«بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید طرح یک ایرانی برای لوگوی نوروزی گوگل + عکس
سرخط خبرها
هر دو کیهان‌اند، اما این کجا و آن کجا؟

درباره اقدام اخیر کیهان کلهر و روزنامه کیهان

  • کد خبر: ۶۸۴۸
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۸
درباره اقدام اخیر کیهان کلهر و روزنامه کیهان
کیهان کلهر، کنسرتی را که قرار بوده است ۲۱ مهر در استانبول اجرا کند، لغو می‌کند. بعد از این صحبت‌ها هم قطعه‌ای به زبان کردی خواند و آن را به کودکان کُرد تقدیم کرد.

یوسف انصاری - لغو کنسرت در اعتراض به جنگ
«عشق و موسیقی هیچ گاه به سیاست آلوده نخواهد شد اما دربرابر ظلم و ستم و پاک سازی نژادی علیه هیچ قوم و ملتی سکوت نخواهد کرد. ساز، تنها سلاحم، این شب ها به یاد روژآوا کوک و دستم بر ماشه است. روزها و شب های سختِ ما مردم کُرد تمام نشده، همان طور که طاقت و استقامت و رزمندگی مان تمام نخواهد شد.» این ها حرف های کیهان کلهر، نوازنده و خواننده مشهور کشورمان است که چند روز قبل در اینستاگرامش نوشت، درست قبل از آنکه خبر لغو کنسرتش در ترکیه، داغ ترین سوژه رسانه ها و فضای مجازی شود. ماجرا از کنسرت دو شب قبل کلهر در لندن شروع شد؛ جایی که پیش از اجرای قطعه آخر، حرف های مهمی بر زبان آورد: «این روزها، روزهای سختی برای مردم کُرد است. متاسفانه خشونت و جنگی علیه مردم کرد شمال سوریه به راه افتاده که باعث شده است مردم کُرد، زیر سرکوب و ستم رنج بکشند. این جنگ کشته شدگان و آوارگانی به همراه دارد و باعث می شود ما شاهد افزایش پناهجویان باشیم؛ موضوعی که برخی سیاستمداران آن را متوجه نمی شوند.» کیهان کلهر در ادامه نطقش که بیشتر شبیه یک درددل بود تا بیانیه اعلام کرد که به نشانه احترام به برادران و خواهران کردش و در اعتراض به جنگ ترکیه در سوریه، کنسرتی را که قرار بوده است 21مهر در استانبول اجرا کند، لغو می کند. بعد از این صحبت ها هم قطعه ای به زبان کردی خواند و آن را به کودکان کُرد تقدیم کرد و برایشان دنیایی دور از جنگ را آرزو کرد که کودکان در آن در بستری امن بخوابند.
انتشار صحبت های کلهر در فضای مجازی، موجی از حمایت و قدردانی پشت سرش ایجاد کرد:. «آقا، من تازه صبح فهمیدم و سرمم خیلی شلوغ بود ولی بوس و قلب بهت آقای ‎کیهان کلهر!» کاربر دیگری نوشته بود: «کیهان کلهر نه تنها به عنوان هنرمندی مسئول نسبت به فاجعه حمله ترکیه به کردهای سوریه بی تفاوت نبود، بلکه جزو افرادی بود که مشخصا به کودکان کُرد اشاره کرد که قربانیان آسیب پذیرتر بی شرمی سیاسی و بی رحمی قدرت ها شده اند.» چند کاربر هم از این نوشته بودند که ای کاش سلبریتی های پرهیاهو و حراف نیز از کم گویی و گزیده گویی کیهان کلهر یاد بگیرند که نشان داد مرد عمل است، نه فقط اهل حرف.‎

 

سیاه نمایی از جنس کیهان
درحالی که اکثر روزنامه های شنبه بخشی از صفحه اول خودشان را به حضور بانوان در ورزشگاه آزادی اختصاص داده بودند، روزنامه کیهان عکس و تیتری را انتخاب کرد که در اوج بدسلیقگی در انتخاب تیتر و عکس و نیز گام برداشتن در مسیر دشمن بود. کیهان در صفحه اولش، عکسی از حضور زنان در راهپیمایی اربعین را کنار عکسی از حضور زنان در ورزشگاه آزادی منتشر کرد و بالای عکس اول نوشت «راهیان آزادگی» و بالای عکس دوم «قربانیان آزادی». این تیتر و عکس خیلی زود به سوژه داغ فضای مجازی تبدیل شد و بین کاربران دعوایی سر درست یا نادرست بودن آن آغاز شد. عده زیادی از کاربران، تیتر کیهان را اشتباه و عامل دوقطبی شدن در جامعه می دانستند: «عالم درحال اتحاد و اجتماع با محوریت سیدالشهداست، با خون سیدالشهدا به رسالت دوقطبی سازی فرصت طلبان دامن نزنیم». برخی چهره های فرهنگی و رسانه ای هم در اینستاگرام و توئیتر، دست به نقد کیهان زدند؛ مثل حجت الاسلام محمدرضا زائری که در توئیترش، بخشی از صحبت های رهبر انقلاب درباره تلاش دشمن برای دوقطبی سازی در جامعه را منتشر کرد و در ادامه اش، عکس صفحه اول روزنامه کیهان را ضمیمه کرد و نوشت: «دشمن را پیدا کنید(بیست نمره)»کاربر دیگری که تیتر کیهان را گل به خودی می دانست، نوشته بود: «‏عزیز من، دروازه حریف اون وره.» کاربری به اسم لیلا هم خطاب به روزنامه کیهان و مدیرمسئولش این طور توئیت زد: «‏خب، کیهان و آقای حسین شریعتمداری! شما که این قدر مرزبندی بلدید، بفرمایید من که پنجشنبه ورزشگاه رفتم و پیگیر سفر اربعین هستم، در کدام دسته جای می گیرم؟»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->