معرفی بازی level devil (اندروید و IOS) + دانلود «بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید
سرخط خبرها
خلق را تقلیدشان بر باد داد

ژلوفن جنجال به پا کرد / ماجرای پرسش جنسی از کودکان در یک برنامه اینترنتی + فیلم

  • کد خبر: ۶۶۲۲
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۰
  • ۴
ژلوفن جنجال به پا کرد / ماجرای پرسش جنسی از کودکان در یک برنامه اینترنتی + فیلم
نگاهی به ماجرای ویدئوی جنجالی پرسش از کودکان درباره مسائل جنسی که کپی از تاک شوهای خارجی است

ایمان فروزان نیا - خودتان را در سن کودکی تصور کنید؛ فرض کنید 9، 10سال بیشتر ندارید و برای بازی به خیابان یا پارک رفته‌اید. ناگهان یک خانم میکروفن به دست می آید کنارتان و از شما می پرسد که آیا می دانید چطور به دنیا آمده اید؟ چطور به شکم مادرتان رفته اید؟ حتی تصورش هم سخت است که یک کودک بعد از شنیدن این حرف ها، چه سوال هایی در ذهنش شکل می گیرد و در خانه چه گفت وگویی بین او و والدینش برقرار می شود. این ماجرا دقیقا همان اتفاقی است که ویدئوی آن به تازگی در فضای مجازی داغ شده است. این ویدئو در سایت آپارات منتشر شده است و در آن یک مجری نزد کودکان و نوجوانان حاضر در پارک و خیابان می رود و دور از چشم والدینشان از آن ها سوالاتی می‌پرسد که در ابتدای متن چند نمونه اش را گفتیم. پخش شدن این ویدئو در فضای مجازی، جنجال های زیادی را به پا کرد که در ادامه، بیشتر درباره آن خواهیم گفت.


اعتراض در فضای مجازی
قرار گرفتن این ویدئو در صفحه اول سایت آپارات و پربازدید شدن آن، واکنش های منفی زیادی را در فضای مجازی به دنبال داشت. بخشی از انتقادها را والدینی مطرح کرده بودند که از رخ دادن ماجرایی مشابه برای فرزندانشان نگران بودند: «چقدر دیده شدن برات مهمه که میری از بچه هایی که به سن بلوغ نرسیدن، این سوال رو می پرسی؟ شاید مفهوم حیا برای تو تغییر کرده ولی برای خیلی از والدین، مهمه.» کاربر دیگری نوشته بود: «مایی که داریم برا تربیت کودکمون تمام تلاشمون رو می کنیم، چطور بعدها بسپاریمش به جامعه ای که طرف با یه دوربین و سوالای بیخود، تمام فکر و درک بچه رو به چالش بکشه؟». برای برخی کاربران هم سوال بود که چطور این افراد بدون مجوز با دوربین در پارک و خیابان از کودکان سوال کرده اند و بعد هم سایت آپارات، اجازه انتشار چنین ویدئویی را داده است. مدیر آپارات در واکنش به این اعتراض ها در توئیترش نوشت که علاوه بر حذف کلیپ نامناسب کانال ژلوفن، فعالیت این کانال هم تا تعیین تکلیف نهایی، معلق شد.


دستگیری عوامل سازنده
دامنه اعتراض  به این ویدئو به فضای مجازی خلاصه نشد و خیلی زود خبر رسید که به دنبال شکایت برخی والدین و به دستور دادسرای ارشاد تهران، پلیس اطلاعات و امنیت تهران، عوامل ساخت این ویدئو را بازداشت کرده است. بعد هم ویدئویی را پلیس منتشر کرد که در آن، تهیه کنندگان این ویدئو از کارشان ابراز پشیمانی کرده و گفته بودند از غیرقانونی بودن کارشان اطلاع نداشتند و نهایتا گمان می کردند دارند یک سوال نامناسب از کودکان می پرسند. از نکات عجیب دستگیری این افراد، تیتر برخی رسانه های فارسی زبان خارجی بود که طرف تهیه کنندگان ویدئو را گرفته بود و اتفاقا این رویکردشان، انتقاد کاربران فضای مجازی را هم درپی داشت: «تیتر اول: یوتیوب به خاطر نقض قانون حریم خصوصی کودکان جریمه شد. تیتر دوم: بازداشت فیلم سازانی که پرسیده بودند «بچه چگونه به دنیا آمده؟» هر دو خبر را یک رسانه کار کرده! اولی نشانه ایستادگی علیه بی قانونی است، دومی نشانه محدودیت در ایران است!»

 

ویدئو: صحبت های تهیه کنندگان این برنامه پس از بازداشت


خدا بگم چکارت کنه جیمی کیمل
اگر برایتان سوال است که چرا یک عده باید برای ساخت ویدئو، دنبال چنین سوژه اشتباهی بروند و بدون تخصص، کودکان را با موضوعی درگیر کنند که ممکن است برایشان چالش های تربیتی به وجود بیاورد، باید شما را با «جیمی‌کیمل»، مجری یکی از تاک شوهای معروف آمریکایی، آشنا کنیم. او علاقه خاصی به ساختن آیتم هایی با حضور کودکان دارد. یک بار والدین را تشویق می کند شکلات های بچه هایشان را مخفی کنند و از واکنش بچه ها فیلم بگیرند. دفعه دیگر دستگاه دروغ سنج به کودکان وصل می کند و از آن ها سوالات شخصی درباره رابطه شان با والدین یا عشق در دبستان می پرسد. گاهی هم با دوربین به خیابان می رود و از بچه ها سوالاتی می پرسد که مناسب سنشان نیست؛ از همین سوالی که چطور به دنیا آمده اند بگیر تا سوال درباره اینکه چه فحش های زشتی بلدند و خیلی چیزهای دیگر. این ویدئوها در سایت هایی مثل یوتیوب تا 63میلیون بار هم دیده شده اند و همین بازدید فراوان، برنامه سازهای ایرانی را به این فکر انداخته است که از روی دست جیمی و تیمش، کپی کاری کنند. حالا کجای فرهنگ و تربیت بچه های ما شبیه آمریکایی هاست که مصاحبه های خیابانی مان باید شبیه آن ها باشد، سوالی است که باید از سازندگان این کلیپ ها پرسید و ما در پاسخ فقط می توانیم بگوییم: «خلق را تقلیدشان بر باد داد/ ای دوصد لعنت بر این تقلید باد!» 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
منتظر
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
0
1
سلام واقعا یکی رو زدی آش و لاش کردی از نظر روحی و روانی بعدش بیاین یه کلیپ عذرخواهی بزارین و همه چی تمام خیلی مسخره است
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
0
عجب بی حیایی!!!....
بهلول
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
0
0
وقتی به بچه یاد نمی دهیم که در جواب این چنین سوالاتی، مثل قدیما راحت بگویند لک لک ها من را برای پدر و مادرم آوردند، آخرش همین می شه.
ناشناس
Germany
۰۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
0
0
برو بابا خوب کاری کرد ژلوفن که این کلیپ رو ساخت تا کی پنهان کاری از خورشید واضح تر هست بوجود اومدن بسیار پست انسان اتفاقا بچه باید دچار چالش بشه بفهمه که دعا و این جور چیزا در بوجود اومدنش هیچ نقشی نداشته
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->