اگر از این غصه بمیریم رواست آزادی ۷ زندانی با انگشتر اهدایی رهبری به بانوی قهرمان ویدئو | کارآفرینی با کندو از حیاط خانه تا صادرات به آنسوی مرز‌ها احکام روزه زنان در ایام عادت ماهانه چگونه است؟ تاثیر شدید افسردگی بر سلامت قلب زنان موشن گرافیک | اثرات کاهش جمعیت ابتلاء خانواده‌های ایرانی به بیماری تک فرزندی چاقی می‌تواند سلامت روان زنان را مختل کند هشدار پزشکان به چاله جمعیتی خراسان رضوی | ضرورت برنامه سازی ویژه جوانی جمعیت ویدئو | سریع‌ترین گل لیگ برتر فوتبال زنان پایان سفر۶ روزه به نیویورک؛ خزعلی: باید برای پایان رنج مردم غزه تصمیمی عملی گرفته شود چرا دوران عقد نباید طولانی شود؟ «سلطنت‌زرنگار» یکی از نخستین محصلان مدارس دخترانه مشهد گفت‌وگو با بانوی قطع نخاعی که با دهان نقاشی می‌کشد | یک دنیا دویده‌ام! پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان گفت‌وگو با بانویی که در زندان صدام اسیر بود | گفتند شوهرت در اسید حل شد نخستین زن عکاس در مشهد نگاهی به زنان در تاریخ ایرانیان | عزت‌الدوله و سرنوشتی که فراز و نشیب آن در تاریخ گم شد اماکن متبرکه و زیارت زنان بازخوانی کتاب «زن‌آقا» | روایتی جذاب از سبک زندگی روحانیت
سرخط خبرها
تاثیر کلام بر احساس | سخن وجه تمایز انسان است

تاثیر کلام بر احساس | سخن وجه تمایز انسان است

  • کد خبر: ۶۹۴۰
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
سخن گفتن معجزه متمایز‌کننده انسان است. کار‌های بزرگ تا بیان نشوند ممکن است دیده نشوند. احساسات عمیق تا گفته نشوند درک نمی‌شوند و مفاهیم با کلمات قابل نمایش و ابراز است.
به گزارش شهرآرانیوز، در آغاز هیچ نبود. کلمه بود و آن کلمه خدا بود؛ و کلمه بی‌زبانی که بخواندش و بی‌اندیشه‌ایی که بداندش چگونه می‌تواند بود؟ خدا یکی بود و جز خدا هیچ نبود و خدا آفریننده بود، که بیافریند تا به زبان آید و با کلمات وصف شود تا جلوه کند و اهورای عالم باشد؛ و خداوند کلمه را آفرید و به مریم بشارت داد. «خداوند بشارت می‌دهد تو را به کلمه‌ای از خویش» (آل عمران ۴۵)»

سخن، تمایز انسان با دیگر مخلوقات است

آزاده آرین کارشناس فرهنگی در خصوص مهارت سخن گفتن و کلام می گوید: سخن گفتن معجزه متمایز‌کننده انسان است. کار‌های بزرگ تا بیان نشوند ممکن است دیده نشوند. احساسات عمیق تا گفته نشوند درک نمی‌شوند و مفاهیم با کلمات قابل نمایش و ابراز است.
 
اما گاه می‌گویند سکوت زیور انسان است، شاید سکوتی که سرشار از ناگفته‌ها باشد، نه آن که به اجبار بر سرت آوار شود. کلمات آفریده شده‌اند تا ظهور کنند. آرامش‌بخش و شادی آفرین باشند یا برای بروز محبتی، یا گله‌ای، یا فریاد خشم بر سر ظلم، تنها یک ابزار برای همه کار، همیشه همراه و همیشه کارا.
ابزاری که هم‌ زمان بهترین درمان است و کشنده‌ترین سلاح. آن زمانی که سکوت برای زنان و دختران ارزشِ مضاعف تلقی می‌شد، شاید نمی‌دانستند که یک نوجوان برای ابراز وجود، برای ادامه حیات، و برای همه آنچه عرضه می‌دارد، نیاز به سخن گفتن دارد.
 
حتما نمی‌دانستند زنی که بار عظیم یکی از بزرگ‌ترین نعمات خدا را در خود می‌پرورد تجربیات و احساساتی دارد، که لازم است بیان کند. باید آفرینش را به اشتراک بگذارد. باید فریاد بزند که زیباترین آفرینش را خداوند در وجود من رقم می‌زند. چنانکه پیامبر اکرم «ص» زمانی که عظمت وحی بر روحشان سنگینی می‌کرد به همسرشان می‌فرمودند: «بیا و با من حرف بزن».
 
مردمان شاید نمی‌دانستند زن برای به اشتراک گذاشتن مادری که از سنگین‌ترین و سخت‌ترین مسئولیت‌های بشری است؛ باید سخن بگوید. کلمات را اگر فرو خورد و بر زبان نیاورد، بغضی می‌شود که نه بلعیده می‌شود، و نه، چون آه بر می‌آید! شاید اندکی از آن زلالی شود از گوشه چشمی‌بر گونه‌ها بلغزد، اما هیچ چیز، چون سخن گفتن، آرامش به ارمغان نخواهد آورد.

سخن از شادی و غم همان را می‌آفریند

آرین تاثیر سخن را بسیار عمیق می‌داند و معتقد است سخن بر احساس هم اثرگذار است. سخن گفتن از شادی شادمانی را می‌افزاید و صحبت از رنج‌ها و غم‌ها از بارِ آن می‌کاهد و این معجزه کلمه است. جامعه‌ای که مردمانش نمی‌دانند چگونه سر صحبت را باز کنند، نمی‌دانند چرا باید احساساتشان را بیان کنند.
 
نتوانند باهم حرف بزنند، بیان و ابراز وجود و هویت خود را به شیوه ساده‌ای مانند مکالمه از یاد برده باشند، ممکن است جامعه بیماری باشد، که حل مشکلات و معضلاتش هزینه‌هایی گزاف می‌طلبد. مردمی که بتوانند توانایی‌هایشان را اعلام کنند و ناتوانی‌شان، و بتوانند به هنگام نیاز کمک بخواهند و به هنگام لزوم بگویند که حاضرند کمک کنند، جامعه‌ای سالم را می‌سازند.
 
مهارت‌های کلامی باید در سنین مدرسه آموزش داده شود و به بالندگی برسد. اما حتی برای آن‌ها که آموخته‌اند منظور و کلماتشان را درست و به‌موقع و بجا بیان کنند هم زمان‌هایی هست که نمی‌توانند حرف بزنند، منویات و خواسته‌هایشان را بیان کنند و بگویند چه اتفاقی دارد برایشان می‌افتد و شاید نیاز داشته باشند که کسی به حرف زدن وادارشان کند.
 
گاهی تلنگری لازم است که کلمات جاری شود تا افسردگی‌مان را و رنج و غم و اندوه را بشوید و ببرد. همه ما دلمان می‌خواهد یک وقت‌هایی، یکی بهمان بگوید‌: «با من حرف بزن». یک دوست شاید...
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.