سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

مالیات خانه‌های خالی، راهی برای فرار از رکود مسکن

  • کد خبر: ۶۹۲۱
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۸
مالیات خانه‌های خالی، راهی برای فرار از رکود مسکن
رضا جبلی کارشناس مالی و اقتصادی

مسکن را می‌توان عصاره یک‌ عمر فعالیت اقتصادی خانوار دانست، کالایی که بخش مهمی از درآمد خانواده را می‌بلعد و در بیشتر موارد اجاره یک واحد مسکونی هزینه‌ای بیش از متوسط حقوق دریافتی روی دست مستأجران به‌ جا می‌گذارد؛ تا چه برسد به خرید یک واحد مسکونی .با کاهش قیمت ارز این سؤال پیش‌ آمده است که در آینده قیمت مسکن چه می‌شود؟قیمت‌های فعلی در بازارهای ارز و طلا و مسکن خارج از توان طرف تقاضاست و باید تعدیل شود. در این میان قیمت مسکن در بلندمدت خود را با ارز هماهنگ می‌کند. اگر کاهش نرخ ارز با افزایش تولید مسکن همراه شود، خطری تعادل بازار مسکن را تهدید نمی‌کند. از ابتدای سال گذشته تاکنون قیمت طلا نزدیک به 275 درصد رشد داشته درحالی‌که رشد قیمت مسکن به‌ طور میانگین 74 درصد بوده است. حال، این سؤال پیش می‌آید که آیا قرار است مسکن این فاصله قیمتی را پر کند؟در جواب باید گفت رشد بازارها در اقتصاد کلان ایران شرایط منطقی ندارد. بنابراین باید در حوزه‌هایی همچون طلا، ارز و مسکن قیمت‌ها تعدیل شود. احتمالا در آینده شاهد افت این 3 بازار خواهیم بود.
از سوی دیگر، بخش مسکن باید خود را با شرایط بازارهای رقیب همسو کند اما این موضوع با توجه به ماهیت بخش مسکن تدریجی و کند اتفاق می‌افتد. رابطه ارز و مسکن دوگانه است؛ بدین‌ صورت که بازار ارز هم تأثیر منفی و هم تأثیر مثبت بر بازار مسکن می‌گذارد. از یک بعد، دلار به‌عنوان رقیب مسکن، وقتی‌ که برای سرمایه‌گذاری جذاب می‌شود، طبیعتا اقبال به مسکن کاهش می‌یابد؛ زیرا مسکن کالایی است که تغییرات کندی دارد. بنابراین سرمایه‌گذاران در کوتاه‌مدت تمایل دارند به سمت دلار و ارز بروند. از سوی دیگر افزایش دلار علامتی می‌دهد که ارزش ریال رو به کاهش است و انتظارات تورمی بالاست . در چنین شرایطی، بخشی از توجهات برای حفظ ارزش خرید سرمایه‌های قبلی خانوار به سمت مسکن می‌رود. از این زاویه می‌توان گفت که افزایش قیمت دلار با افزایش مسکن هم‌بستگی دارد.همچنین نهاده‌های تولید مسکن مثل مصالح فلزی و اقلام وارداتی متأثر از نرخ دلار هستند که آن‌ هم تأثیر مثبت بر قیمت مسکن دارد.

بنابراین رابطه ارز و مسکن به این نحو است: در کوتاه‌مدت که شیب افزایش قیمت دلار بالاست، مسکن نمی‌تواند همپای آن جلو برود ولی در طولانی‌مدت خود را با آن تطبیق می‌دهد. از آنجا که ارز، مسکن و طلا در اقتصاد کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شوند می‌توان بیان کرد زمانی که نرخ یکی از کالاهای سرمایه‌ای افزایش پیدا می‌کند، طبیعتا روی سایر کالاها نیز اثر می‌گذارد اما این تأثیر به معنای افزایش قیمت مسکن نیست بلکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که با افزایش نرخ ارز تقاضای بخش مسکن کاهش می‌یابد. در واقع افرادی که متقاضی غیرمصرفی مسکن هستند ممکن است سرمایه خود را به بازار ارز یا طلا منتقل کنند. بنابراین افزایش نرخ ارز در کوتاه‌مدت تب بازار مسکن را سرد می‌کند. البته برخی از کارشناسان دقیقا برعکس این ماجرا فکر می‌کنند و معتقدند افزایش نرخ ارز سبب می‌شود بخشی از سرمایه به سمت بازار مسکن برود و بعد از پایان دوره نوسان، افرادی که در بازار سرمایه‌گذاری کرده و سود برده‌اند وارد بازار مسکن می‌شود و با تقاضای تازه‌ای که ایجاد می‌کنند موجب افزایش قیمت مسکن خواهند شد. فعالان بخش مسکن که هنوز درگیر رکود هستند به دنبال جهش نرخ ارز شاهد 2 اتفاق بودند: سرازیر شدن سرمایه‌ها به بازار ارز و رشد قیمت مسکن که به پایین آمدن تقاضای این بخش منجر شد. به نظر می‌رسد افزایش تسهیلات نیز تأثیر چندانی بر جذابیت بازار مسکن نخواهد داشت.
در حال حاضر با توجه به ورود قیمت ارز به کانال 11 هزار تومان امیدها برای کاهش قیمت مسکن ایجاد شده است و سرمایه‌گذاران در بازار ارز باور کرده‌اند که باید زیان چنددرصدی را تحمل کنند. ریزش قیمت‌ها از پس تداوم نرخ ارز در چند هفته اخیر به بازار خودرو سرایت کرد تا متقاضیان مسکن چشم‌انتظار تحول در این بازار باشند.
افت نرخ ارز از یک‌ سو و کاهش تعداد معاملات از سوی دیگر دست‌ به‌ دست هم داده‌اند تا این روزها دیگر تقاضای سوداگری مسکن برای ورود سوداگران مهیا نباشد و انگیزه‌ای هم برای تقاضای سوداگری دیده نشود. افت دست‌کم پنجاه‌درصدی معاملات مسکن دلیل محکمی برای خروج تقاضای سوداگرانه از بازار مسکن است. اکنون بزرگ‌ترین امید که برای رونق و کاهش قیمت مسکن وجود دارد دریافت مالیات از خانه‌های خالی است. انتظار مردم از مسئولان هم این است که این طرح به‌زودی اجرایی شود .در قانون سرمایه‌داری کشورهای توسعه‌یافته، قانون مالیات بر عایدی سرمایه حاکم است. این قانون می‌توانست در بهبود شرایط فعلی مسکن بسیار مؤثر باشد که متأسفانه شنیده‌ها حاکی از حذف این لایحه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->