۱- نخستین شماره نشریه شهرآرا دیماه سال ۱۳۷۲ منتشر شد و حدود ۱۶ سال از تولد این رسانه گذشت تا مدیران آن تصمیم گرفتند هفتهنامهای که روزهای پرفرازونشیبی را سپری کرده و بزرگان بسیاری به خود دیده بود به روزنامه تبدیل شود. بالاخره در ۳/۳/۸۸ این هفته نامه به روزنامه تبدیل شد و اکنون ما در دهه دوم زیست این رسانه قرار گرفتهایم. رسانهای که به دلیل تغییر مدیریتها بعضا دچار تغییراتی در نحوه ارتباطگیری با مخاطب شده بود، اکنون باید در دهه دوم حیات روزنامهای خود علاوه بر بهرهگیری از تجربیات خود در گذشته دورنمای مناسبی از آنچه پیش رو دارد ترسیم کند. روزنامهای که با شعار «رسانهای برای مردم مشهد» شکل گرفته و تلاش کرده است به عهد خود با مردم وفا کند اکنون وظیفه دارد بیش از گذشته به این شعار عینیت ببخشد.
۲- اکنون شهرآرا علاوه بر داشتن نیرو، توان و انگیزه جوانی با بهرهگیری از ظرفیت و تجربه دیگران، در تلاش است بیش از گذشته در مسیر مطالبات مردم مشهد گام بردارد و قطعا از خطاها و اشتباهات خود بکاهد و بر این امید است که با نقدهای مشفقانه بتواند در مسیر درست خواست مردم گام بردارد. هرچند تا سرمنزل مقصود فاصله بسیار مانده و هنوز آنچه از شهرآرا میخواهیم محقق نشده است، بر این باوریم که قرار گرفتن در رده «الف» روزنامههای برتر کشور یک افتخار بزرگ برای خانواده شهرآرا محسوب میشود.
۳- بدون تردید شهرآرا باید صدای مردم فرودست جامعه باشد و از انتقاد به مدیریت شهری در عرصههای مختلف نهراسد. تلاش شده است در طول یک سال گذشته علاوه بر بسط و گسترش این موضوع به نحوه ارتباطگیری با اقشار مختلف جامعه و نحوه مواجهه آنها با مدیریت شهری نیز توجه شود. با این حال، قطعا در مسیر پیش رو بیش از گذشته به دغدغههای مردمی در عرصههای مختلف اجتماعی و شهری توجه خواهیم کرد.
۴- حال، مهمترین پرسش این است که آیا شهرآرا توانسته است به تمامی آرمانها و اهداف خود ... در عرصههای مختلف دست یابد؟ پاسخ به این سؤال قطعا منفی است. شهرآرا باید علاوه بر انعکاس صدای مردم در حوزههای شهری، در مسیر افزایش مشارکت اجتماعی با تأکید بر سرمایههای اجتماعی موجود در مشهد گام بردارد. توجه جدی به تاریخ و هویت یکپارچه شهر مشهد با تأکید بر مفهوم زیارت و نگاه به ظرفیتهای گردشگری، تبیین حقوق شهروندی و ارتقای فرهنگ شهروندی با نگاهی همهجانبه و مستمر، تأکید بر لزوم فرهنگ چندصدایی و بهرهگیری از توانایی قلمی و فکری نخبگان، توسعه شادی و نشاط و افزایش امیدبخشی مردم در جامعه، توجه جدی به موضوع سرمایهگذاری، توجه به موضوع حاشیهنشینی و مهاجران در توسعه شهری، ارتقای سواد رسانهای شهروندان، توجه به بافت اجتماعی محلات و بازتعریف فرهنگ «محله»، پیگیری پروژههای بزرگ شهری و چندین مورد دیگر بخشی از رسالتهای شهرآرا در دهه دوم این روزنامه است.
۵- تحقق اهداف و برنامهها در حوزه رسانه بدون تردید نیازمند مشارکت و در نظر گرفتن آحاد مختلف مردم است. بر همین اساس، تولید ویژه نامهها در روزنامه و برنامههای مختلف در عرصه فضای مجازی در دستور کار قرار گرفته است. بدون تردید تلاش شهرآرا بیش از گذشته برای ارتباط گیری مناسب و ارزشمند با مردم است، زیرا بر این باوریم که همه مردم مشهد با سلیقههای مختلف به یکدیگر ارتباط دارند.