مراحل مستندسازی اسکرین‌شات‌ها در پلیس فتا

  • کد خبر: ۵۴۳۳
  • ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
مراحل مستندسازی اسکرین‌شات‌ها در پلیس فتا

 

یکم

یکی از مراحل اصلی در اثبات اتهام انتشار عکس‌های خصوصی یا تهدید در اینترنت، مرحله مستندسازی از سوی پلیس فتاست. چالش اصلی آن است که مرتکبان معمولا به فاصله کوتاهی بعد از تهدید یا انتشار عکس‌ها، اقدام به پاک کردن متن چت‌ها یا اکانت خود می‌کنند. در این شرایط حتی در صورتی که از متن‌ها اسکرین‌شات گرفته باشید، باز هم با از بین رفتن گفت‎وگوها یا پاک کردن حساب کاربری، امکان مستندسازی برای پلیس فتا بسیار دشوار خواهد شد. به‌خصوص آنکه ۴شبکه اجتماعی پرکاربرد ایرانیان (تلگرام، واتس‌اپ، اینستاگرام و توئیتر) فاقد سرور در ایران هستند و استعلام و استخراج اطلاعات از سرورهای آن‌ها امکان‎‌پذیر نیست.

دوم

راه حل چیست؟

در صورتی که گفت‌وگو، تهدید یا انتشار عکس‌ها در تلگرام، توئیتر، اینستاگرام یا واتس‌اپ رخ داده است، بلافاصله بعد از مشاهده، اینترنت خود را قطع کنید و تا قبل از مراجعه به پلیس، تحت هیچ عنوان حتی برای یک لحظه آن را دوباره به اینترنت متصل نکنید. از گفت‌وگوها اسکرین‌شات بگیرید و پرینت آن‌ها را در 2 نسخه با خود به پلیس فتا ببرید. از افسر پرونده تقاضا کنید فرم‌های مستندسازی را آماده کند.

سوم

در حضور افسر پلیس، همچنان بدون اتصال به اینترنت، متن گفت‌وگوها و اسکرین‌شات‌ها را با هم تطابق دهید. در صورتی که حجم گفت‌وگوها زیاد است، بخش‌هایی را که می‌خواهید مورد توجه مراجع قضایی قرار گیرد از پیش با هایلایت مشخص کنید. پس از تأیید انطباق چت‌ها با اسکرین‌شات‌ها، با موافقت افسر پرونده، همان‌جا به اینترنت وصل شوید تا در صورتی که مرتکب، اکانت خود یا متن گفت‌وگوها را پاک کرده باشد، در متن صورت‌جلسه به این موضوع اشاره شود.

چهارم

در صورتی که تهدید یا توهین یا انتشار اسرار خصوصی از طریق پیام‌رسان‌های داخلی یا پیامک یکی از اپراتورهای داخلی رخ داده باشد، از پلیس فتا بخواهید در متن صورت‌جلسه از مراجع قضایی بخواهد پرینت گفت‌وگوهای مربوط از اپراتور استعلام شود. متن کلیه پیامک‌های خطوط داخلی برای مدتی طولانی در سرورهای اپراتورها نگهداری می‌شود و با دستور قضایی قابل پرینت است.

 

کاوه راد

وکیل پایه یک دادگستری

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->