سرخط خبرها
با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شد؛

آغاز عملیات اجرایی فاز ۳ جلوخان

  • کد خبر: ۷۲۲۳
  • ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
آغاز عملیات اجرایی فاز ۳ جلوخان

رضاریاحی - در هفته‌ای که گذشت، مراسم افتتاح فاز ۲ و آغاز عملیات اجرایی فاز ۳ جلوخان آرامگاه فردوسی با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استاندار خراسان رضوی، شهردار مشهد، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، شهردار منطقه ۱۲ و جمعی از مدیران شهری و استانداران دیگر استان‌ها در شهر تاریخی توس برگزار شد.
احداث بوستان و بازپیرایی جلوخان آرامگاه در زمینی به مساحت ۷ هکتار و در سه فاز عملیاتی در حال اجراست که در این بین فاز یک جلوخان فردوسی با ۳.۲ هکتار مساحت و فاز دو آن با ۱.۸ هکتار مساحت و هزینه تقریبی معادل ۱۶.۵ میلیارد تومان اجرایی شده و به بهره‌برداری رسیده است. عملیات اجرایی فاز ۳ این پروژه نیز با مساحت ۲ هکتار و اعتبار ۸ میلیارد تومان در بازه زمانی ۱۳۰ روز آغاز شده و امید است در ایام دهه مبارک فجر ۹۸ بهره‌برداری از آن آغاز شود.

شهردار مشهد در ابتدای این مراسم، ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان حاضر در مراسم، اظهار داشت: مدیریت شهری در توس هفت کار ناتمام دارد که بخشی از آن‌ها به واسطه معضلات اجرایی و برخی دیگر به واسطه بروکراسی‌های اداری و تصمیم‌گیری نهاد‌های مختلف، زمان‌بر شده است.
محمدرضا کلائی در ادامه با بیان اینکه شهرداری پای کار بوده و موظف است معضلات اجرایی را حل و فصل کند، از وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین استانداری خراسان رضوی خواست تا همچون گذشته، شهرداری را یاری کنند.
وی در ادامه به مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی شهرداری در شهر تاریخی توس که در ظرف ۱۸ ماه آینده باید به اتمام برسد اشاره کرده و گفت: اتمام فاز ۳ پروژه جلوخان با وسعت ۲ هکتار که در نهایت منتهی به اتمام پروژه بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی خواهد شد، یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری بوده که قرار است در مدت ۱۳۰ روز و با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد تومان اجرایی شود. با اجرای فاز ۳، مبلغی بیش از ۲۵ میلیارد تومان برای پروژه احداث و بازپیرایی ۷ هکتار از اراضی جلوخان آرامگاه فردوسی هزینه شده است، البته علاوه‌براین ۷ هکتار، یک پارکینگ وسایل نقلیه به وسعت ۲ هکتار نیز در فاز ۳ پروژه دیده شده که اجرا خواهد شد.
شهردار مشهد در ادامه به پروژه ۳۰ هکتاری پردیس توس که در حدفاصل کشف‌رود تا جلوخان آرامگاه فردوسی است، اشاره کرد و گفت: طی تفاهمی شهرداری مشهد با سازمان میراث فرهنگی استان، شرکت مهندسان بافت شهر که طراحی و مشاوره پارک کوهسنگی مشهد و پردیس جمشیدیه تهران را در کارنامه دارد به عنوان مشاور طرح پردیس توس برگزیده شده و طی چند ماه آینده طرح پروژه را تحویل خواهد داد.
کلائی تصریح کرد: احداث پارک باستان‌شناسی در فضایی با مساحت ۳ تا ۵ هکتار که دارای جذابیت و نکات آموزشی فوق‌العاده‌ای برای نوجوانان و جوانان است، افزایش ساعت کاری آرامگاه فردوسی تا ۱۲ شب، ایجاد مسیر بازدید و فضای مکث به سمت کهن‌دژ و احیا و ایجاد پارک خطی در اطراف کشف‌رود از دیگر پروژه‌هایی است که شهرداری مشهد در توافق با سازمان میراث فرهنگی به دنبال اجرای آن است.
وی در ادامه به احداث باغ گل ۱۲ ماهه و سرپرشیده شیشه‌ای به وسعت ۱۰ هکتار اشاره کرد که در مسیر پردیس به سمت رودباره جانمایی شده‌است، مشروط براینکه شورای فنی با احداث و جانمایی آن مخالفتی نداشته باشد، به‌طورقطع باغ گل هلندی این مجموعه ۱۰ هکتاری بسیار جذاب و یونیک خواهد بود.
شهردار جوان مشهد در پایان از ثبت جهانی توس به‌عنوان یک موضوع حیثیتی برای مردم خراسان برشمرد و گفت: ثبت جهانی توس باتوجه به چالش‌های پیش‌رو مسیری سخت را به همراه خواهد داشت، اما به موضوعی حیثیتی بدل شده است. وی بابیان اینکه تیم کشتی خراسان با نام «#تا-ثبت-جهانی-توس» شکل گرفته است، بیان کرد: پویش‌های زیادی برای ثبت این اثر تاریخی شکل گرفته‌اند و دوندگان بسیاری با کاور «#تا-ثبت-جهانی-توس» مسیر بولوار شاهنامه را از سه‌راهی تا آرامگاه فردوسی دویده‌اند، همچنین کوهنوردان شهرداری با همین شعار به قلل مرتفع کشور صعود کرده‌اند.
شهردار منطقه ۱۲ نیز ضمن ابراز خرسندی از آغاز به کار فاز سوم پروژه جلوخان، تأکید کرد: تحرکات عمرانی و اجرایی انجام شده در شهر تاریخی توس در طول ۴ دهه گذشته اگر نگوییم بی‌سابقه، ولی کم‌سابقه بوده است و سرآمد آن نیز بهسازی و بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی است که از سه جنبه حائز اهمیت است، اول اینکه گردشگرانی که از شهر تاریخی توس و آرامگاه فردوسی دیدن می‌کنند، ازاین پس با یک چشم‌انداز مطلوب و زیبا در شأن حکیم سخن وارد محوطه آرامگاه فردوسی خواهند شد، نکته دوم مربط به شهروندان توسی است که پیش از این مسافتی در حدود ۱۰ کیلومتر را باید طی می‌کردند تا به یک پارک بزرگ در ابعاد شهری و مجهز می‌رسیدند، اما اکنون با احداث باغ ایرانی جلوخان، این فضای دلنشین در دسترس و نزدیکی منازلشان است، سومین نکته به اجماع و همکاری مدیریت شهری و سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد احداث پروژه جلوخان مربوط می‌شود که امیدواریم در پروژه‌های بعدی نیز این همکاری دوجانبه ادامه داشته باشد.
زینت‌بخش در ادامه از ابلاغ‌نشدن طرح تفصیلی و جامع توس به عنوان بزرگ‌ترین مانع در مسیر عملیاتی‌شدن پروژه‌های عمرانی و دردست اقدام یاد کرد و گفت: طرح راهبردی و جامع توس تاکنون سه جلسه کارگروه ویژه در شورای عالی شهرسازی و معماری را گذرانده است که بعد از دو جلسه دیگر برای تصویب نهایی به صحن شورای عالی شهرسازی و معماری خواهد رفت. وزیر راه و شهرسازی هم وعده داده است که در ۳ ماه آینده این طرح به پایان برسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->