علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳
سرخط خبرها

فائو: موج جدید حمله ملخ‌ها به ایران

  • کد خبر: ۷۱۴۹
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
فائو: موج جدید حمله ملخ‌ها به ایران
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نسبت به احتمال به راه افتادن موج جدیدی از حمله ملخ‌های صحرایی به ایران طی این ماه و ماه آتی، هشدار داد.

به گزارش شهرآرانیوز، این نهاد بین المللی، بحران هجوم ملخ‌های صحرائی در کشور اتیوپی روبه وخامت گذاشته و در یمن، پاکستان و هند همچنان جدی است.
در بخشی از این گزارش که به ارزیابی بحران یورش ملخ‌ها در منطقه شرق آسیا پرداخته، آمده است: عملیات کنترل در مقابله با گروه‌های ملخ‌ها و نسل دوم تولید مثل که ایجاد گروه‌ها و دسته‌های جدید را به همراه داشته، در امتداد دو سوی مرز هند و پاکستان تشدید شده است. در ماه سپتامبر، هند ۸۴ هزار و ۶۳۹ هکتار زمین و پاکستان ۳۰ هزار و ۲۱۰ هکتار زمین را از وجود ملخ‌ها پاک کردند. با توجه به این که باران‌های موسمی بیش از معمول ادامه پیدا کردند، هجوم ملخ‌ها در ماه اکتبر (مهر-آبان) نیز ادامه خواهد داشت.
هر ملخی که شناسایی نشده یا کنترل نشود، گروه‌های بالغ و دسته‌های کوچک تشکیل خواهد داد که پیشبینی میشود در ماه اکتبر و نوامبر (اوایل مهر تا اوایل آذر) به سمت غرب یعنی به جنوب غرب پاکستان و جنوب شرق ایران مهاجرت کنند؛ مناطقی که وقوع بارش‌ها از ماه اکتبر به بعد در آن‌ها پیشبینی شده است. این کار ادامه هجوم را تا زمانی که با فرا رسیدن بهار دما بالا رفته و شرایط برای تولید مثل میسر شود، ممکن میکند.

تراژدی هجوم ملخ‌ها به ایران

اوایل بهمن سال ۹۷ در حالی که هنوز دو روز هم از هشدار‌های سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نسبت به هجوم ملخ‌ها به ایران نگذشته بود، ملخ‌های صحرائی در دسته‌های هزارتایی و میلیونی از صحرای آفریقا، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، قطر و عمان به استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان و فارس در کشور حمله کردند.
«کیث کرسمن» نماینده فائو و دبیر کمیسیون مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا ورود این حجم از آفت ملخ به ایران را در ۵۰ سال گذشته بیسابقه توصیف کرد و با وجود تدابیر مناسب و به جایی که مسئولان مربوطه در مبارزه با این آفت اندیشیده بودند، اما به دلیل فراوانی ملخ‌ها و گستردگی مناطق تحت تاثیر، امکان کنترل کامل اوضاع وجود نداشت.
یورش ملخ‌ها ۳۸ درصد جنگل‌ها و بیشه زارها، ۲۱ درصد باغ‌ها و مزارع و ۳۶ درصد تولید محصولات زراعی و باغی و همچنین ۲۱ درصد مراتع درجه یک و دو کشور را در استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب استان کرمان قرار دارند، تحت تاثیر قرار داد.

ملخ صحرائی، آفت همه چیزخوار

ملخ‌های صحرایی به عنوان زیانبارترین گونه از ملخ‌ها شناخته میشوند. این گونه از ملخ‌ها روزانه تا چند برابر وزن خود علوفه، غلات، صیفیجات و حتی علف هرز میخورند و هر آنچه را در سر راهشان باشد خورده و از بین میبرند.
از آنجایی که یک ملخ صحرایی قادر است در روز معادل وزن خودش غذا بخورد، هر کیلومتر مربع از دسته ملخ‌ها که شامل حدود ۵۰ میلیون ملخ است، ظرفیت از بین بردن ۱۰۰ تُن از پوشش گیاهی دارد.
هر ملخ صحرائی بین ۳ تا ۵ ماه عمر میکند و گونه ماده آن در این مدت سه بار تخمریزی میکند و در هر بار ۱۰۰۰ تخم میریزد؛ بچه ملخ‌ها بیشترین میزان خوراک را دارند.
نکته هشداردهنده دیگر این است که ملخ‌های بالغ پس از ورود به اراضی کشاورزی سریعا شروع به تخم ریزی کرده و از آن پس کنترل این هجوم سخت تر و سخت تر میشود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->