سرخط خبرها

«مدرسه‌زندگی»، آرمان نظام آموزش

  • کد خبر: ۵۶۹۵
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
«مدرسه‌زندگی»، آرمان نظام آموزش
نگاه برخی مسئولان حوزه تربیت، در اولین سالروز انتشار ویژه‌نامه دانش‌آموزی
الهام ظریفیان
 
با احتساب امروز، یک سال از با هم بودنمان در «مدرسه زندگی» گذشت. یک سال پیش در چنین روزی انتشار دوهفته‌نامه مدرسه زندگی آغاز شد و طی این مدت تعدادی از دانش‌آموزان خلاق و معلمان دلسوز و موفق در نظام آموزشی در این ضمیمه معرفی شدند. همچنین طی این مدت به دیگر مباحث مرتبط با حوزه آموزش و پرورش استان و مسائل مبتلابه سیستم آموزشی نیز پرداخته شد. به بهانه یک‌سالگی مدرسه زندگی به سراغ برخی از متولیان حوزه تربیت رفتیم و نظر، پیشنهاد و انتقاد آن‌ها را در خصوص میزان موفقیت این ضمیمه جویا شدیم.
 
مأموریت‌های شورای شهر در «مدرسه زندگی»
رمضان‌علی فیضی، رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر، که به عنوان یک فرهنگی پا به شورای شهر گذاشت نیز بر سیاست راهبردی این نهاد مردمی در گسترش آموزش در شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: کمک شورای شهر به آموزش و پرورش در دو قسمت صورت گرفته است. بخش اول کمکی است که در تصویب مصوبات انجام می‌گیرد و پشتیبانی مالی از برخی امور در آموزش و پرورش نیز در همین راستا در دستور کار قرار گرفته است. وی ادامه می‌دهد: اختصاص ۳ درصد از عوارض شهرداری به آموزش و پرورش به عنوان یکی از اولین مصوبات شورای شهر پنجم یکی از دستاور‌های این دوره است. این مصوبه اکنون اجرا و مبالغ مرتبط با آن به صورت مستقیم به حساب آموزش و پرورش واریز می‌شود. فیضی با اشاره به بخش دوم برنامه‌ها اضافه می‌کند: این بخش در مناسبت‌های مختلف با هدف حمایت از آموزش و پرورش صورت می‌گیرد. به عنوان مثال شورای شهر و شهرداری در پروژه مهر و بازگشایی مدارس در مواردی مانند آسفالت، مرمت، نقاشی در و دیوارها، هرس درختان و... کمک‌های شایان توجهی کرده است. در همین راستا سال گذشته مبلغ ۲ میلیارد تومان از سوی شورای شهر هزینه شده است و امسال نیز ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای این منظور در ۷ ناحیه مدارس مشهد و مناطق تبادکان در نظر گرفته شده است. در پروژه توسعه سوادآموزی نیز در مناطق کم‌برخوردار، شورای شهر مصوبه‌ای برای کمک به فراگیرشدن سوادآموزی در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در مشهد داشته است. وی می‌گوید: ویژه‌نامه «مدرسه زندگی» در محتوا و پرداختن به موضوعات خاص آموزش و پرورش و ارتباط بین این نهاد و شورای شهر گام خوبی است. باید بر روی اقدامات مشترک و کمک‌ها و خدمات متقابل این ۲ نهاد بیشتر کار شود. شورای شهر مأموریت‌هایی در گسترش حقوق شهروندی دارد که آموزش و پرورش در این خصوص می‌تواند یاری‌دهنده باشد.
 
«مدرسه زندگی» آرمان آموزش و پرورش است
نورا... جوانشیری، مدیر آموزش و پروش ناحیه ۶، مشهد نیز درباره سؤال ما می‌گوید: وقتی صحبت از «مدرسه زندگی» می‌کنیم توجهمان به ایراداتی است که تاکنون به مدارس وارد بوده است. «مدرسه زندگی» در واقع آرمانی است که آموزش و پرورش به دنبال آن است. بیشتر رسانه‌های مکتوب با مشکلاتی از نظر جذب مخاطب مواجه بوده‌اند، اما شهرآرا هنوز جایگاه خود را حفظ کرده است.
وی اضافه می‌کند: یکی از رویکرد‌های خوب شورای پنجم توجه به آموزش و پرورش است و هم‌اکنون حلقه مفقوده فعالیت‌های شهرداری در آموزش و پرورش است. یک نهاد خدمت‌رسان بزرگ مانند شهرداری اگر بخواهد خدمات خود را به خوبی ارائه دهد باید کار فرهنگی کند و جای کار فرهنگی در آموزش و پرورش است. اختصاص بودجه‌ای از سوی شورای شهر برای آسفالت مدارس و اختصاص ۳ درصد عوارض شهرداری به آموزش و پرورش، خبر‌های خوبی هستند، اما خیلی عمیق‌تر باید وارد کار با آموزش و پرورش شد.
 
«مدرسه زندگی» یک‌طرفه به قاضی نمی‌رود
محمدرضا کمالی، مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۷ مشهد، نیز دراین‌باره می‌گوید: روزنامه شهرآرا در دوره مدیریت شورای شهر پنجم، با نگاه اصلاح و کمک به آموزش و پرورش محتوای خود را تهیه می‌کند و قصد تیتر کردن و بالا بردن فروش خود را از طریق جنجال‌آفرینی ندارد، یک‌طرفه به قاضی نمی‌رود و به تنگنا‌ها و مشکلات آموزش و پرورش نیز اشاره می‌کند.

کمالی می‌گوید: چند سالی است که موضوع پرداختن به مهارت‌های زندگی در آموزش و پرورش کلید خورده است و به طور جدی دنبال می‌شود. «مدرسه زندگی» قرار است دانش‌آموزان را مهیای زندگی در جامعه کند. ازاین‌رو این ویژه‌نامه باید بیشتر از گذشته از کارشناسان تعیلم و تربیت آموزش و پرورش یعنی کسانی که با مشکلات و تنگنا‌های حرکت در این مسیر آگاه هستند، بهره بگیرد.
 
«مدرسه زندگی» اختلاف بین اولیا و مدارس را کم کند
سید رضا خاتم‌پور، مدیر آموزش و پروش ناحیه یک مشهد، هم به یکی از مهم‌ترین مشکلات آموزش و پرورش به ویژه در مناطق کم‌برخوردار اشاره می‌کند و می‌گوید: بین اولیای دانش‌آموزان و مدرسه در خصوص اهداف آموزش و پرورش اختلاف دیدگاه وجود دارد. آموزش و پرورش امروز به دنبال این نیست که ذهن بچه‌ها را با محفوظات غیرضروری پر کند. هدف این است که دانش‌آموز خوب زندگی کردن را یاد بگیرد و تمرین کند. «مدرسه زندگی» می‌تواند مهم‌ترین نقش را در انتقال اهداف نوین آموزش و پرورش به خانواده‌ها ایفا کند و اختلافی را که بین اولیا و مدارس در این زمینه وجود دارد به حداقل برساند.
 
باید بدانیم چقدر در بین دانش‌آموزان مخاطب داریم
سید احمد باقری، مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۴ مشهد، نیز همین نکته را مدنظر قرار می‌دهد و می‌گوید: محتوای «مدرسه زندگی» متناسب با رویکرد‌های جدید آموزش و پرورش، یعنی توسعه مهارت‌آموزی و تأکید بر یادگیری مهارت‌های زندگی در همه شئون است. نفس این کار ارزشمند است، اما باید دید چقدر توانسته است در بین مخاطبان اصلی که همان دانش‌آموزان هستند تأثیرگذار باشد که این امر نیازمند انجام مطالعات میدانی است. وی با بیان اینکه محتوای خوبی در این مدت توسط «مدرسه زندگی» تولید شده است، ادامه می‌دهد: در مدت کوتاهی که به ناحیه ۴ آمده‌ام خیلی فرصت مواجهه مستقیم با دانش‌آموزان برایم فراهم نشده، اما تقویت ارتباط بین «مدرسه زندگی» و دانش آموزان بسیار مهم و اثرگذار است. بخشی از این مسیر ارتباطی را مدیران مدارس و بخشی را تشکل‌های دانش‌آموزی به ویژه شورا‌های دانش آموزی و سازمان دانش‌آموزی می‌توانند ایجاد کنند. خبرنگارانی که در قالب خبرگزاری پانا فعالیت می‌کنند می‌توانند واقعیت‌های موجود در مدارس و نیاز‌های دانش‌آموزان و مدارس را منتقل کنند.
 
«مدرسه زندگی» بیش از گذشته به سراغ افتخارت برود
در ادامه علی سعیدی، مدیر آموزش و پرورش منطقه تبادکان مشهد، نیز تأکید می‌کند: رسانه‌ها زبان گویای مردم هستند که ارتباطی دو‌سویه بین مردم و مسئولان برقرار می‌کنند. این اتفاق در «مدرسه زندگی» افتاده‌ است. «مدرسه زندگی» به ایجاد گفتمان غالب نظام تعلیمی و تربیتی در جامعه و شکل‌گیری ارتباط دو‌سویه بین مردم و آموزش و پرورش کمک کرده است. به نظرم «مدرسه زندگی» باید تلاش کند که بیشتر از گذشته به میان مدارس موفق برود و افتخارات و اقدامات آن‌ها را برای جامعه اطلاع‌رسانی کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->