سرخط خبرها
در نمایشگاه عکس و سندهای محله‌های آبکوه و سعدآباد تأکید شد

تقویت هویت محلی؛ با روزی روزگاری آبکوه

  • کد خبر: ۸۵۶۲
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰
تقویت هویت محلی؛ با روزی روزگاری آبکوه
زمانی
دبیر شهرآرا محله
مراسم اختتامیه نمایشگاه عکس و سند‌های محله‌های آبکوه و سعدآباد باعنوان «روزی روزگاری آبکوه» در فرهنگ‌سرای بهشت برگزار شد.
به گزارش شهرآرامحله، در این برنامه که به‌همت فرهنگ‌سرای بهشت و مشارکت شهرداری منطقه‌یک و اعضای شورای اجتماعی محله آبکوه برگزار شد، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اجتماعی شهر مشهد اظهار کرد: فرهنگ‌سرا‌ها در شهر مشهد کارکرد‌های مختلفی دارند، اما یکی از نقش‌های آن‌ها توجه به هویت، تاریخ و سوابق محله‌های قدیم است.
مباحث هویتی در شهر جزو دغدغه‌های مهم است و ما معتقد هستیم که اگر نسل جوان با آن روبه‌رو شوند وابستگی‌شان به محله بیشتر می‌شود و مشکلات هویتی نیز کاهش خواهد یافت. بتول گندمی افزود: فرایند مدرنیته و حرکت به سمت نوسازی و تحولات اجتماعی، تا آن اندازه باسرعت زیادی پیش رفت که انسان‌ها فکر کردند اگر با تمام توان هرچه متعلق‌به تاریخ و گذشته‌شان است را از بین ببرند و خانه‌ها و سبک زندگی‌هایشان را تغییر دهند، اتفاق خوبی خواهد افتاد.
وی ادامه داد: حال که پس از ۵، ۶ دهه به عقب برمی‌گردیم، متوجه می‌شویم که بخشی از آن گم شده و دیگر نیست و کمبود انسجام اجتماعی درون محله‌ها به‌چشم می‌خورد. اگر امروز نمی‌توانیم به‌راحتی یک مرکز محله تعریف کنیم و افراد محل را با یکدیگر پیوند دهیم، به این دلیل است که از گذشته‌مان سریع گذر کرده‌ایم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اجتماعی شهر مشهد خاطرنشان کرد: با دیدن آثار این نمایشگاه خاطرات گذشته و نشاط گم شده‌ای که خیلی از ما دلمان می‌خواهد به آن سر بزنیم، احساس شد.
در گذشته زمانی‌که مشکلی برای مردم پیش می‌آمد، نگرانی زیادی نداشتند؛ زیرا دلشان به همسایه‌هایشان گرم بود، اما اکنون انسان‌ها از هم دورافتاده‌اند؛ بنابراین فرهنگ‌سرا‌ها باید بر این یادآوری‌ها توجه داشته باشند.
علی دشتبان، نویسنده کتاب «روزی روزگاری آبکوه» نیز در این برنامه ضمن خواندن شعری با لهجه مشهدی گفت: در این نمایشگاه عکس‌ها و سند‌هایی از محله‌های آبکوه و سعدآباد با موضوعاتی مانند حکم کدخدا، سند ازدواج، نقشه قدیمی آبکوه، مدرسه و... مربوط به سال‌های ۱۳۱۱ تا ۱۳۵۷ و همچنین سندی مربوط به حمام آبکوه در سال ۱۳۸۵ به‌نمایش گذاشته شد.
وی با اشاره به استقبال از این برنامه افزود: بازدیدکنندگان از این نمایشگاه احساس رضایت داشتند و حتی در مواقعی ابراز کردند که با دیدن این سند‌ها احساس غرور می‌کنند که در آن محل زیسته‌اند؛ بنابراین برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در محله آبکوه ضروری است تا در مردم حس تعلق به محل زندگی ایجاد شود. ضمن اینکه برگزاری نمایشگاه در محل با استقبال چشمگیرتری همراه خواهد بود.

افزایش حس تعلق به محله
کارشناس شورا‌های اجتماعی محله‌های منطقه‌یک نیز در حاشیه این برنامه بیان کرد: نمایشگاه «روزی روزگاری آبکوه» برگرفته از کتابی با این عنوان به قلم علی دشتبان و با محور آشنایی با زندگی و آداب و رسوم مردم محله آبکوه و سعدآباد برگزار شد.
محمد صدر افزود: هدف از برگزاری این نمایشگاه هویت‌بخشی محله‌های آبکوه و سعدآباد به‌عنوان محله‌های قدیمی مشهد بود.
ضمن اینکه انسجام محلی و هم‌بستگی میان اهالی محل را به‌همراه دارد. در این راستا یکی از مصوبات جلسه شورای اجتماعی محله آبکوه، بازدید دانش‌آموزان و ساکنان از این نمایشگاه بود که رایگان انجام شد.
وی ادامه داد: بازدیدکنندگان در این نمایشگاه با محله‌های آبکوه و سعدآباد آشنا شدند و دیدن عکس‌ها، سند‌ها و اماکن برای ساکنان این محله‌ها نیز نوعی خاطره‌بازی محسوب می‌شد.
آبکوه یکی از قدیمی‌ترین محله‌های مشهد با ساکنانی اصیل است و برگزاری چنین برنامه‌هایی بر نسل جدید تأثیرگذار خواهد بود و به‌قدمت و اصالت محله زندگی خود پی‌خواهند برد.
صدر خاطرنشان کرد: محله آبکوه بافت قدیمی دارد و باتوجه به اتفاقاتی که در ۱۰ سال اخیر در این محله به‌وجود آمده‌است، بسیاری از ساکنان قدیمی از این محل کوچ کرده‌اند؛ بنابراین بازدید از نمایشگاه و اجرای برنامه‌هایی از این قبیل می‌تواند به حفظ حس تعلق به محله در ساکنان کمک کند و نسل جدید نیز با فضای قدیمی محل زندگی خود آشنا شوند.
وی افزود: براین‌اساس تصمیم داریم مرحله‌دوم این نمایشگاه را در محله آبکوه برگزار کنیم تا علاوه‌بر تقویت هویت‌بخشی، نهاد اجتماعی و عنصر درونی محله نیز پایدار شود و همچنین با بازخورد مثبت و استقبال بیشتری روبه‌رو شویم.
صدر ادامه داد: در بخش دوم نمایشگاه را در قسمتی برگزار خواهیم کرد که امکان شب‌نشینی محلی همراه‌با ارائه برنامه‌های متنوع و مناسب برای اهالی محل وجود داشته باشد تا از این طریق بر هویت محلی و همدلی میان ساکنان تأثیرگذار باشیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->