سرخط خبرها

الهیه شهر هوشمند و شهروندمحور

  • کد خبر: ۷۶۳۶
  • ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰
الهیه شهر هوشمند و شهروندمحور
گفت‌وگوی شهرآرامحله با رئیس اداره آمار و برنامه‌ریزی شهرداری منطقه ۱۲

رضا ریاحی - هر نهاد و سازمانی برای نظم‌بخشیدن به امور داخلی و ارائه بهتر وظایف خود به برنامه‌ریزی و آمارگیری نیاز دارد تا موفق عمل کند. در تقویم کشورمان، اول آبان هرسال
به عنوان روز آمار و برنامه‌ریزی نام‌گذاری شده است، براین اساس گفت‌وگویی با رئیس اداره برنامه‌ریزی و فناوری شهرداری منطقه ۱۲ درباره مهم‌ترین فعالیت‌های اجرایی این اداره انجام داده‌ایم که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تعریف آمار  
رئیس اداره برنامه‌ریزی و فناوری شهرداری منطقه درباره تعریف کلی آمار و برنامه‌ریزی گفت: آمار پایه و اساس برنامه‌ریزی است که این دو هر کدام از امور لازم و حتمی در مدیریت شهری بوده و یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر برنامه رشد و تداوم موجودیت در هر سازمان و تشکیلات اداری محسوب می‌شود. با توجه به سه وظیفه اصلی مدیریت، یعنی سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌توان به اهمیت این رکن پی‌برد. تحقق این سه وظیفه مهم در مدیریت به گستره وسیعی از آمار و اطلاعات نیاز دارد، به‌طوری که بدون آمار کافی، دقیق و بهنگام، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، تعیین اهداف، راهکار‌ها و فعالیت‌ها و در نهایت ارزیابی نتایج مربوطه امکان‌پذیر نخواهد بود.
وی افزود: اداره برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری منطقه ۱۲ نیز در راستای اجرای سیاست‌های مدیریت منطقه و همگام با فعالیت‌های معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد در پیشبرد اهداف منطقه گام برمی‌دارد.

وظایف اداره آمار و برنامه‌ریزی
وجیهه حسینی در ادامه به مهم‌ترین فعالیت‌های اداره آمار و برنامه‌ریزی شهرداری منطقه اشاره کرد و گفت: تهیه و تنظیم بودجه سالیانه منطقه، بررسی هرگونه پیشنهاد تغییر و اصلاح بودجه سالیانه، تعیین جایگاه پروژه‌ها در برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت منطقه، گردآوری، به‌روزرسانی، گزارش و تحلیل آمار فعالیت‌های منطقه، انجام امور اداری، پرسنلی و کارگزینی منطقه براساس برنامه‌های مصوب و اجرای ارزیابی عملکرد منطقه و ارائه گزارش‌های تحلیلی لازم، شناسایی و اعلام نیاز‌های مطالعاتی و پژوهشی حوزه‌های منطقه، انجام امور مرتبط با تشکیلات، تحول اداری، بهبود روش‌ها و توانمندسازی منابع انسانی و آموزش کارکنان و انجام امور فناوری اطلاعات از مهم‌ترین فعالیت‌های اداره برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری منطقه ۱۲ است.

شهرداری هوشمند
حسینی در ادامه به شعار «مشهد، شهر هوشمند و شهروندمحور» اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین و به‌روزترین پیشرفت‌های IT در حوزه فرآیند‌های سازمانی، هوشمندسازی آن‌هاست که مهم‌ترین مزایای هوشمند‌کردن و مکانیزاسیون فرآیند‌ها تسریع در ارائه خدمات و کاهش زمان فرآیندها، ارائه سرویس‌های بدون تعطیلی، کاهش هزینه‌های نیروی انسانی و ایجاد پایگاه‌های دانش به منظور آموزش و توسعه سرمایه‌های انسانی است. وی تأکید کرد: از مهم‌ترین اقدامات در راستای تحقق این چشم‌انداز، اجرای طرح پایلوت شهرداری الکترونیک در منطقه ۱۲ است.
رئیس اداره برنامه‌ریزی و فناوری شهرداری منطقه به طرح شهرداری الکترونیک در منطقه ۱۲ اشاره کرده و خاطرنشان کرد: در این طرح که از ۲۹ تیر امسال در منطقه نوین شهر الهیه آغاز به‌کار کرده است، همه فرآیند‌های مرتبط با شهروندان، الکترونیکی شده و خدمات غیرحضوری و در بستر‌های الکترونیک به شهروندان ارائه می‌شود که مهم‌ترین اهداف آن پاسخ‌گویی نظام‌مند، شفافیت و سرعت عمل پاسخ‌گویی، افزایش اثربخشی نظامات برنامه‌ریزی، صرفه‌جویی در زمان شهروند، کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هواست.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با اجرای موفق طرح شهرداری الکترونیک در منطقه، شاهد توسعه طرح به دیگر مناطق شهرداری و توسعه هوشمندسازی شهرداری مشهد باشیم. دراین راستا اداره برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی منطقه نیز همسو با این طرح‌ها درراستای دستیابی به این اهداف گام برمی‌دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->