سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ناکامی‌ها ریشه اصلی عصبانیتمان هستند

  • کد خبر: ۴۹۱۲
  • ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۳
ناکامی‌ها ریشه اصلی عصبانیتمان هستند
دکتر سید‌محمدرضا ناظمی روان‌شناس

با اینکه آمارهای داخلی نشان می‌دهد میزان نزاع و دعوا کم شده است، خودمان معترفیم که در این سال‌ها بی‌اعصاب‌تر شده‌ایم و با کوچک‌ترین جرقه‌ای، کنترل خود را از دست می‌دهیم؛ از سوی دیگر برخی مؤسسه‌های جهانی هم با آمارهایشان نشان داده‌اند که ایران در‌کنار کشورهایی مانند سودان و عراق، عصبانی‌ترین مردم دنیا را دارد.
اینکه ما چرا مردمی عصبانی هستیم، دلایل مختلفی دارد، اما قبل از وارد‌شدن به این موضوع باید بدانیم که خشم یکی از حالت‌های طبیعی است که خداوند در وجود همه ما گذاشته است و داشتن این ویژگی‌، بد نیست. گاهی حتی خشم به ما در بهبود عملکردمان کمک می‌کند. اما اگر یک انسان براساس خشم خود عمل کند و قادر نباشد که خشم خود را مدیریت کند، خشم و عصبانیت او دردسرساز است و جنبه منفی پیدا می‌کند. در این حالت، فرد نمی‌تواند خشم و عصبانیت خود را کنترل کند و رفتارهای گاه مخربی از خود نشان می‌دهد. خشم و عصبانیت طیف گسترده‌ای دارد؛ از یک عصبانیت و خشم ساده تا درگیری فیزیکی که بسیار شدید است. عوامل مختلفی روی عصبانیت و پایین‌آمدن آستانه تحمل مردم نقش دارد که شاید بتوان گفت مؤثرترین آن در سال‌های اخیر، فشار اقتصادی، اجتماعی، بیکاری و به‌طور‌کلی عوامل محیطی است. اما اگر ریشه‌‌‎ای‌تر بررسی کنیم، عصبانی‌شدن، یکی از نتایج قطعی ناکامی است. بنابراین هر آنچه سبب ناکامی می‌شود، آستانه تحمل را پایین می‌آورد و خشم و به‌دنبال آن، عصبانیت ایجاد می‌کند. منظور از ناکامی، هر نیازی است که برآورده نشده و طبیعتا برآورده‌نشدن نیازها به‌دنبال عواملی بروز پیدا می‌کند؛ عواملی شامل خستگی، گرسنگی، بی‌خوابی و هر احساس ناخوشایند جسمی در عصبانیت مؤثر هستند.
به‌طورکلی می‌توان خشم و عصبانیت فرد را ناشی از دو دسته عوامل دانست؛ اول عوامل درونی شامل افکار، خاطره‌ها، سرکوب‌ها و جهان‌بینی و بینش نادرست و دسته دوم عوامل بیرونی شامل افراد، حوادث و شرایط.
هریک از ما در طول روز با اتفاقات مختلف و عوامل گوناگونی روبه‌رو هستیم که سبب تحریک ویژگی‌های درونی و بیرونی ما و ازجمله عصابنیت فرد می‌شود. اضطراب یکی از ریشه‌های اصلی عصبانیت به شمار می‌رود. اضطراب بیش‌‌از حد سبب می‌شود افراد تحت فشار قرار بگیرند؛ به‌همین‌دلیل، افراد مضطرب زیاد کار می‌کنند تا بتوانند این احساس درونی را مدیریت کنند. کافی است در این حالت، وضعیتی دشوار برایشان پیش بیاید؛ به‌سرعت به‌هم می‌ریزند و این حالت به‌صورت خشم یا عصبانیت ظاهر می‌شود.
گاهی برآورده‌نشدن انتظاراتی که از دیگران دارید، سبب ایجاد خشم و عصبانیت می‌شود. به‌عنوان مثال، انتظار دارید دوستانتان از شما حمایت کنند، اما آن‌ها این کار را نمی‌کنند. انتظار دارید همسرتان بیشتر در کارهای منزل کمک کند، اما او این کار را انجام نمی‌دهد. این موارد خشم و عصبانیت را در شما ایجاد می‌کنند؛ البته ممکن است در آن لحظه، علت این عصبانیت را ندانید.
برای اینکه عصبانیت‌ را کنترل کنیم، روش‌های بسیاری وجود دارد؛ از جمله اینکه درزمینه مهارت کنترل خشم، مهارت حل مسئله و به‌طور‌کلی مهارت زندگی آموزش ببینیم، استرس‌ را کنترل کنیم، همچنین تکنیک‌های مربوط‌به مهارت‌های اجتماعی برای کنترل خشم را بیاموزیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->