رسانه‌های فلسطینی: تنها ایران می‌تواند در چند دقیقه معادله را عوض کند سلوان مومیکا، فرد عامل اهانت به قرآن در نروژ کشته شد (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معامله گران بورس رژِیم صهیونیستی از عملیات طوفان الاقصی با خبر بودند؟ دانمارک ممنوعیت قرآن سوزی را تصویب کرد مقاومت لبنان چندین پایگاه اشغالگران را هدف حمله موشکی قرار داد وزیر خارجه قطر: نابودی حماس با ادامه جنگ هرگز اتفاق نخواهد افتاد ترکیه تعدادی از اعضای پ.ک.ک. را کشت ویدئو| اثبات کذب بودن ادعای رژیم صهیونیستی درباره بیمارستان الشفاء تمام پروازهای بحرین به رژیم صهیونیستی لغو شد ویدئو| لحظه شکار شدن تانک رژیم صهیونیستی توسط نیروهای گردان قسام سازمان ملل خواستار آزادی فوری همه گروگان‌ها در غزه شد واکنش‌های جهانی به مبادله آتش میان حماس و رژیم صهیونیستی روسیه آزمایش موشکی در قطب شمال را تکذیب کرد تیراندازی در یک مرکز درمانی در هلند چند کشته و زخمی برجای گذاشت پیام آیت‌الله سیستانی در پی آتش‌سوزی مرگبار در شمال عراق چین و سوریه ۳ سند همکاری امضا کردند جزئیات بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران| فارس و تسنیم هم تحریم شدند تعداد جان‌باختگان سیل لیبی از ۱۱ هزار نفر گذشت تعداد جان‌باختگان سیل در لیبی به ۵۳۰۰ نفر رسید
سرخط خبرها

ما هنوز ایستاده ایم

  • کد خبر: ۴۹۰۴
  • ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۱
ما هنوز ایستاده ایم
روایتی از برخی واکنش ها به اخراج جان بولتون از کاخ سفید که وعده سرنگونی ایران را داده بود

قطار تغییرات مقامات ارشد کابینه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای سومین بار در ۲ سال و نیم اخیر به ایستگاه مشاور امنیت ملی کاخ سفید رسید تا این بار جان بولتون، مشاور رئیس جمهور آمریکا، که بار ها مشاجراتش با وی رسانه ای شده بود، از دولت جدا شود. اخراج، استعفا و برکناری مقام‎های ارشد دولت آمریکا برخلاف ماه ها و سال نخست حضور ترامپ در اتاق بیضی شکل کاخ سفید دیگر به عنوان موضوعی غافل گیرکننده جلب توجه نمی کند اما جدایی بولتون، سیاست مداری که با لقب «تندرو تندروها» شناخته می شد، با توجه به نقش اساسی وی در تدوین سیاست خارجی دولت ترامپ، از اهمیتی خاص برخوردار است.
در پی انتشار اخباری مبنی بر اختلاف نظر گسترده و شدید ترامپ و بولتون در موضوع توافق با طالبان که در نهایت به لغو دیدار مخفی رئیس جمهور آمریکا و مقامات طالبان و نیز رئیس جمهور افغانستان انجامید، ترامپ با انتشار توییتی از جدایی بولتون از کابینه خبر داد، خبری که با واکنش سریع پیامکی بولتون به رسانه ها و خبرنگاران مشهور مبنی بر استعفای خودخواسته و نه اخراج همراه شد و مهر تأییدی بر شایعه اختلاف نظر شدید میان ترامپ و بولتون زد.
دیلی بیست با انتشار متن استعفانامه بولتون تأکید دارد نامه بدون مقدمه وی بر موضوع اختلاف ترامپ با وی مهر تأیید می گذارد. بولتون در این استعفانامه نوشته است: با این نامه استعفای فوری خود از سمت دستیار رئیس جمهور در امور امنیت ملی را اعلام می کنم. از اینکه این فرصت برای خدمت به کشورم را در اختیار من گذاشتید، سپاسگزارم.
اما این اقدام ترامپ با واکنش هایی در تهران همراه شد و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در اولین واکنش به این اقدام ترامپ اظهارنظر جالبی داشت. او در پاسخ به سؤال یک خبرنگار آمریکایی گفت: ما درباره امور داخلی ایالات متحده اظهارنظری نمی کنیم.
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور نیز با انتشار پستی در اینستاگرام اخراج جان بولتون از کاخ سفید را نشانه ای از شکست سیاست های یک جانبه گرا، جنگ طلبانه، مداخله جویانه و رادیکال دانست و نوشت: حالا مردی که به جنگ تهدید می کرد و وعده می داد که ایران تا چند ماه دیگر فرو خواهد ریخت، در گوشه انزوا ناظر سیاست های ورشکسته خویش است.
علی ربیعی ، سخن گوی دولت، هم در توییتر نوشت: جان بولتون ماه ها پیش وعده داده بود که ایران تا 3 ماه دیگر نخواهد بود. ما هنوز ایستاده ایم و او رفته است، همان گونه که همه ایران ستیزان یکایک صحنه را ترک کردند.
حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور، نیز با اشاره به برکناری جان بولتون از سمت مشاور امنیت ملی دولت ایالات متحده آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: ‏به حاشیه رفتن و سپس حذف بولتون یک حادثه نیست بلکه نشانه ای قاطع از شکست راهبرد فشار حداکثری آمریکا در مواجهه با مقاومت سازنده حداکثری جمهوری اسلامی ایران است. شک نکنید که ما توان مدیریت رفتار ایالات متحده آمریکا در قبال ایران را داریم و هرگز عقب نخواهیم نشست. حصر ایران شکسته خواهد شد.اما اخراج جان بولتون در آمریکا هم واکنش هایی داشت و راند پال سناتور، جمهوری خواه آمریکا، با استقبال از اخراج جان بولتون از کاخ سفید گفت با رفتن او تهدید جنگ در سراسر جهان کاهش می یابد.
پس از این اتفاقات کاخ سفید اعلام کرد چارلی کوپرمن به عنوان مشاور امنیت ملی فعالیت خواهد کرد. پیش از بولتون نیز مایکل فلین و مک مستر این سمت را عهده دار بودند. ضمن اینکه کیث کلوگ پیش تر به صورت موقت در این سمت حضور داشته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->