سرخط خبرها
دانش‌آموزی که مقام نخست جشنواره جابربن‌حیان را به دست آورد از زندگی و تمریناتش می‌گوید

پژوهشگر امروز دانشمند فردا

  • کد خبر: ۶۸۷۵
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷
پژوهشگر امروز دانشمند فردا
بهناز رحیمیان
 
«ایمان همدانی»، دانش‌آموز سال هفتم دبیرستان «هدف‌گستر» و عضو پژوهش‌سرای «ملاصدرا»، نمونه بارزی از فرزندان خلاق و با استعداد میهن اسلامی ماست که در دوران ۱۲ سال زندگی پویای خود تجربه‌های زیادی در پژوهش دارد و با پیگیری‌های مستمر موفق شده است در پایه پنجم به عنوان نماینده استان خراسان رضوی با اجرای پروژه‌ای با عنوان «دوش هوشمند» به هفتمین جشنواره کشوری «جابر بن حیان» راه یابد و با کسب مقام نخست در زمینه طراحی و ساخت با ارائه طرحی نو در زمینه مقابله با بحران آب، برای مدرسه، شهر و استان خود افتخار بیافریند.

با طراحی و ساخت تفنگ با لگو در مهدکودک شروع کردم
ایمان، متولد ۱۳۸۵ مشهد، از همان دوران کودکی با ذهن خلاق خود در مهدکودک برای بازی‌های کودکانه خود و هم‌سن‌و‌سال‌هایش، با لگو تفنگ می‌ساخت و در کارگاه مبلمان‌سازی پدر نیز با قطعات چوب اضافی، اسباب‌بازی و وسایل چوبی طراحی می‌کرد.

وی می‌گوید: در پایه دوم در مسابقات جابر بن‌حیان در زمینه سیارات شرکت کردم، اما رتبه‌ای کسب نکردم، اما در پایه چهارم با طرح تحقیق «سلول‌های بدن» در مسابقات جابر مقام اول ناحیه را کسب کردم.

«دوش هوشمند» راهکاری برای مقابله با بحران کمبود آب است
این دانش‌آموز موفق در سال پنجم ابتدایی و سال تحصیلی ۹۶-۹۷ با ارائه راهکاری در مقابله با بحران آب و بهینه‌سازی مصرف آب، با طرحی با عنوان «هوشمند دوش بگیریم» در زمینه طراحی و ساخت در جشنواره جابر‌بن‌حیان شرکت می‌کند.

وی در‌این‌باره توضیح می‌دهد: میزان بارندگی در کشور و استان ما کم است. با وجود اینکه امسال بارندگی در استان زیاد بود، اما مشکل کمبود آب همچنان وجود دارد و اگر آب را درست مصرف نکنیم به‌زودی با بحران جدی کمبود آب در کشور روبه‌رو می‌شویم.

ایمان طرح «هوشمند دوش بگیریم» را راهکاری برای صرفه جویی در مصرف آب می‌داند و می‌گوید: این طرح ب هدف جلوگیری از هدررفتن آب در حمام و تنظیم درجه حرارت آب در هنگام شست‌وشو تهیه شده است. البته ایده اصلی من به صورت تئوری در این طرح در واقع شیر آبی بود که بدن فرد را در حمام اسکن کند و برای تعیین میزان آب مصرفی و درجه حرارت آن، آب مورد نیاز شست‌وشو از شیر خارج شود، اما نظر مربیان این بود که موضوع اسکن برای مقطع ابتدایی کمی سنگین است، بنابراین من در این طرح از یک ترازو که به نوعی در کاشی‌های کف حمام تعبیه می‌شود، استفاده کردم که با لمس انگشت فرد بر روی صفحه ای، با توجه به وزن و درجه حرارت بدن او، میزان و درجه حرارت آب طی فرایندی تعیین می‌شود.
وی می‌افزاید: برای اجرای این طرح باید تحقیق زمینه‌ای، تعریف نیاز، شرح تحقیق، مراحل ساخت به صورت نوشتاری تنظیم و بر روی کارتو پلاست نصب شود که در این بخش مادرم کمک زیادی به من کرد. این دستگاه با استفاده از ابزار‌های ای سی‌درایو، مقاومت الکتریکی، ای‌سی مقایسه، خازن عدسی و خازن قطب طراحی و اجرا شد.

این دانش‌آموز خلاق با «طرح هوشمند دوش بگیریم» در مسابقه استارت‌آپ‌های کودک و نوجوان جشنواره «ساینس تک‌پلاس کیدز» با عنوان «کارآفرین شو» که از سوی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شده بود با حمایت معلمان خود شرکت و مقام اول را کسب کرد. دریافت لوح از شهردار و نیز حواله بلیت رفت و برگشت به «دیزنی‌لند» فرانسه از جوایز اهدایی به او بود.

وی در پایه ششم نیز با طرحی با عنوان «انرژی پاک با تکنولوژی آهن‌ربا» در جشنواره جابر شرکت کرده و در ناحیه مقام برتر و در استان مقام دوم را کسب می‌کند، اما با توجه به اینکه پیش از این در مسابقات کشوری شرکت کرده بود، نتوانست به این مسابقات راه یابد.

ایمان در ادامه می‌گوید: سال هفتم نیز در نظر دارم با شرکت در جشنواره خوارزمی طرح «دوش هوشمند» خود را ارتقا دهم و در صورت امکان همان ایده اولیه خود را -که اسکن فرد برای تعیین میزان و درجه حرارت آب لازم برای شست‌وشو بود- ارائه و اجرا کنم.

وضعیت درسی‌ام رضایت‌بخش است
وی ادعا می‌کند که مطالب کتاب‌های درسی را با تمرکز در کلاس و هنگام تدریس معلم یاد می‌گیرد و در خانه بیشتر شب‌های امتحان درس می‌خواند و وضعیت درسی‌اش رضایت‌بخش است، البته در درس ریاضی کمی مشکل دارد و قصد دارد در کلاس هفتم تلاش بیشتری در خانه داشته باشد.

به طراحی و تولید لباس علاقه زیادی دارم
این دانش‌آموز خلاق آرزو‌ها و طرح‌های مختلفی را برای آینده شغلی خود در سر می‌پروراند، از جراحی مغز و اعصاب و روان‌شناسی گرفته تا طراحی مد و تولید لباس! به همین دلیل در انتخاب رشته تحصیلی خود در دوره دوم متوسطه هنوز تصمیم قطعی نگرفته است.

این نوجوان موفق در‌باره طراحی لباس می‌گوید: چندسالی است که به طراحی مد و لباس علاقه‌مند شده‌ام. معمولا ویترین فروشگاه‌های لباس نظرم را جلب می‌کند و طراحی لباس و تولید آن از شغل‌های مورد علاقه‌ام است. اکنون نیز در انتخاب لباس هایم به جز استثنا‌هایی که پدرم مشخص کرده است خودم تصمیم می‌گیرم.
ایمان با تأکید بر اینکه اکثر طراحان مد لباس مردانه و زنانه در دنیا آقایان هستند، می‌افزاید: طرح‌های لباس زیادی در ذهنم هست، ولی نقاشی بلد نیستم تا آن‌ها را روی کاغذ بکشم، اما با خطوطی که فقط خودم از آن‌ها سر در می‌آورم، طرح‌هایی می‌کشم! گاهی در مدل لباس طراحان بزرگ دنیا، طرح‌هایی را که در ذهنم بوده است می‌بینم.

آموزش والیبال را به صورت آکادمیک دنبال می‌کنم
وی در رشته‌های ورزشی‌ای مانند شطرنج، والیبال و فوتسال نیز فعالیت دارد و در مسابقات شطرنج نیز رتبه‌های خوبی کسب کرده است. او که بیشتر به ورزش‌های داخل سالن علاقه دارد اکنون در یک آکادمی، آموزش والیبال را می‌گذراند و دوست دارد با تلاش زیاد در این رشته به مراحل بالا تا حد عضویت در تیم ملی والیبال دست یابد.

۵ جلد از سری کتاب‌های «دنیای معرکه تام‌گیتس» را خوانده‌ام
ایمان اوقات فراغت خود را با مطالعه، دوچرخه‌سواری، اسکوتر‌سواری، سینما و گیم‌نت پر می‌کند و می‌گوید: از کتاب‌های مورد علاقه من کتاب «دنیای معرکه تام‌گیتس» نوشته «لیز پیشون» است که در ۱۳ جلد چاپ شده است و تاکنون ۵ جلد آن را خوانده ام. این کتاب داستان جذابی در باره پسربچه بانمکی است که از مدرسه فراری است، به هنر و نقاشی علاقه دارد و با دوستانی با خصوصیات مختلف در ارتباط است. از خواندن کتاب‌های تخیلی و مهیج مثل «داس مرگ» اثر «نیل شوسترمن» هم لذت می‌برم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->