آیا سریال «شوگان» فصل دومی هم خواهد داشت؟ تقدیر از دکتر سلمان ساکت، همراه همیشگی مرکز آثار، مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سریال «مامان اشتباه می‌کند» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش و تکرار «محمد صادقی» بازیگر جنجالی از ایران رفت + عکس حادثه سر صحنه فیلمبرداری برای «ادی مورفی» رادیو، صدای ماندگار است رونمایی از پوستر جدید «سال گربه» + عکس سریال «سووشون» آماده توزیع در شبکه خانگی بازیگران سریال «هشت پا» معرفی شدند کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» روی صحنه + جزئیات فقدان چشم‌انداز، حلقه مفقوده جشنواره‌های هنری «مست عشق» سینمای ایران را هوشیار خواهد کرد؟ «آپولو» از آمریکا جایزه گرفت حامد بهداد و سحر دولتشاهی با «مفت بر» در راه سینما انتشار فیلم سینمایی «همسر» ویژه نابینایان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ مروری بر جدیدترین سریال‌های تلویزیون پربازدیدترین شبکه تلویزیون در ماه نخست سال ۱۴۰۳ معرفی شد نماهنگ جدید ابوذر روحی رونمایی می شود
سرخط خبرها

شهر ادبی و شهروندان دوستدار ادبیات

  • کد خبر: ۷۰۱۶
  • ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۴
شهر ادبی و شهروندان دوستدار ادبیات
حمید مسعودی پژوهشگر اجتماعی جهاد دانشگاهی
شهر ادبی ازجمله شهر‌های خلاق محسوب می‌شود که در آن ادبیات جایگاه ویژه‌ای دارد. شهر ادبی حاصل تعامل ادبیات و شهر است و نتیجه این تعامل را در جای‌جای شهر می‌توان دید. امروزه در دنیا به شهر‌های ادبی توجه زیادی می‌شود و سازمان‌های مختلف آن‌ها را انتخاب می‌کنند و عموم مردم بیش از گذشته به آن‌ها توجه نشان می‌دهند. ما با شنیدن محل زندگی شاعران و نویسندگان بزرگ می‌توانیم حدس بزنیم که کدام شهر، شهر ادبی است، شهر ادبی دارای چه مشخصه‌هایی است و آیا در کشور ما هم می‌توان شهری را ادبی خواند؟ در جامعه‌شناسی ادبیات، جامعه و فرهنگ نقش کلیدی در توسعه ادبیات و رشد ادیبان دارد. با بررسی اجمالی زندگی‌نامه برخی از بزرگان شعر و ادب فارسی نیز می‌توان فهمید که آثار آن‌ها حاصل تعاملشان با جامعه اعم از عموم مردم و حاکمان بوده است. اگر چنین فضای تعاملی در شهر حاکم باشد، ادبیات شهری رشد می‌کند و شهر ادبی خلق می‌شود. برای شناخت یک شهر ادبی همچون یک شهر فرهنگی باید به ۲ بُعد عینی (نمودیافته) و ذهنی (پنهان) توجه کرد. در بعد عینی، شهری ادبی است که در آن شعرا و نویسندگان بزرگ و شناخته‌شده به‌دنیا آمده، زندگی کرده و آثاری در جامعه ارائه کرده‌اند؛ اما نمود عینی آن‌ها صرفا در ساخت آرامگاه و انتشار آثار آن‌ها نیست، بلکه در شهر‌های ادبی توجه ویژه‌ای به برگزاری برنامه‌های دوره‌ای اعم از جشنواره‌ها و بزرگداشت‌ها می‌شود. همه بخش‌های جامعه اعم از مدیران شهری، مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد، دست به دست هم می‌دهند تا بزرگان ادبی‌شان بیشتری دیده شوند. حتی در برخی از شهر‌ها ادبیات محور توسعه گردشگری با عنوان گردشگری ادبی می‌شود و مدیران شهری از فضا‌های ادبی، آرامگاه‌ها، خانه‌ها و آثار ادبی برای جذب گردشگر و توسعه اقتصادی بهره می‌برند. در نگاه دیگر، در یک شهر ادبی سازه‌های کالبدی و حتی زیرساخت‌های شهری، نشانه‌ها و نمود‌هایی از ادبیات فاخر دارد. توجه به متون، نگاشته‌ها، رنگ‌ها و طرح‌ها در این آثار هر بیننده‌ای را مجاب می‌کند که این شهر، زادگاه و زیستگاه بزرگان ادبی بوده است. فعالیت فرهنگ‌سرا‌های ادبی در شهر‌ها از دیگر نمود‌های شهر ادبی است. هرچه فعالیت و تعامل نهاد‌های مختلف همچون سمن‌ها و شهرداری‌هابیشتر باشد، شهر ادبی امکان ظهور خواهد یافت. در بعد دیگر که بعد پنهان و ذهنی است، شاید ضعف‌هایمان چیرگی یافته است؛ به‌طوری‌که در این بخش ادبیات در تاروپود شهر ریشه می‌دواند و ما آثار و پیامد‌های ادبیات شهری را می‌بینیم. برای مثال باید به تعامل‌های مردم با هم در فضا‌های عمومی، با مدیران شهری، نمود‌های خرد ادبیات در سطح محلات و خانه‌ها، تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌های شهری، دانش و نگرش شهروندان به بزرگان ادبی شهر، مشارکت در فعالیت‌های ادبی شهری و نگارش‌های شهری آن‌ها توجه کنیم و ببینیم که آیا شهر توانسته است از ادبیات بهره ببرد یا خیر. رسانه‌های شهری، آموزش‌وپرورش، شهرداری‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در نهادینه‌کردن ادبیات در شهر و پرورش شهروندان دوستدار ادبیات نقش کلیدی دارند. به‌طور خلاصه باید توجه کرد که شهر ادبی و خلاق، قدرت رقابت و برتری در برابر دیگر شهر‌ها را عطا می‌کند و شهری خلاق است که ادبیات را به معنای کارکردی و عمل‌گرایانه به کار ببرد و پذیرای نمود‌های واقعی آن در خود باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->