سرخط خبرها
هم‌زمان با روزهای شلوغ توزیع نذری در اطراف حرم انجام می‌شود

بهداشت ایستگاه‌های صلواتی زیر ذره‌بین

  • کد خبر: ۴۸۹۴
  • ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۵
بهداشت ایستگاه‌های صلواتی زیر ذره‌بین

ملک خانی
خبرنگار شهرآرا محله

در حالی روزهای عزیزی را پشت سر گذاشتیم که افزون بر حال و هوای معنوی و عزاداری پر بود از نذری‌پزان و توزیع نذری برای عاشقان امام حسین(ع). رسم و آیینی که در ماه‌های محرم و صفر به اوج خود می‌رسد و رعایت نکات بهداشتی در این شب‌ها در تهیه و توزیع نذورات بسیار مهم است تا جایی که کوچک‌ترین سهل‌انگاری باعث بروز بیماری‌های عفونی و مسمومیت‌های خطرناکی می‌شود.
رضازاده، مسئول واحد سلامت محیط و کار مرکز بهداشت منطقه ثامن، این هفته در گفت‌وگو با شهرآرا محله از نکات بهداشتی می‌گوید که به صاحبان هیئت‌ها و مراکز نذری‌پزان تمام هیئت‌های محدوده اطراف حرم، گوشزد شده است.

 

آشپزان باید کارت بهداشت داشته باشند
رضازاده با اشاره به اینکه هرگونه پخت‌وپز یا تهیه چای و نوشیدنی برای عزاداران باید با دقت مضاعف انجام شود، می‌گوید: هرگونه پخت‌وپز باید در مکان‌هایی با شرایط بهداشتی انجام شود. افراد درگیر در تهیه و توزیع غذا و نوشیدنی باید دارای کارت بهداشت معتبر باشند ولی از آنجا که تهیه این کارت باید از روزهای قبل انجام شود، بهتر است نکات بهداشتی حداکثری رعایت شود؛‌ در واقع استفاده از وسایل بهداشت فردی از جمله دستکش و ماسک بسیار ضروری است.
وی ادامه می‌دهد: از ورود و خروج افراد متفرقه به محل طبخ غذا و دخالت افراد متفرقه در امر تهیه و توزیع غذا و چای باید خودداری شود.

 

مواد خام مصرفی باید مورد تأیید باشد
این مسئول مرکز بهداشت که گروهش وظیفه نظارت بر نحوه تهیه و توزیع نذری‌ها در اطراف حرم را برعهده دارند، می‌افزاید: مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد. توصیه می‌شود از مواد غذایی بسته‌‌بندی یا فراورده‌های خام دامی با کشتار مجاز که تأیید وزارت بهداشت و سازمان دام‌پزشکی را دارد، استفاده شود. اگر تصمیم دارید در محل دسته‌های عزاداری ذبح دام انجام شود، این دام باید از مراکز مجاز تهیه شده باشد. توصیه می‌شود گوشت دام ذبح شده بعد از 24 ساعت ماندگاری در دمای یخچال استفاده شود.

 

تمرکز روی مراکز نذری‌پزان است
رضازاده با اشاره به اینکه تمرکز مراکز بهداشت روی ایستگاه‌های صلواتی و مکان‌هایی است که به پخت نذری اقدام مى‌کنند، می‌گوید: در ایام محرم و صفر، مرکز بهداشت به دلیل احترام به مردم و عزاداران امام حسین(ع) سعی می‌کند کمتر از اختیار قضایی خود استفاده کند مگر آنکه قصد معدوم‌سازى مواد فاسد را داشته باشیم و بیشتر جنبه‌های آموزشی و ترویجی را در دستور کار قرار دادیم.
وی ادامه می‌دهد: به مسئولان مسجد‌ها و تکایا و هیئت‌ها، آموزش‌هایی به طور مستقیم داده شده است تا خادمان عزاداران حسینى در پخت و پز نذورات و پخش آن از نظر بهداشتى دچار مشکلی نشوند.
به گفته وی هیئت‌ها و ایستگاه‌های صلواتی اگر امکان شست‌وشو و گندزدایی ظروف مردم را ندارند برای توزیع غذای گرم از ظروف گیاهی یا آلمینیمی و برای شربت و مایعات سرد از ظروف پلی‌اتیلنی استاندارد و دارای مجوز از وزارت بهداشت استفاده کنند.
مسئول واحد سلامت محیط و کار مرکز بهداشت منطقه ثامن تصریح می‌کند: برخی از ظروف مناسب غذای داغ نیستند و فقط برای حمل غذای سرد کاربرد دارند. در واقع برای مواد آشامیدنی و غذای گرم باید ظروف مقاوم در برابر حرارت استفاده شود. ظروف بر پایه موادگیاهی، آلمینیمی و در آخر ظروف فومی که در برابر دمای 60 درجه مقاوم هستند، به ‌ترتیب برای سرو مواد غذایی و آشامیدنی گرم مناسب هستند. تنها موردی که مسئولان وزارت بهداشت برای استفاده از ظروف یک‌بار مصرف تأکید می‌کنند، توزیع شربت و آب و چای در لیوان‌های یک‌بار مصرف است.
رضازاده می‌گوید: در سال‌های اخیر خادمان ایستگاه‌های صلواتی موقت، در کوچه‌ها و خیابان‌ها، جلو خودروها را می‌گیرند و به آن‌ها شیرینی و شربت و چای تعارف می‌کنند. به ‌نظر می‌رسد در این شرایط استفاده از لیوان یک‌بار مصرف تنها راه سالم و بهداشتی باشد ولی آن سر ماجرای نذر خالصانه آدم‌ها، لیوان‌های یک‌بار مصرفی است که میهمان امام‌حسین(ع) نباید آن را چند کوچه و خیابان آن طرف‌تر روی زمین رها کند. اگر چه تصویر لیوان‌های باقی‌مانده از این شب‌های عزیز نسبت به سال‌های قبل کمتر شده است اما جا دارد برای رعایت بهداشت محیط و حفظ حرمت این شب‌ها از ریختن زباله‌های این‌چنینی خودداری کنید.
وی در پایان متذکر می شود: اگر چه بازرسان بهداشت نظارت بر توزیع نذورات را انجام می‌دهند، اما با مشاهده موارد غیر بهداشتی، شهروندان می‌توانند با شماره تلفن 190 فوریت‌های سلامت محیط و کار تماس بگیرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->