سرخط خبرها

راه‌اندازی مراکز امداد در آینده نزدیک

  • کد خبر: ۷۶۴۲
  • ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۶
راه‌اندازی مراکز امداد در آینده نزدیک
۲ ایستگاه آتش‌نشانی اطراف‌حرم پاسخ‌گوی ۱۴هزار ساکن و چند میلیون زائر نیست

نیشابوری
خبرنگار شهرآرامحله

قرار است چند مرکز امــداد در اطراف حرم‌مطهر افتتاح شود، مراکزی که جایگزینی برای ایستگاه‌های آتش‌نشانی مورد نیاز است که امکان احداث آن در این محدوده با ۱۴ هزار ساکن و چند میلیون زائر وجود ندارد.
البته این قرار امروز نیست؛ بلکه حدود ۴ سال قبل مقرر شد در هریک از خیابان‌های اصلی اطراف حرم‌مطهر یعنی خیابان‌های طبرسی، نواب‌صفوی، شیرازی و امام‌رضا (ع) یک مرکز امداد راه‌اندازی شود.
حال با گفتگو‌هایی که بین شهرداری منطقه ثامن و سازمان آتش‌نشانی مشهد در چند هفته اخیر انجام شد؛ خبر راه‌اندازی این مراکز دوباره داغ شده است.
آن‌طور که کارشناس ایمنی شهرداری منطقه ثامن می‌گوید از ۴ مرکزی که چند سال است در این محدوده قرار به ایجادآن است، ۲ مرکز به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

مراکز امداد جایگزین ایستگاه‌های آتش‌نشانی
سرابی در این‌باره توضیح می‌دهد: در بیشتر معابر اطراف حرم مطهر امکان ورود و به‌کارگیری خودرو‌های سنگین آتش‌نشانی وجود ندارد؛ از همین رو این سازمان در توسعه ایستگاه‌های این محدوده که اکنون ۲ ایستگاه آتش‌نشانی است، محدودیت دارد.
وی می‌افزاید: به دنبال این موضوع مقرر شد تا برای جبران کسری ایستگاه، فعلا مراکز امداد راه‌اندازی شود؛ مراکزی که در آن آتش‌نشان، نیروی هلال‌احمر و اورژانس مستقر خواهد شد.
به گفته وی راه‌اندازی ۴ مرکز امداد برای معابر اطراف حرم مطهر پیش‌بینی شده که قرار است ۲ مرکز آن در خیابان‌های شیرازی و محدوده خیابان امام‌رضا (ع) راه‌اندازی شود.

حوادث زیاد و تعداد کم ایستگاه‌ها
سرابی وجود ۲ ایستگاه آتش‌نشانی در اطراف حرم را اندک می‌خواند و اضافه می‌کند: از همین ۲ ایستگاه هم در زمان بروز حوادث به‌ویژه ایام پیک زائر خدمات‌رسانی با محدودیت مواجه می‌شود؛ آن هم به این دلیل که معابر تنگ و باریک است.
به گفته وی به طور میانگین این ۲ ایستگاه که در خیابان‌های وحدت و کامیاب قرار دارد، ماهانه بیش‌از ۱۰۰ عملیات ثبت می‌کنند که این آمار بالا از ضرورت راه‌اندازی مراکز دیگر خبر می‌دهد.
کارشناس ایمنی شهرداری منطقه ثامن این را هم می‌گوید که اگر حادثه بزرگی در منطقه ثامن رخ دهد، همه ایستگاه‌های اطراف حرم مطهر که در حالت آماده‌باش هستند برای امداد‌رسانی اعزام می‌شوند؛ اما در حقیقت متکی بودن به آن‌ها هم همیشه چاره‌ساز نیست.
به دنبال همین امر راه‌اندازی مراکز امداد که وعده آن داده شده است می‌تواند کمک بزرگی در خدمت‌رسانی زمان بحران در این محدوده باشد.
به گفته وی از آنجا که از سوی سازمان آتش‌نشانی امکان ایجاد ایستگاه جدید در اطراف حرم مطهر نیست، این سازمان در ایام پیک زائر و خاص، خودرو و موتور‌های سیار را در خیابان‌هایی که ایستگاهی وجود ندارد مستقر می‌کند که در راستای افزایش ایمنی است.

عملیات امداد در مقابل چند ایستگاه
در حقیقت موارد یاد شده همراه با آماری که سازمان آتش‌نشانی مشهد از میزان عملیات‌های ۲ ایستگاه آتش‌نشانی منطقه ثامن ارائه کرده‌است؛ نشان می‌دهد همین ۲ ایستگاه در نبود مرکز امداد و ایستگاه دیگر به اندازه چند ایستگاه عملیات انجام می‌دهند. طبق آمار هر یک از ایستگاه‌های بولوار کامیاب و وحدت به ترتیب ماهانه میانگین بیش‌از ۴۰ تا ۶۰ عملیات را ثبت می‌کنند که اعزام برای مهار حریق و حادثه همچون گیرکردن در آسانسور (به دلیل بالابودن تعداد مراکز تجاری و اقامتی) و رعایت نکردن نکات ایمنی از سوی اماکن تجاری و اقامتی بیشترین عامل عملیات‌های آتش‌نشان‌ها در این محدوده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->