سرخط خبرها

بمب‌های خلاقیت و استعداد

  • کد خبر: ۱۳۰۴
  • ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱
بمب‌های خلاقیت و استعداد
گفت‌وگوی شهرآرامحله با دختران برگزیده و نخبه منطقه تبادکان

حسین برادران فر - حسن مناسبت‌هایی که در تقویم سالانه وجود دارد، این است که آدم به یاد کسانی می‌افتد که کمتر آن‌ها را به خاطر داریم، شاید یکی از این گروه‌ها دختران باشند. هنوز هم در خانواده‌های سنتی، این اعتقاد وجود دارد که دختر را چه به درس خواندن، دختر باید بچه‌داری و شوهرداری بیاموزد تا بتواند زندگی موفقی داشته باشد. خوشبختانه این طرز فکر در سال‌های اخیر تغییر زیادی کرده است و طرف‌داران تحصیل و پیشرفت علمی دختران افزایش چشمگیری پیدا کرده‌اند و ما امروز دخترخانم‌های بسیاری را داریم که در عرصه‌های علمی، ورزشی و هنری درخشیده و موفقیت‌های بسیاری کسب کرده‌اند.
در منطقه ما نیز دختران نخبه و بااستعداد فراوانی وجود دارند که به مناسبت تولد حضرت معصومه(س) و روز دختر به‌سراغ چند نفر از این دختران هنرمند و نخبه رفتیم و در زمینه موفقیت‌هایی که کسب کرده‌اند گفت‌وگویی با آن‌ها انجام دادیم.

 

دختر هنرمند معرق‌کار
محدثه ایوبی، یکی از شاگردان فعال و نمونه هنرستان امیرعباسیان، است. او در اولین تجربه خود در معرق، تابلو بی‌نظیری را می‌سازد.
ملیحه توانا، مدیر هنرستان امیر عباسیان، با تأکید بر استعداد محدثه ایوبی در هنر معرق می‌گوید: محدثه یکی از شاگردان ممتاز و در واقع نخبه هنرستان ماست، به همین دلیل من به‌طور ویژه و خاص بر کار و تحصیل او نظارت دارم. به طور معمول کسانی که وارد رشته معرق می‌شوند، بعد از چند ماه کار روی چوب، کم کم می‌توانند طراحی‌های ساده‌ای را که از قبل روی چوب حک شده‌است با ابزار برشی مخصوص درآورند، اما محدثه از همان اول نشان داد که استعداد خاصی در این زمینه هنری دارد. او در مدت کوتاهی طراحی و برش انواع طرح‌ها و نقش‌ها را انجام داد و در اولین تجربه عملی خود، طراحی و کشیدن آیه (وان یکاد) را که به لحاظ ظرافت و پرکاری فقط استادان و هنرمندان، توانایی آفرینش آن را دارند، انتخاب کرد و در مدت کوتاهی طراحی و برش‌کاری این آیه را انجام داد. به‌طوری‌که باعث تعجب دبیران و استادان هنر معرق شده بود. ما برای تشویق این دختر هنرمند تابلو کشیده شده او را برای مسئولان آموزش و پرورش منطقه (تبادکان) فرستادیم و مدیر آموزش و پرورش منطقه، این دختر و شاگرد ممتاز را تشویق کردند.

 

کسب رتبه اول معرق در خراسان رضوی
محدثه ایوبی که از همان ابتدای ورود به رشته معرق استعداد فوق‌العاده‌ای از خود نشان داده بود، به‌عنوان شاگرد ممتاز در مسابقات مختلف شرکت کرد ه و رتبه اول معرق استان خراسان رضوی را به دست می‌آورد.
ایوبی می‌گوید: در مدت دوسالی که کار روی چوب را انجام می‌دهم، طراحی و برش انواع نقوش حیوانی، سنتی و فرنگی را فراگرفته‌ام، به‌دنبال آن تعدادی از طراحی‌ها و نقوش مختلف را برای شرکت در مسابقات و جشنواره‌های منطقه‌ای و شهری فرستادم و در همه آن‌ها رتبه ممتاز را به دست آورده‌ام، بعد از کسب این موفقیت‌ها به‌عنوان معرق‌کار برتر هنرستان‌های مشهد جواز حضور در مسابقات آموزشگاه‌های علمی و کاربردی استان خراسان رضوی را به دست آوردم و در این مسابقه که موضوع آن طراحی یک رحل قرآن بامهارت و سلیقه شخصی بود، رحل قرآنی که طراحی و نقاشی کرده بودم به انتخاب داوران مسابقه به عنوان رحل برتر و ممتاز انتخاب شد و رتبه برتر مسابقات را به دست آوردم. با کسب رتبه برتر این مسابقات در تابستان امسال نیز برای مسابقات کشوری معرق (مراکز علمی و کاربردی برتر کشور) که در قم برگزار خواهد شد، شرکت خواهم کرد.

 

تأمین هزینه و مخارج تحصیل
نفر برتر رشته معرق استان که چندی قبل پدرش را از دست داده، در کنار تحصیل با کارکردن و فروش آثاری که دست ساخته خودش است، علاوه‌بر هزینه تحصیل مخارج خانواده‌اش را نیز تأمین می‌کند.
محدثه در توضیح این مطلب می‌گوید: مدتی قبل پدرم را که بزرگ‌ترین حامی تحصیلی و علمی من بود از دست دادم. فوت ناگهانی او تأثیر منفی بسیار عمیقی روی من و خانواده‌ام گذاشت، اما خیلی زود خودم را با شرایط سخت پیش آمده هماهنگ کرده و در کارگاهی مشغول به کار شدم. البته چون روزها درس می‌خواندم و باید به مدرسه می‌رفتم، در شیفت شب کارگاه مشغول به کار شدم، حوالی صبح خسته و کوفته به خانه باز می‌گشتم. اما با تمام خستگی، صبحانه خورده و نخورده دوباره راهی هنرستان می‌شدم. مدام سرکلاس درحال چرت‌زدن بودم و اصلا متوجه درس‌دادن معلم نبودم. مدیر مدرسه (خانم توانا) که متوجه این موضوع شده بود، به من پیشنهاد داد که ظروف و وسایل معرق مثل قندان، میوه‌خوری، جا‌سوئیچی، قاب‌عکس و دیگر وسایل تزیینی را ساخته و در اختیار او قرار دهم. او نیز با جذب مشتری و فروش این وسایل پول آن‌ها را به من بدهد. من نیز موافقت کردم و حالا با فروش وسایل و لوازم معرقی که خودم ساخته‌ام، مخارج تحصیل و بخشی از هزینه‌های خانواده‌ام را تأمین می‌کنم. معرق هنر خوب و درآمدزایی است و دوست دارم در آینده با آموزش این هنر به دیگران در راستای کارآفرینی و کسب درآمد بیشتر کمک کنم.

 

کشف استعداد با کمک مدیر مدرسه
محبوبه دلدار، یکی دیگر از شاگردان فعال و نمونه هنرستان امیرعباسیان، است. او با راهنمایی مدیر هنرستان به‌سوی استعداد بالقوه‌ای که داشته است هدایت می‌شود.
دلدار در توضیح این مطلب می‌گوید: بعد از قبولی در کلاس نهم، زمانی که برای انتخاب رشته و ادامه تحصیل به هنرستان امیر عباسیان آمدم، چون مطالعه و تجربه خاصی درباره رشته‌های تحصیلی نداشتم، به گفته و توصیه چند نفر از دوستان و اقوام قصد ادامه تحصیل در یکی از رشته‌های علوم انسانی را داشتم و حتی مدت کوتاهی را هم در رشته علوم انسانی مشغول به تحصیل بودم، اما با گذشت زمان و به‌تدریج احساس کردم رشته علوم انسانی رشته‌ای نیست که بتوانم آینده موفق و روشنی داشته باشم. خوشبختانه در همین زمان با ملیحه توانا، مدیر هنرستان امیرعباسیان، آشنا شدم و از طریق گفت‌وگوها و جلسات مشاوره‌ای که با کارشناسان تحصیلی و خانم توانا داشتم، در پایان به این نتیجه رسیدم که با تحصیل در رشته علوم انسانی به موفقیت چندانی نخواهم رسید و با توجه به علاقه‌ای که به کارهای هنری داشتم، تحصیل در رشته صنایع چوب را انتخاب کردم و با وجودی که چند هفته‌ای دیرتر از بقیه شاگردان به کلاس‌های معرق پیوسته بودم، نه‌تنها توانستم این مدت تأخیر را جبران کنم در همان سال به‌عنوان شاگرد ممتاز و برتر در رشته معرق چوب نیز انتخاب شدم. تمام موفقیتم را مدیون هدایت و راهنمایی‌های خانم توانا، مدیر هنرستان امیر عباسیان، هستم و همین جا از وی تشکر می‌کنم.

 

کسب رتبه برتر کشور در صنایع چوب
دلدار که با کمک استعداد و خلاقیت خود در هنر چوب و معرق، وسایل و دست ساخته‌های بی‌نظیری خلق کرده‌ است، رتبه برتر استانی و کشوری صنایع چوب و معرق را در کارنامه هنری و تحصیلی خود دارد.
او می‌گوید: از همان ابتدای ورود به رشته چوب و معرق تلاش بسیار زیادی کردم که از طریق مطالعه، کار و خلاقیت، طرح نو و تازه‌ای را ایجاد کنم و برای رسیدن به این هدف تلاش شبانه‌روزی را شروع کردم و با دید و بازدید از آثار بزرگان و استادان در هنر چوب و معرق و گفت‌وگو با آن‌ها درباره ایده‌ها و نظرات خودم در طراحی و برش چوب به نکات ظریف این هنر پی بردم و در کارگاه و خانه این ایده‌های خلاقانه را به‌طور عملی و کاربردی اجرا کردم و خوشبختانه نتیجه این تلاش‌ها را نیز دیدم و در اولین حضورم در هنرستان‌های مشهد و استان خراسان رضوی رتبه برتر مسابقات صنایع چوب (معرق) را به دست آوردم. در سال گذشته نیز به‌عنوان شاگرد برتر صنایع چوب هنرستان‌های استان خراسان رضوی در مسابقات کشوری این رشته که در شهرستان کرج برگزار شد، شرکت کردم. در این مسابقات نیز داوران بعد از بررسی دست‌ساخته‌های چوبی هنرجویان، اثرم را به‌عنوان یک اثر استاندارد و خلاقانه انتخاب و من موفق به کسب رتبه برتر کشوری در صنایع چوب شدم. این موضوع برای بسیاری از داوران و حتی شرکت‌کنندگان حاضر در مسابقات باورشدنی نبود، چون با وجود شاگردان هنرمندی از خطه شمال و اصفهان که سرآمد هنرمندان و استادان چوب هستند، هیچ کس انتظار کسب رتبه برتر ازسوی شاگردان خراسان رضوی را نداشت، حتی دانش‌آموزان شرکت‌کننده از اصفهان و مازندران به این موضوع اعتراض داشتند، اما خوشبختانه با حمایت‌های خانواده، دبیران و مدیر مدرسه موفق به کسب رتبه برتر کشور در صنایع چوب شدم.

 

فروش دست‌ساخته‌ها به وزارت امور خارجه
زیبایی، خلاقیت و خاص بودن آثار تولید شده ازسوی شاگردان هنرمند هنرستان امیر عباسیان، به اندازه‌ای است که سازمان‌هایی مانند وزارت امور خارجه خریدار و خواستار این آثار است.
ملیحه توانا، مدیر هنرستان امیر عباسیان، در توضیح این مطلب می‌گوید: ویژگی‌های خلاقانه‌ای که در آثار و دست‌ساخته‌های تولید شده ازسوی شاگردانی نظیر خانم دلدار و ایوبی وجود دارد، خیلی زود مورد توجه مسئولان آموزش و پرورش قرار گرفت و بنا بر درخواست‌ها و سفارش‌هایی که مسئولان آموزش و پرورش برای اهدا درجشن‌ها و مراسم تقدیر و تشکر مدیران و افراد برگزیده داشتند، تابلوهایی در همین هنرستان از سوی شاگردان ممتاز و نخبه ما تولید و ساخته می‌شد و در اختیار مسئولان قرار می‌گرفت. در یکی از این مراسم و جشن‌ها که نماینده‌ای از وزارت امورخارجه کشورمان حضور داشت، با دیدن تابلویی که مزین به کلمات و اشکال زیبا بود، درباره چگونگی تهیه و هنرمند این آثار می‌پرسند و مسئولان حاضر نیز درباره اینکه این تابلوها تولید و ساخت دختران یکی از هنرستان‌های مشهد است، توضیح می‌دهند. نماینده وزارت امور خارجه نیز که از این موضوع خوشحال شده‌ است، سفارش و خرید چند تابلو برای هدیه‌دادن به سفرای کشورهای خارجی و همسایه را می‌دهد. بعد از این ماجرا نیز ما سفارش‌های زیادی را برای وزارت امورخارجه، آموزش و پرورش و دیگر ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی تولید کرده‌ایم. پول حاصل از فروش این تابلوها را در اختیار دانش‌آموزان هنرمند و رسیدگی به امور هنرستان صرف کرده‌ایم.

 

نوشتن مقاله به زبان انگلیسی
مژده باقری‌مقدم، یکی از دانش‌آموزان نمونه و ممتاز در زمینه فیزیک و ریاضیات دبیرستان مصلی‌نژاد است او در نوجوانی اولین مقاله علمی خود را برای یک همایش جهانی می‌فرستد.
مژده باقری‌مقدم در توضیح این مطلب می‌گوید: چون بیشتر افراد خانواده‌ام در رشته مهندسی تحصیل کرده و با علم ریاضی و فیزیک در ارتباط بودند، به‌تبع آن‌ها من نیز از کودکی به علم ریاضیات و فیزیک علاقه‌مند شدم و در کودکی با دقت در پدیده‌های طبیعی به دنبال جواب و پیگیری قوانین فیزیک بودم و برای اینکه بتوانم به مقالات و مطالب جدید بیشتری دسترسی پیدا کنم، در کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی ثبت‌نام کردم و بعد از چند ترم به زبان انگلیسی مسلط شدم. بعد از فراگیری زبان انگلیسی با گشت‌زدن در اینترنت و سایت‌های علمی به مطالعه آخرین دستاوردهای فیزیکی و علمی پی‌ برده و حتی با بررسی عملی و آزمایش علمی به تحقیق و تفحص درباره این مقالات می‌پرداختم. در جریان همین تحقیقات اینترنتی، به یک فراخوان و همایش علمی در زمینه فیزیک که قرار بود در کشور لهستان برگزار شود برخوردم، بعد از مطالعه موضوع همایش احساس کردم که می‌توانم درباره موضوع فیزیکی مطرح شده (حرکت موجی اشیا) مطلب و مقاله‌ای داشته باشم. بلافاصله اسم خودم را در سایت همایش که متعلق به یکی از دانشگاه‌های لهستان بود ثبت‌نام کردم، چند روزی بیشتر فرصت نداشتم باید مطالب مربوط به موضوع (حرکت موجی اشیا) همایش را تهیه می‌کردم. چند روز را به‌سختی کارکردم و مقاله تهیه شده را به زبان انگلیسی نوشته و برای سایت اعلام‌شده ازسوی دانشگاه فرستادم. چند روزی گذشت و بار دیگر که برای پیگیری مقاله‌ام به سایت دانشگاه لهستان مراجعه کردم، متوجه شدم که مقاله و نظرات من ازسوی هیئت داوران دانشگاه خوانده شده و یکی از داوران همایش اعلام کرده‌است که برای اولین‌بار دختر نوجوانی از کشور ایران مقاله‌ای برای این همایش فرستاده‌ است و ما نیز بعد از مطالعه این مطلب متوجه استعداد او در زمینه فیزیک شدیم و آینده خوبی را برای او پیش‌بینی خواهیم کرد.

 

کسب مقام سومی فیزیک‌دانان کشور
باقری‌مقدم که عنوان کوچک‌ترین محقق فیزیک در یک همایش جهانی را دریافت‌ کرده بود، با شرکت در مسابقه فیزیک‌دانان جوان ایران رتبه سوم را به دست می‌آورد.
وی در توضیح این مطلب می‌گوید: هر سال مسابقات فیزیک‌دانان جوان ایران، در دبیرستان و هنرستان‌های ایران ازسوی دانشگاه تهران برگزار می‌شود، در این مسابقات که بزرگ‌ترین و برترین مسابقه فیزیک در گروه سنی نوجوان و قبل از دانشگاه است، توانایی‌های دانش‌آموزان برتر کشور در زمینه تحقیقات و آخرین دستاوردهای فیزیک مورد محک و سنجش قرار می‌گیرد و نفرات برتر نیز انتخاب می‌شوند. به‌عنوان نماینده دبیرستان‌های مشهد در این مسابقات شرکت‌ کردم و بعد از برنده‌شدن در چند (چالش علمی فیزیک) توانستم رقبای خود را پشت سر گذاشته و حتی با توجه به کسب امتیازات قرار بود که در مرحله پایانی با نماینده استان تهران روبه‌رو شوم، اما به دلیل یک اشتباه و به اعتقاد خودم ناداوری که ازسوی داوران مسابقات که بیشترشان تهرانی بودند انجام شد، بنده را به عنوان نفر سوم این مسابقات انتخاب و مدال برنز مسابقات را به دست آوردم.

 

کسب رتبه دوم مسابقات جهانی اتریش
فیزیک‌دان جوان منطقه تبادکان بعد از کسب رتبه سومی در مسابقات فیزیک‌دانان جوان ایران به‌عنوان یکی از نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی انتخاب می‌شود.
وی می‌گوید: برای حضور در مسابقات جهانی فیزیک علاوه‌بر داشتن مقام کشوری باید در یک‌سری امتحانات کتبی که ازسوی مؤسسه آرمان، که تنها مؤسسه علمی و دانشگاهی در ایران برای تعیین صلاحیت دانش‌آموزان نخبه و برتر است شرکت کنیم، من با قبولی و رتبه بالا در امتحانات این مؤسسه نخستین دانش‌آموزی بودم که توانستم جواز حضور در مسابقات جهانی فیزیک 2019اتریش را کسب کنم. من و دوستم مهلا سوختانلو از مشهد و یک دانش‌آموز تهرانی به‌عنوان نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی فیزیک‌دانان جوان اتریش شرکت کردیم. روش مسابقه در کنار گرفتن امتحان کتبی، به صورت گفت‌وگو و بحث درباره یک موضوع فیزیکی بود و نمایندگان هر کشور به دنبال این بودند که با بیان نظرات و قوانین محکم‌تر خود رقیب را از دور مسابقه بیرون کنند. خوشبختانه گروه سه نفره ما در جمع کشورهای اروپایی شروع بسیار خوب و موفقی داشت و ما توانستیم در چالش و گفت‌وگوهای فیزیکی کشورهای بزرگی چون آلمان و انگلیس را از دور خارج کنیم و خودمان را به مرحله نهایی برسانیم. در مرحله نهایی که بین تیم ما و کشور جمهوری چک برگزار شد، گروه ما به‌خوبی توانست چالش فیزیکی را رهبری و اداره کند و حتی ما توانایی رتبه برتر این مسابقات را داشتیم، اما در پایان تیم چک موفق به کسب رتبه برتر شد و ما نیز نفر دوم مسابقات شدیم.

 

تعجب اروپاییان از حضور تیم ایران
مهلا سوختانلو، دیگر شاگرد ممتاز دبیرستان مصلی‌نژاد و یکی از اعضای سه نفره تیم ایران در مسابقات بین‌المللی اتریش است، او شاهد تعجب اروپایی‌ها درباره تیم اعزامی ایران بوده است.
سوختانلو در توضیح این مطلب می‌گوید: در زمان برگزاری مسابقات بین‌المللی اتریش، تیم 3نفره ما به همراه دیگر تیم‌های اروپایی در یک هتل اقامت داشتند. اعضای تیم‌های اروپایی بعد از اینکه شنیدند ما از ایران آمده‌ایم، خیلی تعجب‌ کرده بودند، تعدادی از آن‌ها حتی نمی‌دانستند که ایران در کجا قرار دارد. یکی از آن‌ها گفت: ایران در کجای آفریقا قرار دارد، چرا مبارزان ایرانی به اروپا حمله می‌کنند، رسانه‌های ما می‌گویند: ایران‌ کشور غیرمتمدن و دور از علم و صنعت است. من در جواب او درباره تمدن کهن و جایگاه علمی دانشمندان و عالمان کشورمان درگذشته و حال توضیح دادم. او نیز بعد از گوش‌دادن به حرف‌های من دیدگاهش درباره ایران عوض شد و تازه متوجه شد که کسب این رتبه دومی، حق تیم ما بوده‌ است و ما به‌طور شانسی رتبه دوم مسابقات را کسب نکرده‌ایم بلکه به‌دلیل خلاقیت و توان علمی زیاد ما بوده‌ است.

 

خداشناسی از راه فیزیک
مهلا سوختانلو که به قول خودش علاقه زیادی به فیزیک و پدیده‌های فیزیکی دارد، معتقد است که پدیده‌های فیزیکی دلیلی بر وحدانیت خداست.
مهلا در توضیح بیشتر می‌گوید: به‌عنوان کسی که از چند سال قبل درباره پدیده‌های طبیعی و فیزیکی دنیا مطالعه کرده و حتی به‌طور تجربی بسیاری از این پدیده‌ها را انجام داده‌ است، معتقدم نظم و قانون خاصی در تمام پدیده‌های فیزیکی و طبیعی دنیا حاکم است چون اگر این نظم و قانون وجود نداشت بسیاری از اختراعات بشر مثل تلفن، تلویزیون، هواپیما و حتی تکاپوی انسان‌ها و حیوانات در طبیعت اتفاق نمی‌افتاد، این نظم و قانونی که در طبیعت وجود دارد توسط یک قدرت بی‌پایان اداره می‌شود و هیچ عقل سلیمی اتفاقی‌بودن این نظم جهان را باور نخواهد کرد. ما مسلمانان این نیرو را خدا می‌دانیم و مردمان کشورهای دیگر با اسم دیگری صدایش می‌زنند. زمانی که در مسابقه بین‌المللی فیزیک‌دانان جوان (اتریش) بودیم، چند نفر از بزرگان فیزیک که صاحب کرسی در دانشگاه‌های معروف آلمان، انگلیس و فرانسه بودند، در تشریح نظرات خود به این نیروی قدرتمند و نامحدود اشاره داشتند و حتی یکی از این استادان نظم در قوانین فیزیک را در تسخیر و حمایت همین نیروی برتر و ناشناخته یا همان خدا می‌دانست.

 

نخبگان حمایت شوند
رتبه دوم مسابقات فیزیک کشور اتریش در پایان بر وجود استعدادها و نخبگان دانش‌آموزی در مناطق محروم و لزوم حمایت دولت از آنان برای شکوفایی استعدادهای بالقوه آنان تأکید می‌کند.
وی می‌گوید: در همین منطقه آموزش و پرورش تبادکان ما استعدادهای بالقوه و درخشان زیادی داریم که به دلیل کشف‌نشدن و نبود حمایت‌های معنوی و مالی فراموش می‌شوند و سرانجام کار آن‌ها خانه‌داری و کارگری سرگذر است، اما در کشورهای اروپایی این‌طور نیست و اگر کسی دارای استعداد خاصی در زمینه علمی و آموزشی باشد، با حمایت‌های بی‌شماری که از او می‌کنند، باعث دلگرمی و اطمینان خاطر آن فرد برای ادامه کار و تحقیق علمی می‌شوند. زمانی که در مسابقات بین‌المللی اتریش رتبه دوم این مسابقات را به دست آوردیم، مدیران برخی مؤسسات و دانشگاه‌های حاضر در مسابقات به ما پیشنهاد دادند که اگر دوست داشته باشیم می‌توانند از ما حمایت کنند و به تحصیل در دانشگاه‌های اروپا ادامه بدهیم. این پیشنهاد واقعا وسوسه‌انگیز بود، برای منی که در خانواده معمولی حاشیه شهر به دنیا آمده‌ام، بزرگ‌ترین آرزویم تحصیل در دانشگاه‌های اروپاست، اما من و دوستم این پیشنهاد فوق‌العاده را رد کردیم، چون معتقدیم ایرانی هستیم و هرچه داریم از ایران است و باید برای افتخار کشورمان تلاش کنیم. امروز پدیده فرار مغزها به کشورهای اروپایی و آمریکایی را داریم، همه این نخبگان و برگزیدگان علمی عاشق ایران بوده‌اند، اما وقتی می‌بینند که کسی به آن‌ها اهمیت نمی‌دهد و آن‌ها نیز باید سرانجام مثل یک تعمیرکار و کارگر عادی در کارخانه فعالیت کنند، رغبتی برای ماندن ندارند و وقتی کشورهای اروپایی با حمایت‌های مالی، امکانات و تجهیزات عالی از آن‌ها استقبال می‌کنند، رفتن و سکونت در خارج از کشور را ترجیح می‌دهند، به‌تبع آن دستاوردهای علمی هم که به دست می‌آورند، به نام آن کشور اروپایی یا آمریکایی ثبت خواهد شد، از مسئولان و دولتمردان کشور می‌خواهم که با حمایت از دانش‌آموزان و افراد نخبه و خلاق مانع فرار مغزها از کشور شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->