کربی : آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است حمله موشکی به کریات شمونا در فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وزیر خارجه ایران با دبیر کل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) «عسقلان» و «سدیروت» زیر آتش حملات سنگین راکتی گردان‌های قدس (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) ادامه عملیات حزب الله علیه اشغالگران در مرز‌های شمالی فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا اسرائیل در حمله ایران را تکذیب کرد ارتش آمریکا هزاران موشک به اسرائیل ارسال کرد تظاهرات علیه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی ادامه یافت + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن! امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی از تکرار ماجراجویی نظامی علیه ایران دست بردارد | حمله کاملاً ضروری بود رییس جمهور: اگر رژیم صهیونیستی بازهم اشتباه کند، پاسخی پشیمان کننده می‌گیرد امنیت کامل در مراکز هسته‌ای کشور | اطلاعات لازم از مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی در اختیار ماست + فیلم یارانه نقدی فروردین واریز شد (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است | باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید وزیر خارجه: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با یک بند از برنامه هفتم توسعه نیازمندی ها! پرویز داوودی، معاون اول دولت نهم درگذشت + سوابق طرح گروه ۷ برای محدود کردن برنامه موشکی و پهپادی ایران محسنی اژه‌ای: اقدامات مسئولان قضایی باید در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم باشد
سرخط خبرها

رئیس ‌جمهور در نشست خبری: نمی‌خواهیم قیمت سوخت را بالا ببریم

  • کد خبر: ۷۰۰۹
  • ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۸
رئیس ‌جمهور در نشست خبری: نمی‌خواهیم قیمت سوخت را بالا ببریم
نشست خبری رئیس جمهور کشورمان روز گذشته با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد. آنچه می‌خوانید چکیده‌ای از این نشست خبری است.
نشست خبری رئیس جمهور کشورمان روز گذشته با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد. نشستی که در آن خبرنگاران درباره مسائل داخلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای سؤالات مختلفی از حوادث دی ماه ۹۶ و قیمت سوخت تا طرح صلح هرمز، حمله ترکیه به کرد‌های سوریه و آزادی زندانیان آمریکایی از حجت‌الاسلام حسن روحانی پرسیدند. آنچه می‌خوانید چکیده‌ای از این نشست خبری است.
روحانی دراین نشست به حوادث دی ماه سال ۱۳۹۶ اشاره کرد و افزود: از آغاز دولت یازدهم تا دی ماه۹۶ مسیری را طی کردیم که در شاخصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به خوبی پشت سر گذاشته شده بود، اما دی ماه شرایط تازه‌ای پیش آمد که کلید آن در داخل و بعد در خارج زده شد. در سال ۹۷ پیش‌بینی‌ها این بود که سال سختی پیش رو داریم و حتی گفته می‌شد در سال ۹۸ شرایط سخت‌تر خواهد شد، اما دولت و ملت توانستند با همکاری یکدیگر این طوفان را پشت سر بگذارند و همه دشمنان ما اعتراف می‌کنند که با صبر، مقاومت و ایستادگی از این شرایط بحرانی یا شبه بحرانی عبور کرده‌ایم.
به گزارش ایسنا وی همچنین درباره وضعیت اقتصادی کشور نیز بیان کرد: شرایط اقتصادی مناسب‌تری نسبت به گذشته در صادرات و واردات داریم. تراز ما گرچه در شش ماه مثبت نیست، اما نسبت به شش ماه سال گذشته بهتر است و در مسیر درستی است. نرخ ارز از پارسال به امسال به سمت تعادل حرکت کرده و روند کاهشی داشته و طبق آمار بانک مرکزی حدود ۴۰ درصد ارزش پول ملی افزایش پیدا کرده است.
همه آمار‌ها به ما می‌گوید که در مسیر آرامش اقتصادی در حرکت هستیم، البته دولت انتظار بیشتری داشت که بتواند به مردم بیشتر کمک کند. رئیس جمهور درباره سفر عمران خان، نخست وزیر پاکستان، به ایران برای میانجیگری بین ایران و عربستان و سفر هیئت بلندپایه اماراتی به ایران اظهار کرد: یکی از هدف‌های سفر آقای عمران خان به ایران، گفتگو درباره منطقه بود. وی به حضور مقام معظم رهبری رسید و ایشان هم نکاتی را بیان کردند.
روحانی در ادامه افزود: به نظر ما برای حل موضوعات منطقه ای، موضوع یمن مهم است؛ اگر اختلافات به آتش بس منجر شود، یکی از گره‌های منطقه ازجمله رابطه ایران و عربستان باز می‌شود.
روحانی گفت: طرح بسیار مهمی به نام ائتلاف امید و صلح هرمز را در سازمان ملل اعلام کردیم. امروز این طرح برای ۸ کشور منطقه ارسال و با سازمان ملل گفتگو شده است. ایران معتقد است که کشور‌های همسایه باید مشکلات منطقه را حل کنند و امیدواریم برای سخنان ما گوش شنوایی باشد.
وی با اشاره به سفر اخیر خود به سازمان ملل، گفت: در سفر سازمان ملل ۲ پیام رسا به جهان دادیم؛ اول اینکه ایران دنبال صلح در منطقه است و دنبال ناامنی و آشوب نیست. این پیام در دنیا پذیرفته شد و دیگر اینکه گفتیم ما از مذاکره نمی‌ترسیم و آماده هستیم و حتی آمده بودیم که در نیویورک نشست اجلاس سران تشکیل شود؛ به شرط اینکه اجلاس ۱+۵ باشد، نه برنامه تبلیغاتی برای ترامپ. من اعلام می‌کنم آماده هستم تا در هر جلسه‌ای که منافع ملت را تأمین می‌کند، حضور یابم. آماده هستم تا ایستادگی داشته باشم و افتخار می‌کنم برای ملتم قربانی شوم و البته در این راه قربانی شدن برای هر کسی افتخار است.

ترکیه این روند را پایان دهد
روحانی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر حمله ترکیه به سوریه و پیشنهاد ایران برای این موضوع، اظهار کرد: ترکیه نگرانی‌هایی در شمال سوریه دارد که ما در اصل این نگرانی با ترکیه مشکلی نداریم و آن را می‌پذیریم، اما شیوه‌ای را که آنان انتخاب کرده اند، نمی‌پذیریم. ترکیه دولت دوست ماست، اما شیوه‌های بهتری هم برای رسیدن به هدف وجود دارد و ترکیه باید زودتر این روند را پایان دهد.
رئیس جمهور درباره موضوع مسکن هم گفت: دولت ما در ابتدا با ۲ مشکل رو به رو بود؛ یکی اینکه برای ساخت مسکن مهر ۴۳هزار میلیارد تومان از جیب بانک مرکزی و مردم برداشته شده بود و تورم داشتیم. دوم آنکه این خانه‌ها نیمه کاره بودند. کار اصلی ما تکمیل خانه‌های نیمه کاره بود. تاکنون یک میلیون و صدهزار مسکن درست کرده ایم. پول هنگفتی برای زیرساخت‌ها خرج شد. در این دولت روی موضوع مسکن کار کردیم. وزیر مسکن تکمیل ۹۰۰هزار مسکن را تا پایان این دولت قول داده است.
روحانی درباره افزایش قیمت سوخت اظهار کرد: درباره موضوع قیمت سوخت هم باید تصمیم گیری نهایی انجام شود، اما به این معنا نیست که بخواهیم به مردم فشار بیاوریم. ما نمی‌خواهیم که قیمت سوخت را بالا ببریم. این کار از سوی مردم پذیرفتنی نیست، اما هر مقدار پول که از قیمت سوخت حاصل شود، باید به مردم برگردد.
عامل حمله به نفت‌کش ایرانی باید مجازات شود
روحانی درباره حمله اخیر به نفت‌کش ایرانی و تدابیر اتخاذشده برای تأمین امنیت نفت‌کش ها، اظهار کرد: در این حمله مشخص است که با اصابت حداقل ۲راکد با نفت‌کش ایرانی مواجه هستیم. حتما کار شرورانه‌ای انجام شده است و حتما یک دولت در این زمینه دخالت داشته است؛ این کار به یک تیم تروریستی و به یک سازمان بازنمی گردد. واقعیت این است که همه کشور‌های جهان باید بدانند ایجاد ناامنی در خلیج فارس و منطقه فشار بر جمهوری‌اسلامی نیست، فشار بر امنیت کشتیرانی و اقتصاد جهان است. هنوز زود است که در این زمینه اظهار نظر قطعی کنیم، ولی بعد از بازگشت نفت‌کش به کشورمان و بررسی دقیق‌تر هر کشوری که این کار را کرده باشد حتما باید مجازات شود. البته ما هم برای امنیت نفت‌کش‌هایمان اقداماتی را انجام داده‌ایم و پس از این نیز انجام خواهیم داد.
رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی درباره احتمال انجام مذاکره برای آزادی زندانیان ایران و آمریکا در شرایط فعلی، اظهار کرد: همواره این بحث مطرح بوده است. در دوره آقای ترامپ هم مذاکراتی انجام شد، اما آمریکایی‌ها پیش‌شرط‌هایی مطرح کردند که برای ما پذیرفتنی نبود، ولی معتقدیم که هنوز این موضوع روی میز است و می‌توان به آن پرداخت. هر چند اتهام آمریکایی‌هایی که در ایران زندانی هستند بیشتر امنیتی است و با اتهام زندانیان ما در آمریکا که تحریم‌ها را دور زده‌اند بسیار متفاوت است، اما این گزینه روی میز قرار دارد.

دولت آغازگر شفافیت
روحانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر نتیجه پیگیری حقوق‌های نجومی و ایجاد سامانه اعلام دارایی مدیران و مسئولان اظهار کرد: حقوق‌های نجومی که در سوأل مطرح کردید، در اصل حقوق‌های ناعادلانه بود که به عنوان حقوق نجومی در شعار‌های انتخاباتی مطرح شده بود؛ کلش را پس گرفتیم. دولت آغازگر شفافیت بود، آیین نامه شفافیت را در دولت ایجاد کردیم.
وی ادامه داد: دولت ۳ لایحه در دستور کارش دارد، لایحه شفافیت را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است. هر کسی برای مردم تصمیمی بگیرد در هر شورا و جمعی باید معلوم باشد چه تصمیمی می‌گیرد و چه کسی چه رأی و نظری داده‌است. لایحه مبارزه با مفاسد و سالم سازی اداری را هم داریم که ان شاءا... به زودی تقدیم مجلس می‌کنیم. این لایحه دوم را هنوز تقدیم نکردیم. لایحه تعارض منافع هم لایحه سوم در این حوزه است.
رئیس جمهور گفت: مبارزه با فساد کاری ضروری است، اما به صورت موردی و هیجانی ما را به هدف نمی‌رساند و باید ریشه فساد را از بین ببریم. آنچه مهم است از بین رفتن فساد است و راه حلش هم آن ۳ لایحه‌ای است که اعلام کردم. سامانه‌ها هم اعلام می‌شود و هر ۳ قوه باید با هم باشند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->