سرخط خبرها

غرفه‌های بوستان ملت فقط اقتصادی نیست

  • کد خبر: ۷۶۳۰
  • ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۵
غرفه‌های بوستان ملت فقط اقتصادی نیست
پیگیری غرفه‌های پر سروصدای بوستان ملت از مدیر بوستان

سید مصطفی بهشتی - همواره در شهر‌ها نقاط ویژه‌ای وجود دارد که فرم خاصی به شهر می‌دهند و در شکل گرفتن شهر و بعضا هویت آن دخیل هستند. بوستان ملت مشهد با عمری حدود ۵ دهه، از آن نقاط ویژه در شهر مشهد است که هویت تاریخی و تفریحی دارد.
این بوستان بزرگ شهری همواره اخبار و حواشی متعددی با خود داشته است. به تازگی درباره ایجاد غرفه‌های جدید در این بوستان حرف و حدیث‌های بسیاری بوده است. در این گزارش به سراغ عباس سیامکی رفتیم تا دلیل ایجاد غرفه‌های جدید را جویا شویم و پاسخ منتقدان را که در شماره‌های قبلی شهرآرامحله مطرح شده بود، پیگیری کنیم.
سیامکی در ابتدای گفتگو درباره ساخت و بهره‌برداری از غرفه‌های تجاری جدید در بوستان ملت بیان کرد: شاید با تعبیر رسانه و دیگران این غرفه‌ها تجاری باشد، اما ما رویکرد دیگری را دنبال می‌کنیم. نظر شهرداری مشهد درباره ساخت این غرفه‌ها تنها اقتصادی نبوده است. کارکردی که ما در تعریف فضای سبز متصور هستیم، این است که فضا‌های سبز شهری سه کارکرد عمده دارند، یکی کارکرد اکولوژیک و محیط زیستی، دیگر کارکرد اقتصادی و سوم کارکرد اجتماعی، یعنی ما چیز جدیدی به فضای سبز اضافه نکرده‌ایم.
وی افزود: یکی از کارکرد‌های فضای سبز در پارک ملت که از بارزترین فضا‌های سبز شهری است همان کارکرد اقتصادی است، همانند شهربازی که یک فضایی جدا از فضای سبز است، لازم است فضا‌هایی احداث شود تا خواسته مردم متناسب با همان فضا فراهم باشد؛ بنابراین شهرداری مشهد و سازمان پارک‌ها که متولی این امر هستند مطالعه انجام داده‌اند و در این مطالعات حضور مردم، رفت و آمد مردم و نیاز مردم را در مسیر‌های پارک بررسی کرده‌اند. اگر دقت شده باشد غرفه‌های ایجاد شده در قسمت‌های مختلف پارک کاربری‌ها و کاربرد‌های متفاوتی دارند، به عنوان مثال در یک قسمت اصلا قرار نیست کار اقتصادی انجام بگیرد بلکه با این فرض که در پارک ملت آسیب‌های مختلف اجتماعی وجود دارد و آدم‌های مختلفی به اینجا مراجعه می‌کنند قرار است کار مشاوره اجتماعی انجام شود. در این بین غرفه‌های فرهنگی، غرفه ورزشی و غرفه نگهداری امانات در سایت بانوان هم تدارک دیده شده است. پس این گونه نیست که فقط کار اقتصادی باشد.
مدیر بوستان ملت درباره چگونگی جانمایی غرفه‌ها در بوستان ملت نیز بیان کرد: مهم‌ترین بخشی که درباره ایجاد این غرفه‌ها با توجه به اینکه در نقاط مختلف پارک توزیع شده در نظر گرفته شده، توجه به نقاط بزه‌خیز بوده است. مکان‌هایی بود که پاتوق افراد بزهکار شده بود و سعی کرده‌ایم با نصب یک غرفه، آن فضا را از شکل ایمن بودن برای بزهکاران خارج کنیم. این غرفه به خودی خود مراجعه مردم را سبب می‌شود که در نتیجه شلوغی را به همراه دارد و باعث ناامنی برای بزهکاران می‌شود.
عباس سیامکی درباره اولویت‌هایی که در بنا کردن این سازه‌ها و غرفه‌ها مدنظر بوده است، گفت: اولین خط قرمز ما در مکان‌یابی این غرفه‌ها این بود که باغچه‌ها و فضای سبز پارک را اشغال نکنند. عمدتا از فضا‌هایی استفاده شد که مانع و مشکلی برای افراد مراجعه‌کننده به بوستان ایجاد نکند. حتی مسیر عبوری را هم مسدود نکرده‌ایم، شاید در جایی اندکی مسیر باریک شده، ولی مسدود شدن راه شهروندان را نداشته‌ایم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->