سرخط خبرها

تبادکان، منطقه‌ای با دو مجتمع مشاوره‌ای

  • کد خبر: ۷۶۳۹
  • ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۳
تبادکان، منطقه‌ای با دو مجتمع مشاوره‌ای
افتتاح مجتمع «روان‌شناختی و مشاوره‌ای مبین» آموزش و پرورش منطقه تبادکان در حاشیه شهر مشهد

رضاریاحی - هم‌زمان با هفته بهداشت روان، آیین افتتاح مجتمع مشاوره درمانی مبین منطقه آموزش و پرورش تبادکان با حضور مالک اشرفی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، علی سعیدی، مدیر آموزش و پرورش منطقه تبادکان و جمعی از مسئولان استانی و منطقه‌ای برگزار شد. به گزارش خبرنگار شهرآرامحله، مدیر آموزش و پرورش منطقه تبادکان، در آیین افتتاح مجتمع روان‌شناختی و مشاوره‌ای مبین گفت: آموزش و پرورش منطقه تبادکان با دارابودن ۴ هزارکیلومتر مربع وسعت و ۱۳۸ هزار دانش‌آموز پرمسئله‌ترین و پرچالش‌ترین منطقه آموزشی کشور است.

علی سعیدی افزود: باوجود اینکه معتقدیم اصیل‌ترین، نجیب‌ترین و مؤمن‌ترین مردمان در حاشیه شهر زندگی می‌کنند، ولی باید پذیرفت ناملایمات، آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی در حاشیه شهر مشهد بسیار زیاد بوده و اثرات آن در مدارس گریبان‌گیر مدیران و معلمان مراکز آموزشی در منطقه تبادکان شده است.
سعیدی بیان کرد: متأسفانه منطقه تبادکان با این حجم از مشکلات گوناگون همانند وسعت زیاد منطقه آموزشی،
وجود فرهنگ‌ها و اقلیت‌های مذهبی گوناگون و سرانه آموزشی موزاییکی،   کمترین امکانات مشاوره‌ای و روان‌شناختی را دارد و اختصاص مجموعه مشاوره‌ای مبین از اولویت‌ها و ضرورت‌های انکارناشدنی این منطقه آموزشی به حساب می‌آمد.
مدیر مجتمع روان‌شناختی مبین منطقه تبادکان هم در حاشیه این مراسم در گفتگو با شهرآرامحله در تشریح لزوم  ایجاد مجتمع‌های روان‌شناختی در حاشیه شهر مشهد گفت: دانش‌آموزان مستعد منطقه حاشیه‌ای، مهاجرپذیر و پرجمعیت تبادکان مانند تمامی دانش‌آموزان دیگر در برهه‌هایی از زندگی خود با مشکلات و بحران‌هایی رو به رو
می‌شوند که این مشکلات می‌تواند ناشی از مسائل و استرس‌های محیطی، بحران‌های درون‌خانوادگی یا حتی تغییرات رشدی گوناگون باشند. مشکلاتی که از سطوح اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خانواده‌ها و دسترسی‌نداشتن آنان به خدمات مشاوره‌ای مناسب نشئت گرفته و مجموعه این عوامل اهمیت کار «مرکز خدمات روان‌شناختی دانش‌آموزی مبین» را بیش از پیش نمایان می‌سازد.
مینا کاویان تصریح کرد: مرکز خدمات روان‌شناختی دانش‌آموزی مبین سال‌ها قبل به همت مجتمع مشاوره استان و کارشناس مشاوره وقت در اداره آموزش و پرورش منطقه تبادکان با فضایی در حدود ۱۴۰ مترمربع و چند اتاق کوچک واقع در بولوار توس تأسیس شد. این مجتمع در سال ۱۳۹۳ بازسازی شد و با یک سالن کنفرانس و ۵ اتاق مجهز و وسیع و با قوت بیشتر به فعالیت‌های درمانی و آموزشی خود ادامه داد. این مکان هر ساله پاسخ‌گوی حدود ۲۰۰۰ نفر مراجعه‌کننده بوده که با عنایت به جمعیت ۱۳۸ هزار نفری دانش‌آموزان منطقه تبادکان، کمبود اساسی در زمینه فضای ناکافی اختصاص یافته احساس می‌شد و آمار مراجعات و مشکلات عدیده روانی و رفتاری دانش‌آموزان توجه خاص و ویژه‌ای را در این حوزه می‌طلبید.
 کاویان که  دانشجوی رشته روان‌شناسی در مقطع دکتری نیز می‌باشد، افزود: نکته قابل ذکر در زمینه کودک این است که درمان و حل مشکلات هرچه در سن کم و کودکی انجام شود نتیجه  بهتری خواهد داشت و قطعا باعث می‌شود در دوران بلوغ و حتی ازدواج تصمیمات بهتر و زندگی آرام‌تری داشته باشند، بنابراین برای حل مشکلات آنان به‌طور علمی و ریشه‌ای لازم بود تا مرکز مشاوره که فقط مجوز فعالیت در یک شیفت کاری را داشت به مجتمع مشاوره که بتواند در دوشیفت خدمات‌رسانی انجام داده و تعداد بیشتری از دانش‌آموزان و اولیای آنان را زیرپوشش خدمات رایگان دانش‌آموزی قرار دهد، تغییر کاربری داده شود.
کاویان در ادامه به تأسیس مرکز شماره ۲ خدمات روان‌شناختی دانش‌آموزی مبین اشاره کرد و گفت: باتوجه به کمبود فضای مرکز مشاوره مبین در بولوار توس و با عنایت به اعلام نیاز کارشناس مشاوره، پیگیری‌های معاونت پرورشی و توجه خاص ریاست اداره آموزش و پرورش منطقه تبادکان، فضایی بسیار بزرگ‌تر، اما نیازمند به تعمیر، ترمیم، زیباسازی و البته تجهیز در اختیار کارشناسی مشاوره قرار گرفت که با تخصیص بودجه‌ای در حدود ۵۰ میلیون تومان از جانب اداره تبادکان، فضاسازی فوق انجام شد و سرانجام به همت معاونت پرورشی و ریاست اداره مشاوره استان خراسان رضوی مجوز تبدیل «مرکز مشاوره» به «مجتمع مشاوره مبین» صادر شد. وی افزود: مجتمع مشاوره شماره ۲ تبادکان دارای ۵ اتاق است که خدمات بازی‌درمانی، مشاوره خانواده، مشاوره اجتماعی و مشاوره تحصیلی را رایگان به دانش‌آموزان منطقه تبادکان ارائه می‌دهد.
مدیر مجتمع روان‌شناختی و مشاوره‌ای مبین منطقه تبادکان، درباره خدمات روان‌شناختی ارائه شده در دو مجتمع مشاوره منطقه هم گفت: راهنمایی و مشاوره در زمینه‌های ارتقای بینش و معلومات خانواده‌ها به‌منظور پیشگیری از بروز اختلالات خانوادگی، تحصیلی و تربیتی فرزندان، مشاوره مذهبی، روان‌درمانی، روان‌سنجی، مددکاری اجتماعی، ارجاع خانواده‌ها و مراجعان به افراد ذی‌صلاح و مراکز تخصصی، راهنمایی و مشاوره برای پیشگیری و رفع مشکلات عاطفی، روانی، تربیتی و اخلاقی بین والدین و فرزندان، ارائه خدمات در زمینه ارزیابی استعداد و توانمندی‌های ذهنی و روانی کودکان،  راهنمایی تحصیلی و شغلی، بررسی و حل مشکلات روانی و رفتاری، اختلالات یادگیری، بررسی مسائل مربوط به دوران کودکی شامل مواردی همچون پرخاشگری، بیش‌فعالی، مشکلات تحصیلی و ...، مشاوره فردی با هدف سازگارسازی فرد با اجتماع، مشاوره  گروهی که در آن تبادل اطلاعات بین چندنفر انجام می‌شود، برگزاری کارگاه‌های روان‌شناسی تخصصی و برگزاری کارگاه‌های عمومی در زمینه‌هایی مانند مهارت‌های زندگی سالم، روش‌های فرزندپروری و رابطه مؤثر والدین با کودکان و نوجوانان، از جمله فعالیت‌هایی است که در این مراکز مشاوره انجام می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->