سرخط خبرها

تعیین تکلیف اراضی ابتدای اندیشه مشهد تا پایان سال

  • کد خبر: ۵۲۱۱۴
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
تعیین تکلیف اراضی ابتدای اندیشه مشهد تا پایان سال
در پی گلایه‌های مردمی و درخواست اهالی ساکن ابتدای بولوار اندیشه به محل این اراضی می‌رویم و به همراه امام جماعت مسجد سید‌الشهدا (ع) از نزدیک با مردم و مغازه‌داران این محدوده گفتگو می‌کنیم.
سعیده ساجدی‌نیا | شهرآرانیوز؛ «سال‌هاست که خانه زندگی‌مان زیر خاک رفته، عمرمان به شمارش معکوس افتاد، ولی هنوز خبری از تعیین تکلیف این اراضی نیست». این‌ها بخشی از گفته‌های جمعی از همسایه‌های زمین‌های رها شده آستان قدس در ابتدای بولوار اندیشه است که ناامنی چوب حراج به مال و جانشان زده است! در پی گلایه‌های مردمی و درخواست اهالی ساکن ابتدای بولوار اندیشه به محل این اراضی می‌رویم و به همراه امام جماعت مسجد سید‌الشهدا (ع) از نزدیک با مردم و مغازه‌داران این محدوده گفتگو می‌کنیم.
 
اهالی می‌گویند: اینجا مأمن و پناهگاه معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌هاست که برای تأمین هزینه‌های موادشان دست به هر کاری می‌زنند و اگر مسئولان همچنان بی‌تفاوت از کنار این اراضی عبور کنند و آسیب‌ها ادامه پیدا کند، همین روزهاست که دیگر خاکش را به توبره ببندند. درب‌های چدنی را کنده و برده‌اند و جدول‌ها را شکسته و میلگر‌های کار شده داخل آن‌ها را سرقت کرده‌اند! آقای غلامی، یکی از قدیمی‌های این محله می‌گوید: هر بار که با «۱۳۷» تماس گرفته‌ایم برای بردن کارتن‌خواب‌ها آمده‌اند، اما در این سال‌ها هنوز ندیده‌ایم پلیس سری به اینجا بزند. این در حالی است که خانه‌های مشرف به این اراضی روزی نیست که از سرقت افراد معتاد و کارتن‌خواب در امان باشند.
او می‌گوید: کافی است سری این به اراضی بزنید تا در همان نگاه اول، بلوکه‌های خردشده در مسیر، ترس و دلهره را به جانتان بیندازد. حتی به دیوار‌های جداکننده سیمانی هم رحم نکرده‌اند و این از اراده فولادینشان برای سرقت حکایت می‌کند که نشان می‌دهد هر جرم و جنایت دیگری هم از ایشان برمی‌آید. حالا تصور کنید هوا که رو به تاریکی می‌رود، چه اتفاقاتی در انتظار اهالی است؟! به گفته حاج آقا ناصری، امام جماعت مسجد، با آمدن کرونا و خانه‌نشین شدن مردم، این اراضی عصر‌ها قبل از غروب محلی برای تفریح و پیاده‌روی اهالی و حتی رهگذران شده است، اما کاش شهرداری این محل را برای حضور مردم سامان‌دهی کند. زمین اینجا فرصت خوبی است برای بادبادک بازی بچه‌ها، اما خانواده‌ها باید خیالشان نسبت به امنیت فرزندانشان راحت باشد.
حرف‌ها و ناگفته‌ها بسیار است، اما خلاصه آن‌ها در یک کلام، تعیین تکلیف اراضی رها شده آستان قدس است که دودش به چشم ساکنان رفته است.
 
 

مکاتبات بی‌پاسخ

آ‌ن‌طور که مدیر املاک شهرداری منطقه ۱۰ می‌گوید: اراضی ابتدای بولوار اندیشه معروف به اراضی آبکوه هستند و باتوجه به اینکه این اراضی در حاشیه میدان قائم (عج) و ابتدای بولوار امام علی (ع) قرار دارند، جزو مناطق پراهمیت در منطقه ۱۰ محسوب می‎شوند.
 
رحمانی‌نسب ادامه می‌دهد: شهرداری درباره این اراضی با دو موضوع مواجه است؛ یکی تحویل اراضی خدماتی به شهرداری است که در نتیجه آن شهرداری بتواند برای استفاده و بهره‌مندی مردم آن‌ها را احیا کند و مسئله دیگر، قطعه‌بندی، آماده‌سازی و واگذاری قطعات به شهروندان برای ساخت‌وساز است.
او با تأکید بر اینکه «آستان قدس باید زمین‌ها را واگذار کند تا مردم امکان ساخت‌وساز پیدا کنند در غیر این‌صورت اراضی همچنان به همان شکل بایر می‌ماند»، توضیح می‌دهد: در رابطه با اراضی خدماتی و مسئله فضای سبز و مواردی که باید تحویل شهرداری شود تا مورد بهره برداری قرار بگیرد از سال قبل مکاتباتی با آستان قدس داشته‌ایم. درباره واگذاری سه قطعه فضای سبز در این محدوده به شهرداری نیز از سال ۹۰ به بعد مکاتبه داشته‌ایم تا بتوانیم این قطعات را به صورت بوستان برای استفاده مردم به بهره‌برداری برسانیم، اما هنوز پاسخ مثبتی از آستان قدس نگرفته‌ایم. رحمانی‌نسب درباره آماده‌سازی و قطعه‌بندی این زمین‌ها برای واگذاری به مردم برای ساخت‌وساز نیز می‌گوید: کاربری این قطعه‌ها اغلب مسکونی بوده و مراحل آماده‌سازی قطعه‌ها تا حدود زیادی انجام شده است، اما ادامه کار منوط به جابه‌جایی میدان ابتدای اندیشه است و چنانچه آستان قدس این معبر را در اختیار شهرداری قرار دهد، روند قطعه‌بندی تکمیل خواهد شد. مدیر املاک شهرداری منطقه ۱۰، تعیین تکلیف این اراضی را موضوعی برد–برد هم برای شهرداری و هم آستان قدس می‌داند که ثمرات و نتایج مثبت آن نصیب مردم و ساکنان این محدوده هم خواهد شد و به همین دلیل شهرداری به‌صورت مداوم پیگیر آبادانی این اراضی بوده و هست.
 
 

تعیین تکلیف اراضی تا پایان سال

برای پیگیری بیشتر، موضوع را با معاون فنی و اجرایی شهردار منطقه ۱۰ نیز درمیان می‌گذاریم. محسن نعیمی‌مقدم با اشاره به تعامل ایجاد شده میان شهرداری و آستان قدس برای تعیین تکلیف این اراضی، می‌گوید: آستان قدس طراحی این اراضی را در دستورکار قرار داده و با انتخاب مشاور جدید، اقداماتی را در این‌باره آغاز کرده است. قرار شد که طرح مورد نظر آستان قدس در اختیار شهرداری قرار گیرد تا در طرح جامع تصویب شود.
او ادامه می‌دهد: آن‌طور که آستان قدس اعلام کرده است، فرایند کار مشاور برای طرح مورد نظر قرار است تا پایان امسال به نتیجه برسد.
 
معاون شهردار منطقه در پاسخ به درخواست شهروندان مبنی بر اینکه «اراضی مورد نظر به عنوان محلی برای بادبادک بازی سامان‌دهی شود تا از بروز برخی آسیب‌های اجتماعی پیشگیری شود»، اظهار می‌کند: از آنجا که اراضی متعلق به آستان قدس است، شهرداری امکان ورود رسمی ندارد، اما اکنون بسیاری از شهروندان برای پیا‌ده‌روی و ورزش و تفریح از این محل استفاده می‌کنند و آستان قدس رضوی هم نسبت به این مسئله ممانعتی نداشته است. نعیمی‌مقدم همچنین در واکنش به کندن جدول‌های کار شده در این اراضی و سرقت میلگرد‌ها از سوی کارتن‌خواب‌ها می‌گوید: هر آنچه در این اراضی هست متعلق به آستان قدس رضوی است و شهرداری مسئولیتی در این باره ندارد.
 
در همین‌باره، رئیس دبیرخانه جلسه‌های مشترک شهرداری و آستان قدس در واکنش به گلایه‌های اهالی از برخی مشکلات و آسیب‌های اجتماعی که به واسطه رها شدن این اراضی برایشان رقم خورده است، خبر تعیین تکلیف اراضی از سوی آستان قدس را تأیید کرد و گفت: مشاور جدید انتخاب شده و در مرحله انعقاد قرارداد است. حسن مومنی‌رفیع به شهرآرامحله می‌گوید: موضوع اراضی ابتدای اندیشه چندین مرتبه در دستورکار شهرداری و آستان قدس قرار گرفته و اکنون با توجه به ظرفیت‌های محل و نیازمندی‌های اهالی، طرح مورد نظر در حال بازنگری است و پس از ارائه طرح به کمیسیون ماده ۵ و تصویب آن، اقدامات اجرایی لازم انجام خواهد شد. همچنین اهالی می‌توانند درباره معضلات اجتماعی‌ای که به واسطه این اراضی برایشان ایجاد شده با سامانه ۱۳۸ آستان قدس تماس بگیرند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->