نگاهی به سریال مانکن

  • کد خبر: ۶۱۱۷
  • ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
  • ۶
نگاهی به سریال مانکن
سریال مانکن که با تبلیغات گسترده و بازیگران سرشناس و کارگردانی نام آشنا در پایین‌ترین کیفیت ممکن از هر لحاظ ساخته شده است.
محمدناصر حق‌خواه
 
کمیت و کیفیت معمولا ۲ کفه یک ترازو هستند. وقتی سمتی بالاتر می‌رود، سمت دیگر پایین‌ می‌رود. حالا در بازار هنر‌های نمایشی ما این فرضیه به یک قاعده تبدیل می‌شود. حالا این روز‌ها سریال سازی در شبکه نمایش خانگی دچار این قاعده شده است. بسازبفروشی و انبوه سازی در ساخت سریال‌ها باعث شده است یا سریال‌هایی با کیفیت مادون پایین یا نیمه تمام یا با پایان سرهم بندی شده تحویل مخاطب شود. اما «شاهکار»‌ی که این روز‌ها متأسفانه مورد استقبال بعضی مخاطبان هم قرار گرفته سریال مانکن است، سریالی با تبلیغات گسترده و بازیگران سرشناس و کارگردانی نام آشنا که در پایین‌ترین کیفیت ممکن از هر لحاظ ساخته شده است، سریالی که درست مثل «مانکن» فقط ظاهری درست و حسابی دارد و بس!

گروه غریب!
قبل از هر اتفاقی، با شنیدن اینکه حسین سهیلی زاده در حال ساخت یک سریال برای شبکه نمایش خانگی است، این تصور وجود داشت که قرار است خاطرات ملودرام‌های عاشقانه و خانوادگی سابقش زنده شود، سریال‌هایی که هرچند کیفیت عجیب و غریبی نداشتند، در حد یک سریال برای خانواده‌ها که قرار است دور هم جمع شوند و اوقات خوبی داشته باشند قابل قبول بود. اما «مانکن» گاهی ابتدایی‌ترین اصول تدوین و کات زدن درست را زیر سؤ ال می‌برد. نور و صدا در حد آیتم‌های تبلیغی چیپس در تلویزیون بود! حالا نوبت نام آوردن از بازیگران است: محمدرضا فروتن، مریلا زارعی، نازنین بیاتی، امیرحسین آرمان و فرزاد فرزین. فرزاد فرزین که یکی درمیان در تمام سریال‌های نمایش خانگی هست و تکلیف بودنش هم مشخص است. امیرحسین آرمان و نازنین بیاتی هم با انتخاب‌های اخیر خود نشان داده اند استعداد‌هایی سوخته هستند و قرار نیست آن آدم‌های موفقی باشند که پیش بینی می‌شد. اما مریلا زارعی و محمدرضا فروتن یک شکست مطلق و باخت بزرگ را با بازی در «مانکن» تجربه کرده اند. سؤال اصلی اینجاست: این بازیگران خوب چرا در این سریال به این بدی هستند؟

بسازبفروش‌ها چه می‌گویند؟
سریال و فیلم با کیفیت پایین فنی و با فلسفه بساز و بزن و دررو در بازار محصولات نمایشی تصویری ما کم نیست. اما در بحث موضوع و محتوا هم سریال‌های بسازبفروشی این روز‌ها در یکی دو شاخه با مبتذل‌ترین پرداخت‌ها ساخته می‌شوند. مثلا عشق و رابطه عاطفی در پایین‌ترین سطح و چرک‌ترین حالت‌های دم دستی. خیانت هم که یک دوره طولانی، موضوع دست فرسود فیلم‌های سینمایی بود، حالا در سریال‌ها به موضوع اصلی تبدیل شده است، اما در سریال «مانکن» دوستان ایده پرداز یک گام جلوتر رفتند و عشق یک زن میان سال را که مریلا زارعی باشد به یک پسر جوان، یعنی امیرحسین آرمان، به تصویر کشیده اند. حالا چرا؟ چون در جوانی عاشق پدر همین پسر بوده است و حالا پسر به خاطر جور کردن پول زندان پدر حاضر شده است نامزد جوانش یعنی نازنین بیاتی را رها کند! این حجم از تکرار و ابتذال و شعار در طرح یک داستان بی سابقه است، اما پرداخت این شعار‌ها در سریال «مانکن» به نویسندگی آقای بابک کایدان که نویسندگی سریال‌ها و سینمایی‌هایی منوچهر هادی مثل «رحمان ۱۴۰۰» و «عاشقانه و دل» را بر عهده داشته است و دارد، این طور است که مریلا زارعی در سکانسی به امیرحسین آرمان می‌گوید: «تو از این به بعد مال منی. من تو را خریده ام. با پولی که به تو داده ام مال من شده‌ای و هر جا بگویم میایی می‌کنی!» به همین اندازه شعاری و لوس. راستش را بخواهید، نیازی به توضیح واضحات درباره این سریال نیست وگرنه تا دلتان بخواهد می‌توانیم سکانس‌های آبکی با کلی ایراد در پرداخت را در همین ۶ قسمتی که از آن منتشر شده است مرور کنیم. حالا ما چه کار کنیم؟ نبینیم! وقتی این نوع سریال‌ها را که چرخه مالی و برگشت پولشان سریع است و تهیه کننده‌ها مثل فیلم‌های سینمایی لازم نیست ماه‌ها برای بازگشت پول صبر کنند نخریم، باعث می‌شود دوستان بی استعداد یا سهل انگار یا از این جور چیز‌ها نسازند یا اگر می‌سازند چیزی بسازند که روی آن دست کم ۲ هفته فکر کرده باشند!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
Germany
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
2
15
اتفاقا خوبه بدونید این نوع روابط عاشقانه (منظور امیرحسین ارمان و نازنین بیاتی) کاملا دربین قشر جوان پرطرفداره.واگر به فروش این سریال رجوع کنید می بینید حتی از سریال هیولای مهران مدیری هم تونست جلوبزنه و الان درصدرفروش سریالهای نمایش خانگیه. فکر کنم وقتش شده که منتقدان یه مقدار در افکارشون تجدیدنظرکنند و ببینن نسل جدید چقدر از لحاظ فکری با منتقدین تفاوت دارن. و سعی کنند این حقایق رو بپذیرن.سریالهایی تیپ گات یا برکینگ بد شاید واسه یه عده جالب باشه ولی برای خیلیها نیست و سلیقه ی امثال من با این نوع سریال های ایرانی سازگارتره.درمورد سهیلی زاده هم بگم سریالهای قدیمیش هم خیلی خوش ساخت بود.کارای سهیلی زاده رو حتی به کارهای فتحی ترجیح می دم.چون به زبان روز حرف می زنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
فیلمش عالیییی بود من خیلی دوس داشتم اینا همش دروغ بود
هلیا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
1
6
راستش اصلا دلم نمیخواست که بیام و نظر بدم تا فکر نکنین خیلی دیدگاهتون درست و صحیحه.... اما لازم دونستم بگم که شما ک اینطور ب این سریال بدون هیچ دلیل منطقی ای بی رحمانه تاختید و حکم صادر کردید.... بدونید که سریال مانکن نسبت ب خیلی از تولیدات دیگه شبکه نمایش خانگی از کیفیت فوق العاده بهتری برخورداره.... موضوعی نو دربرابر برخی کلیشه ها ... درضمن جناب فرزین در بین ایییینهمه سریال های نمایش خانگی تنها در دوسریال بازی کردن که از نظر ۸۰ یا حتی ۹۰ درصد مخاطبان درخشیدند... میتونین براحتی در فضای مجازی نظرات رو بخونین و تنها نظرات خودتون رو غالب نشون ندید... اینکه درک شما از بازیگری اقای فرزین پایینه دلیل بر اشتباه بودن این امر نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
موافقم منکه خیلی این سریالو دوست دارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
بهترین فیلم ایران مانکن بود الکی ایراد گرفتن
همتا
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
0
سلام آقای سهیلی زاده و آقای کایدان ، خسته نباشید.
من یک ایده برای فصل دوم مانکن دارم چگونه ایده ام را به دستتان برسانم ؟
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->