رسانه‌های فلسطینی: تنها ایران می‌تواند در چند دقیقه معادله را عوض کند سلوان مومیکا، فرد عامل اهانت به قرآن در نروژ کشته شد (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معامله گران بورس رژِیم صهیونیستی از عملیات طوفان الاقصی با خبر بودند؟ دانمارک ممنوعیت قرآن سوزی را تصویب کرد مقاومت لبنان چندین پایگاه اشغالگران را هدف حمله موشکی قرار داد وزیر خارجه قطر: نابودی حماس با ادامه جنگ هرگز اتفاق نخواهد افتاد ترکیه تعدادی از اعضای پ.ک.ک. را کشت ویدئو| اثبات کذب بودن ادعای رژیم صهیونیستی درباره بیمارستان الشفاء تمام پروازهای بحرین به رژیم صهیونیستی لغو شد ویدئو| لحظه شکار شدن تانک رژیم صهیونیستی توسط نیروهای گردان قسام سازمان ملل خواستار آزادی فوری همه گروگان‌ها در غزه شد واکنش‌های جهانی به مبادله آتش میان حماس و رژیم صهیونیستی روسیه آزمایش موشکی در قطب شمال را تکذیب کرد تیراندازی در یک مرکز درمانی در هلند چند کشته و زخمی برجای گذاشت پیام آیت‌الله سیستانی در پی آتش‌سوزی مرگبار در شمال عراق چین و سوریه ۳ سند همکاری امضا کردند جزئیات بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران| فارس و تسنیم هم تحریم شدند تعداد جان‌باختگان سیل لیبی از ۱۱ هزار نفر گذشت تعداد جان‌باختگان سیل در لیبی به ۵۳۰۰ نفر رسید
سرخط خبرها

راهزنی دریایی در روز روشن

  • کد خبر: ۱۳۵۲
  • ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۴
راهزنی دریایی در روز روشن
انگلیس در اقدامی غیرقانونی نفت‌کش حامل نفت ایرانی را توقیف کرد

نیروی دریایی انگلیس در اقدامی خصمانه و خلاف حقوق بین‌الملل، یک نفت‌کش حامل نفت ایران را در تنگه جبل‌الطارق توقیف کرده. اقدامی که به بهانه تحریم نفتی سوریه از سوی اتحادیه اروپا رخ داده است اما با توجه به سوابق و رویدادهای اخیر، به نظر می‌رسد از اقدامات بریتانیا در راستای همراهی با آمریکا برای جنگ نفتی با ایران است. دولت محلی جبل‌الطارق، از مستعمره‌های بریتانیا، روز پنجشنبه با تأیید این اقدام غیرقانونی، در بیانیه‌ای اعلام کرد که تفنگ‌داران نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا‌ یک نفت‌کش را که حامل نفت خام به مقصد ادعایی سوریه بود، در سواحل این سرزمین توقیف کرده‌اند.
سخن‌گوی وزارت امور خارجه در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما، با اشاره به این موضوع گفت: ناوگان دریایی انگلیس یک کشتی نفت‌کش حامل نفت خام ایران را در منطقه تنگه جبل‌الطارق توقیف کرد که این اقدام غیرقانونی و خلاف موازین بین‌المللی است. لذا سفیر انگلیس در تهران را به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را به وی ابلاغ کردیم. سید عباس موسوی افزود: اعلام کردیم این یک بدعت خطرناک و تنش‌زا‌ست و آن‌ها چنین حقی را نداشتند و اینکه گفته شده این اقدام را به درخواست دولت آمریکا انجام داده‌اند برای ما بسیار عجیب و نپذیرفتنی است. موسوی با تأکید بر اینکه این اقدام جای محکومیت و اعتراض دارد افزود: این موضوع و این اقدام را نوعی راهزنی دریایی می‌دانیم و از دولت انگلیس خواسته بودیم و می‌خواهیم هرچه سریع‌تر به رفع توقیف این کشتی اقدام کند تا کشتی آزادانه به مسیر و به مقصد مورد نظرش ادامه دهد.
مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران‌ و انگلیس در توئیتی در این‌باره تصریح کرد: اقدام انگلستان در توقف نفت‌کش ایرانی در جبل‌الطارق، اولا نوعی راهزنی دریایی، ثانیا خصومت غیرقانونی با ایران، ثالثا بی‌حیثیتی مجدد انگلیس در فرمان‌بری از آمریکا و رابعا پوچی ادعای اروپایی‌ها برای تداوم برجام را به اثبات رساند.
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز در این باره در توئیتی نوشت: انقلاب اسلامی در طول تاریخ چهل‌ساله خود، در هیچ معرکه‌ای آغازگر تنش نبوده، اما در پاسخ به زورگویان و گردن‌کشان، تعلل نکرده و تردید به دل راه نداده است. اگر انگلیس نفت‌کش ایرانی را رفع توقیف نکند، وظیفه دستگاه‌های مسئول اقدام متقابل و توقیف یک نفت‌کش انگلیسی است.
‌توقیف محموله نفتی برای بیش از ۱۷ میلیون سوری که از بحران سوخت رنج می‌برند، با همه ارزش‌های انسانی و حقوق بشری در تضاد است، به‌ویژه به این علت که تحریم‌های اعمال‌شده ضد سوریه، یک‌جانبه و بدون مصوبه سازمان ملل است. جای تعجب دارد که آمریکا و کشورهای غربی‌ای که جنگنده‌های خود را در چهارچوب ائتلاف موسوم به ضد تروریسم به آسمان سوریه و عراق فرستادند، هرگز به محموله‌های نفتی‌ای که داعش جابه‌جا می‌کرد واکنشی نشان نمی‌دادند! از سویی، تحریم‌های اعمال‌شده ضد دمشق تحریم‌هایی از جانب اتحادیه اروپا و آمریکاست و تحریم‌های سازمان ملل نیست. از این رو، این کشورها حق ندارند کشورهای دیگر را مجبور به پایبندی به تحریم‌های یکجانبه کنند. بنابراین ایران مغایر با حقوق بین‌الملل عمل نکرده است. با این حال شب گذشته خبر رسید که مقام‌های قضایی در جبل‌‌الطارق، توقیف نفتکش حامل محموله های نفتی ایران را برای ۱۴ روز دیگر تمدید کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->