راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

تهدید ۴۰۰ میلیاردی پروژه ۵۰۰۰ میلیاردی

  • کد خبر: ۹۵۵۹
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۸
تهدید ۴۰۰ میلیاردی پروژه ۵۰۰۰ میلیاردی
کمبود اعتبارات، تجهیزات نیروگاه فردوسی مشهد را در خطر انتقال به استان‌های دیگر قرار داده‌است
علی رضایی - سال ۹۵ قرار بود بخش بخار نیروگاه فردوسی به باظرفیت ۴۸۰ کیلووات از بخش گاز تبدیل به سیکل ترکیبی شود و برای این پروژه که یک‌سوم برق مشهد را به‌صورت کاملا اقتصادی تأمین می‌کند، سرمایه‌گذاری ویژه‌ای با اعتباری بیش از ۵ هزار میلیارد تومان انجام شد. با این حال این پروژه بزرگ به دلیل نرسیدن اعتباری حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هم‌اکنون روی زمین مانده است و بنا به گفته مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق خراسان، حتی تجهیزات این نیروگاه هم در حال انتقال به دیگر استان‌هاست.
به گزارش شهرآرا، حمیدرضا پورسطانی در نشست رئیس و اعضای مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی با مدیران تابعه وزارت نیرو در استان اظهار کرد: برای این موضوع بیش از ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است، اما متأسفانه اینک فقط برای تأمین اعتبار بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان، این پروژه زمین گیر شده است.
وی با ابراز تأسف از خروج تأسیسات این نیروگاه به خارج از استان، افزود: با پایان یافتن این پروژه می‌توانستیم برای یک‌سوم مصرف مشهد بدون مصرف سوخت، برق تأمین کنیم، اما متأسفانه این سرمایه‌گذاری در حال از بین رفتن است. وی ادامه داد: متأسفانه ۹۰ درصد نیروگاه‌های استان‌های خراسان حرارتی، و سوخت مصرفی در این نیروگاه‌ها فسیلی است؛ اکنون سوخت مصرفی تمام نیروگاه‌ها با سوخت مایع است و تخصیص سوخت گاز نداریم.

مازوت به نیروگاه توس برگشت
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق خراسان گریزی به نیروگاه توس زد و گفت: قرار بود بخش سوخت مایع این نیروگاه پلمب شود و چند هفته پیش هم این اتفاق افتاد، اما از ۲ روز پیش به دلیل نبود سوخت گاز، مجبور شدیم پلمب را باز کنیم و اکنون ۲ واحد از این نیروگاه با سوخت مازوت در حال انجام کار است.

سوخت مایع فقط برای ۷ روز
معاون دادستان مرکز استان نیز در این نشست به‌عنوان نماینده دستگاه قضا، به بیان برخی مشکلات حوزه صنعت آب و برق پرداخت. فرزاد بهشتی یکی از مشکلات حوزه آبی در استان را در بخش آبداری خصوصی دانست و گفت: با توجه به تشکیل شرکت‌های سهامی آب‌وفاضلاب، نباید هیچ آبداری خصوصی داشته باشیم؛ چرا‌که این کار در برخی موارد مشکلات بهداشتی و امنیتی را به همراه دارد. وی با تأکید بر حل مسائل مربوط به ورود فاضلاب روستا‌های اطراف سد کارده به این سد، افزود: در قانون چیزی به عنوان الزام انشعاب فاضلاب وجود ندارد؛ هرچند که آیین‌نامه‌هایی در این‌باره موجود است. در این راستا و به دلیل نبود ضمانت اجرایی لازم، باید قوانین موجود در این زمینه اصلاح شود و کسانی که انشعاب آب می‌گیرند، به داشتن انشعاب فاضلاب هم ملزم شوند. بهشتی در ادامه سخنان خود گریزی به موضوع سوخت نیروگاهی زد و گفت: خوشبختانه مشکل نیروگاه توس حل شده است و براساس توافق، ۸ ماه ابتدایی سال فقط سوخت گاز به این نیروگاه تزریق می‌شود. برای ۴ ماه بعدی نیز ۱.۵ میلیون مترمکعب سوخت گاز به این نیروگاه داده می‌شود، اما در شرایط اضطراری و به تشخیص کمیته استانی ممکن است سوخت این نیروگاه مایع شود. وی افزود: از همین رو و با توجه به سردی هوا، فقط به مدت ۷ روز اجازه داده شده است تا در این نیروگاه از سوخت مازوت استفاده شود. معاون دادستان مرکز استان گفت: ما در نیروگاه‌های دیگر مازوت نداریم، اما سوخت گازوئیل همچنان وجود دارد که اگر موضوعات مربوط به واردات گاز از ترکمنستان انجام شود، دیگر دلیلی برای استفاده از سوختی جز گاز در نیروگاه‌ها وجود ندارد. وی همچنین درباره تصفیه‌خانه سپتاژ گفت: در حوزه سپتاژ شرکت آبفا مدلی را اجرا کرد و مدل دومی هم از سوی شهرداری در حال انجام است که در این رابطه هم اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی اختصاص یافته است، اما همچنان برای به ثمر نشستن این پروژه نیازمند اعتبارات هستیم. وی افزود: نیمی از ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مشهد کیفیت نامناسبی دارد و با این حال در حوزه ایجاد تصفیه‌خانه جدید و تأمین اعتبار آن نمایندگان مجلس باید پیگیری کنند.

محدودیت در بودجه
همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان‌رضوی با اشاره به محدودیت‌های بودجه‌ای و اعتباری در کشور و استان گفت: متأسفانه از دور اول سفر رئیس‌جمهور به استان ۳۰۰ میلیارد تومان طلب داریم و فقط ۷۰ درصد تعهدات سال‌های ۹۷ و ۹۸ انجام شده است؛ در این شرایط نباید انتظارات بودجه‌ای داشت، اما نمایندگان می‌توانند از حوزه‌های وزارتخانه‌ای اقداماتی انجام دهند. رضا جمشیدی با اشاره به اقدام خوب شهرداری مشهد درباره استفاده از تبصره ۵ برای تسویه بدهی‌های خود گفت: متأسفانه سازمان‌های دولتی در استان نتوانسته‌اند از ظرفیت این بخش استفاده کنند. وی همچنین درباره اعتبارات تصفیه‌خانه سپتاژ گفت: برای این موضوع ۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ۱۵ میلیارد تومان آن اختصاص یافته است و ۵ میلیارد تومان نیز باید اختصاص یابد و مابقی هزینه‌ها نیز از طریق شرکت آبفا تأمین شود.

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش آب و برق کم است
نفیسی‌فر، رئیس دیوان محاسبات خراسان‌رضوی هم در این نشست با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های انجام‌شده میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش آب و برق کم بوده است، اظهار کرد: دلیل این اقدام این است که قیمت‌های تضمینی خرید کم است و باید در این‌باره بررسی‌هایی انجام شود.

وضعیت شکننده آب مشهد
محمد علایی، مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی، هم در این نشست با‌اشاره به وضعیت شکننده تأمین منابع آبی برای شهر مشهد گفت: اگر قوانینی اتخاذ شود که به ما این اجازه را بدهد که برخی رودخانه‌های شهر مشهد را که دیگر کارایی ندارد به فروش برسانیم، می‌توانیم از محل درآمدی آن به لای‌روبی رودخانه‌ها اقدام کنیم تا در زمان سیلاب از خسارت‌های مالی و جانی کاسته شود.
همچنین سیدابراهیم علوی، مدیرعامل آبفا و سرپرست آبفار خراسان‌رضوی، با بیان اینکه اگر تعرفه‌های مشترکان واقعی شود، ما برای انجام اقداماتمان نیاز به کمک‌های دولتی نداریم، اظهار کرد: درحالی‌که برخی معافیت‌ها برای اقشاری در حوزه انشعابات دیده شده و این اتفاق هم در حال انجام است، ما‌به‌التفاوت این مبالغ به ما داده نمی‌شود؛ البته امیدواریم نمایندگان مجلس در این‌باره فکری کنند.
حسین اسماعیلیان، مدیرعامل آبفای مشهد، نیز با اشاره به اینکه درباره تصفیه‌خانه خین‌عرب، سرمایه‌گذار خارجی با رقم سرمایه‌گذاری ۴۵ میلیون یورو وجود دارد که برای حضور این سرمایه‌گذاری شرایطی باید فراهم شود، اظهار کرد: درباره تصفیه‌خانه سد ارداک نیز باید اعتبارات این پروژه افزایش یابد تا بتوانیم دست‌کم در سال آینده عملیات اجرایی این تصفیه‌خانه را داشته باشیم.

انتقاد از متمرکز شدن حساب‌ها
پس از مدیران حوزه آبی، نوبت به مدیران حوزه برق استان رسید تا مشکلاتشان را بازگو کنند. مدیرعامل توزیع برق خراسان‌رضوی در این نشست گفت: متأسفانه حجم اعتبارات ما نسبت به استان‌های هم‌جوار کم است، اما امیدواریم نمایندگان مجلس در این‌باره توجه ویژه‌ای داشته باشند.
محسن ذبیحی با بیان اینکه ۶۷ هزار کیلومتر شبکه توزیع برق در استان است که بخش درخور توجه این شبکه فرسوده است، افزود: متأسفانه در برخی نقاط شاهد هستیم که تعداد زیادی از پایه‌های برق مربوط به سال ۱۳۳۲ است که این فرسودگی هر لحظه ممکن است آسیبی به شبکه بزند.
حسین محمودی، معاون برنامه‌ریزی شرکت برق منطقه‌ای خراسان نیز، با انتقاد از متمرکز شدن تمام درآمد‌ها در خزانه کشور و متمرکز شدن حساب‌های بانکی در بانک مرکزی، گفت: این موضوعات مشکلات زیادی را برای شرکت برق و شاید دیگر سازمان‌ها ایجاد کرده است.
وی با تأکید بر ایجاد ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری برای فعالیت‌های برقی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و ایجاد شرایط صادرات مناسب به دیگر کشور‌ها به‌ویژه افغانستان، گفت: اگر ما نتوانیم از ظرفیت صادرات برق به افغانستان استفاده کنیم، به‌طور قطع کشور ترکمنستان از این ظرفیت استفاده خواهد کرد.
حجت‌الاسلام نصرا... پژمانفر، رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی، نیز در این نشست با شنیدن درددل‌های مدیران تابعه وزارت نیرو، با بیان اینکه در این دوره مجمع سعی کرده‌ایم تا مشکلات و کمبود‌های دستگاه‌های مختلف را بدانیم تا از طریق وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مستقر در تهران مسائل را پیگیری کنیم، گفت: از همین رو دستگاه‌های مختلف می‌توانند مطالبات و مشکلات حوزه قانونی یا اعتباری خود را منتقل کنند تا برای حل مشکلات، اقداماتی در مرکز انجام شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->