمد مدنی فر، دهیار روستای فیض‌آباد نیز درباره مشکل نبود آب در روستا، اظهار کرد: به ما اعلام شد که در روستا چاه بزنید، حتی جانمایی آن را نیز انجام دادیم، اما بودجه‌ای نیامد. سال گذشته هزینه لازم برای چاه 150میلیون تومان بود اما امسال به 400میلیون تومان رسیده است. به‌تازگی چاه موجود در روستا را که آب آن شور است، کف‌شکنی کردیم، اما آب زیادی نصیبمان نشد. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->