سرخط خبرها

«مدرسه زندگی»، میراثی برای آینده

  • کد خبر: ۵۶۹۱
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
«مدرسه زندگی»، میراثی برای آینده
مهدی مجیدی فر، مدیرروابط عمومی آموزش و پرورش استان
سال قبل بود که درباره نشریه‌ای ویژه معلمان حرف می‌زدیم و برنامه ریزی می‌کردیم که بستری ایجاد کنیم تا صدای معلمان و دانش آموزان و همه اصحاب تعلیم و تربیت باشد و نام آن هم به احترام همه آموزگارانی که زندگی می‌آموزند، «مدرسه زندگی» گذاشته شد.

در میان همان برنامه ریزی ها، انتظاری حداقلی وجود داشت که این نشریه شاید بتواند کم کم و در مدت زمانی نسبتا طولانی جای خود را باز کند و تأثیرگذاری مورد انتظار را داشته باشد. اما واقعیت به گونه‌ای دیگر پیش رفت! واقعیت آن است که فکر نمی‌کردیم «مدرسه زندگی» به این زودی جایگاهی را که امروز در آن قرار دارد، پیدا کند. مایه مباهات است که این نشریه توانسته است در میان مخاطبان آموزش و پرورش نفوذ شایان توجهی پیدا کند و در میان مدارس، معلمان و دانش آموزان با اقبال مواجه شود.

«مدرسه زندگی» توانسته است خود را به عنوان پایگاهی برای ارائه اخبار مدارس و موفقیت‌های معلمان و دانش آموزان تثبیت کند و مورد اعتماد مخاطبان قرار گیرد. جایگاهی که بدون تردید بار را بر دوش این رسانه نوظهور سنگین‌تر می‌کند. بدون تردید این تجربه موفق یک ساله حاصل تعامل مثبتی است که میان آموزش و پرورش و اصحاب رسانه به ویژه مجموعه «روزنامه شهرآرا» شکل گرفت، این تجربه نشان داد که این تعامل می‌تواند قدرت دو بال مهم افزایش آگاهی اجتماعی -یعنی نهاد آموزش و پرورش و رسانه ها- را تقویت کند.
اگر بپذیریم که در عصر اطلاعات قرار گرفته ایم، در هجوم هرروزه و همه جانبه رسانه ها، نمی‌توانیم از تأثیر آن بر وظایف آموزش و پرورش غفلت کنیم. متأسفانه با غلبه نگرش تهدیدمحور، ظرفیت عظیم بهره گیری رسانه‌های نوین در بسیاری از حوزه‌ها بی استفاده مانده و موجب شده است که میدان از کنترل سیاست گذاران خارج شود.

تلاش کرده ایم که این غفلت از رسانه‌ها را تا حد توان در آموزش و پرورش برطرف کنیم و مسئله امر با توجه به جایگاه این نهاد از اهمیتی اساسی برخوردار است. آینده هر جامعه‌ای به وسیله نظام تعلیم و تربیت آن جامعه ساخته خواهد شد و در هر کشور نهاد آموزش است که می‌تواند افراد فعال آن کشور در آینده را افرادی تک بعدی و بدون مهارت‌های مناسب شهروندی تربیت کند یا با تبعیت از اصول تربیت تمام ساحتی، جامعه‌ای پویا با شهروندانی رشدیافته شکل دهد. دستیابی به هدف تربیت تمام ساحتی بدون همراهی رسانه‌های امروز اگر محال نباشد قطعا دشوار خواهد بود. رسانه‌ها در کنار آموزش و پرورش می‌توانند سهم بزرگی در رشد نسل آینده این مرز و بوم داشته باشند.

تجربه یک ساله «مدرسه زندگی» توانست راهی را برای ارتباطی از جنسی متفاوت، میان نهاد تعلیم و تربیت، متولیان آن و جامعه بگشاید و مسیری برای گفت وگوی بیشتر پیرامون مسائل مرتبط با آموزش و پرورش ایجاد کند. امیدواریم که «مدرسه زندگی» به همت مجموعه دوستان در اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و روزنامه وزین شهرآرا، در سال‌های آینده نیز به عنوان میراثی ماندگار پابرجا و استوار، مسیر خود را با اهدافی والاتر ادامه دهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->