مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز چهارشنبه (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیام فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران
سرخط خبرها

اقتصاد ایران؛ گنج رنج‌دیده!

  • کد خبر: ۷۳۷۹
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۹
اقتصاد ایران؛ گنج رنج‌دیده!
رضا کربلائی کارشناس مسائل اقتصادی
تصویری که این روز‌ها در آینه‌های مختلف از اقتصاد ایران دیده می‌شود، هاله‌ای از بیم و امید را نشان می‌دهد؛ دولت می‌گوید اقتصاد در حال خروج از رکود است و رشد اقتصاد اندکی مثبت شده است، مرکز آمار ایران از کاهش بیکاری و نرخ بیکاری ماهانه خبر می‌دهد، بانک مرکزی خوش‌حال از ثبات در بازار ارز و امیدوار به ایجاد تعادل در اقتصاد است و این‌ها تصویری روشن از اقتصاد ماست.
تصویر دیگر، اما در آینه‌های جهانی نمایان شده که متفاوت است؛ صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی از رشد منفی کم‌سابقه اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۹ خبر می‌دهند و اینکه نرخ تورم در سال آینده بالای ۳۰ درصد باقی خواهد ماند و نرخ بیکاری هم روندی افزایشی را تجربه می‌کند. در چنین تصویر دوگانه‌ای که مردم نگاهشان به کوتاه‌مدت است و از یک‌سو کاهش شدید شاخص بورس را نظاره‌گر هستند و از سوی دیگر نظر به سیاست‌های دولت در سال آینده دوخته‌اند، مهم این است که راه برون‌رفت از این هاله بیم و امید چیست؟
تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری درباره اقتصاد ایران به عنوان مسئله اصلی کشور، بدون درنگ در سیاست‌های داخلی و خارجی و سطح تعامل کشور با جهان چندان صحیح به نظر نمی‌رسد. موضوعی که هفته گذشته از زبان حسن روحانی، رئیس‌جمهور، عنوان شد که نشان می‌دهد نوع نگاه‌ها و افق تصمیم‌گیری‌ها در یک بستر نامتوازن و بدون در نظر گرفتن چشم‌انداز آینده اقتصاد ایران در نوسان است.
روی سخن با ارکان تصمیم‌گیری درباره چشم‌انداز اقتصاد ایران است و یک مطالبه ملی می‌تواند بر بستر کاستن از هزینه‌تراشی برای اقتصاد باشد و فرصت‌سازی برای خروج اقتصاد از دست‌انداز‌ها، و این انتقاد مطرح است که تصمیم‌گیران درباره چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی اقتصاد ایران گرفتار روزمرگی به‌جای آینده‌نگری شده‌اند.
اقتصاد ایران آینه تمام‌نمای گنج رنج‌دیده ناشی از بلاتکلیفی درباره مهم‌ترین اولویت‌های ملی در افق آینده است.
ظرفیت‌های اقتصادی کشور بسیار است، اما نبود نگاه بلندمدت و تلاش برای مواجه نشدن با هزینه‌های تصمیم‌گیری‌های سخت باعث شده تا نزد افکار عمومی یک نوع تشتت فکری و رفتاری ایجاد شود.
لازم است که یک بار برای همیشه، مصالح و منافع ملی اقتصادی کشور بازتعریف شود و به جای تکیه بر نگاه‌های کوتاه‌مدت، به ضرورت‌های ملی توجه شود. این مهم تنها بر عهده دولت نیست و مصلحت و منفعت ملی ما ایجاد می‌کند تا بار دیگر سیاست‌ها و الزامات اقتصاد مقاومتی به‌درستی و روشنی کالبدشکافی شود و هدف مصون‌سازی اقتصاد ملی در برابر تکانه‌های بیرونی و صیانت از منافع ملی ماست.
اقتصاد علم مدیریت منابع محدود در برابر تقاضا‌های نامحدود است و تاب‌آوری اقتصاد در برابر سیاست‌های متضاد و متناقض در حال ضعیف شدن است. اقتصاد ایران گنج‌های پنهانی دارد که از تصمیم‌گیری‌های نادرست رنج‌های بسیار و زخم‌های عمیق دیده است و برای درمان این رنج‌ها و زخم‌ها لازم است که ارکان تصمیم‌گیری آینده‌نگری بر مبنای منافع و مصالح ملی را جایگزین کوتاه‌نگری و روزمرگی سازند و تصویری از ثبات در بازارها، تعادل در تصمیم‌گیری‌ها و استمرار روند رو به بهبود شاخص‌های کلان را به نمایش بگذارند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->