راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

روز دیپلماسی خراسان

  • کد خبر: ۱۶۴۴
  • ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۸
روز دیپلماسی خراسان
دیدار‌های دیپلماتیک استاندار درباره پناه‌جویان، گردشگری و گسترش روابط تجاری

سارا رنگیان - روز گذشته را بی‌شک باید روز دیپلماسی استان خراسان‌رضوی و مشهد دانست؛ چراکه شمار زیادی از دیپلمات‌های اروپایی و آسیایی میهمان هم‌استانی‌های میهمان‌نوازمان بودند و در کنار حضور در جلسات چندجانبه با مدیران ارشد استان، از مراکز و مجموعه‌های مختلف به‌ویژه دستگاه‌های خدمت‌رسان به اتباع خارجی بازدید کردند. در این راستا رئیس دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، سفیران سوئیس، بلژیک و لهستان و کاردارها و نمایندگان سیاسی سفارت‌خانه‌های اتریش، سوئد، جمهوری چک، کره‌جنوبی، ترکیه، انگلستان و استرالیا طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری از مرز دوغارون در شهرستان تایباد، مهمان‌شهر اتباع افغانستان در تربت‌جام و بیمارستان ۲۲ بهمن، اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان‌رضوی و مؤسسه‌های مرتبط با پناهندگان در مشهد بازدید کردند. همچنین استاندار خراسان‌رضوی روز گذشته با محمد بدر ناصر، معاون وزیر کشور عراق دیدار کرد و در مراسمی با حضور مرادعلی شاه، سر وزیر ایالت سند پاکستان تفاهم‌نامه‌ای در راستای گسترش همکاری میان خراسان‌رضوی و ایالت «سند» پاکستان به امضا رسید.


هزینه ۱۵۰ میلیون‌دلاری برای تحصیل مهاجران افغان
در این میان معاون مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور در جلسه دیدار سفیران برخی کشورهای اروپایی و نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در تهران با استاندار خراسان‌رضوی گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران سالانه ۱۵۰ میلیون دلار برای تحصیل ۴۸۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی هزینه می‌کند.
به گزارش ایرنا، سیدعلی قدمگاهی ادامه داد: کمک‌های سازمان ملل و کشورهای کمک‌کننده به ایران در زمینه پناهندگان فقط معادل هزینه تحصیل دانش‌آموزان افغانستانی در ایران است؛ درحالی‌که جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول انسانی و اسلامی میزبانی از جمعیت میلیونی مهاجران افغانستانی را بیش از توان خود انجام داده است. این مقام مسئول در ادامه سهم کمک‌های بین‌المللی به ایران برای مهاجران افغانستانی را ناچیز دانست و گفت: انتظار داریم جامعه بین‌الملل و کشورهای کمک‌کننده، ایران را برای فراهم کردن زمینه بازگشت مهاجران به افغانستان یاری کنند. به گفته او یک سند راهبردی میان ایران، پاکستان، افغانستان و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در راستای مدیریت مسائل پناه‌جویان افغانستانی در سال ۲۰۱۲ به امضا رسید و سفر نمایندگان سیاسی برخی کشورهای کمک‌کننده به افغانستان نیز در این راستا صورت گرفته است. طبق اعلام او پناهندگان افغانستانی در بیش از ۸۰ کشور دنیا مقیم هستند اما ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از آنان در ایران و پاکستان حضور دارند و ایران در تلاش است تا با بازدید هیئت‌های دیپلماتیک و نمایندگان کشورهای کمک‌کننده نیازهای آن‌ها را شناسایی کند.


آسیب پناه‌جویان افغانستانی از چالش‌های اقتصادی ایران
رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در تهران نیز در این دیدار با اشاره به میزبانی سخاوتمندانه ایران از پناه‌جویان با وجود مشکلات اقتصادی در این کشور افزود: پناهندگان نیز از چالش‌های اقتصادی که ایران با آن مواجه است، صدمه می‌بینند و حضور ما و این هیئت دیپلماتیک برای این است که ببینیم چه کمک‌هایی باید به آن‌ها ارائه شود. طبق تأکید ایوو فریسن، پیام اصلی این است که همکاری صورت گیرد تا بار پذیرایی از پناه‌جویان روی کشورهای میزبان سبک شود.


میزبانی سخاوتمندانه ایران
سفیر سوئیس که ریاست هیئت دیپلماتیک اروپایی را بر عهده داشت، با قدردانی از میزبانی سخاوتمندانه ایران از اتباع افغانستان، اظهار کرد: این مهم است که فقط در تهران صحبت نکنیم، بلکه بازدیدهای میدانی نیز داشته باشیم تا بتوانیم در جریان آن‌ها همکاری‌های تنگاتنگی با ایران داشته باشیم. مارکوس لایتنر افزود: با وجود بازگشت داوطلبانه اتباع افغانستان به کشورشان، بازهم با سیل ورود این افراد به ایران مواجه هستیم.


اروپایی‌ها مهاجران را تحریم نکنند
استاندار خراسان‌رضوی نیز در این دیدار با اشاره به میزبانی ایران از پناهندگان افغان در شرایط تحریم، گفت: کشورهای اروپایی لااقل برای تسهیل کمک‌ها، 3 میلیون افغان مقیم ایران را تحریم نکنند. به گفته علیرضا رزم‌حسینی، ایران سرزمینی است که پناهندگان افغان با عبور از آن خود را به کشورهای اروپایی می‌رسانند و باید این کشورها سهم خود را از میزبانی ایران از پناهندگان افغان بپردازند. رزم‌حسینی افزود: آمار رسمی اروپاییان از ۱۳۰ هزار تبعه افغان در خراسان‌رضوی دقیق نیست؛ چراکه روزانه 1۵۰۰ تبعه افغان از مرزهای استان به‌صورت غیرمجاز وارد ایران می‌شوند و حدود ۲۰۰ هزار نفر از اتباع افغان نیز بدون مجوز در استان حضور دارند. طبق اعلام او، ایران سالانه ۲۰۰میلیارد دلار برای بخش‌های مختلف خدماتی خود یارانه پرداخت می‌کند که 3 میلیون تبعه افغان مقیم ایران نیز علاوه بر کمک‌های مستقیم ایران در حوزه بهداشتی و آموزش، از این یارانه مانند اتباع داخلی استفاده می‌کنند. رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نیز در این دیدار گفت: این کمیساریا برای رسیدگی به امور مهاجران افغان بدون مدرک در کنار دولت جمهوری اسلامی ایران است و همه طرح و برنامه‌هایی که در این راستا از سوی این کشور تدوین شود، مورد حمایت قرار می‌گیرد. ایوو فریسن با بیان اینکه هیچ جامعه‌ای نمی‌خواهد افراد بدون مدرک را سکونت دهد، تأکید کرد: هدف این است که همه مهاجران افغان گذرنامه داشته باشند و دولت افغانستان هم باید در این راستا حرکت کند. به گفته او، سال گذشته شرایط بازگشت برای 2000 پناهنده افغان از ایران به افغانستان فراهم شد، ولی مشخص نیست هم‌اکنون چه تعداد از آن‌ها به کشورشان بازگشته‌اند.


پرداخت 2 درصد هزینه آموزش مهاجران افغان
مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان‌رضوی نیز در این دیدار گفت: در حال حاضر فقط 2 درصد از هزینه‌های آموزشی مهاجران افغان در استان از سوی سازمان‌های بین‌المللی تأمین می‌شود. سیدعلی قاسمی افزود: سالانه ۴۷ میلیون دلار برای آموزش مهاجران افغان در خراسان‌رضوی با زیر پوشش داشتن ۷۱ هزار دانش‌آموز هزینه می‌شود.


تأسیس شرکت ایرانی- عراقی
استاندار خراسان‌رضوی روز گذشته دیداری هم با محمد بدر ناصر، معاون وزیر کشور عراق، داشت و در این نشست گفت: برای سامان‌دهی گردشگری زیارت و تسهیل خدمت‌رسانی به زائران در شهرهای زیارتی، آماده تأسیس شرکت مشترک ایرانی-عراقی هستیم. به گزارش اداره کل روابط‌عمومی استانداری خراسان‌رضوی، رزم‌حسینی ادامه داد: برای خدمت‌رسانی بهتر به زائران ایرانی و عراقی در شهرهای زیارتی 2 کشور، باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام گیرد. معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور عراق هم در این جلسه گفت: برای رفع مشکلات موجود در فرایند ورود تجهیزات موکب‌های خدمت‌رسان به زائران اربعین حسینی و تسهیل حمل‌ونقل زائران اربعین در مسیر مرز مهران تا نجف اشرف، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است. بدر ناصر همچنین خواستار تسهیل فرایند ورود و خروج زائران عراقی در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد شد.
روز گذشته تفاهم‌نامه‌ای اقتصادی میان استاندار خراسان‌رضوی و سر وزیر ایالت «سند» پاکستان در راستای توسعه همکاری‌های گردشگری، کشاورزی و صنعتی، مبادله کالا و تجارت و همکاری در برگزاری نمایشگاه‌های خارجی در مشهد امضا و مبادله شد. استاندار خراسان‌رضوی در این مراسم گفت: ایران و پاکستان در طی تاریخ روابط سیاسی و فرهنگی خوبی داشته‌اند و امیدواریم این دوستی و حسن هم‌جواری باوجود تمایل نداشتن برخی کشورها، همچنان بین 2کشور حفظ شود. سر وزیر ایالت سند پاکستان نیز در این مراسم با بیان اینکه پاکستان به دنبال گسترش روابط با ایران است، گفت: با وجود شمار بالای سفر زائران به مشهد و از جمله سفر اتباع کشور پاکستان به این شهر، گسترش روابط دوجانبه ایالت سند و خراسان‌رضوی دارای اهمیت است. سیدمراد علی‌شاه افزود: امید است موانع ساخت خط لوله صلح بین 2 کشور برطرف و صادرات گاز ایران به پاکستان از طریق این خط لوله آغاز شود. او به تولید فراوان زغال‌سنگ در پاکستان اشاره و بیان کرد: علاوه بر تمایل برای فعالیت مشترک و توسعه روابط تجاری، به کارگیری متخصصان ایرانی برای استخراج زغال‌سنگ و تولید برق را خواستاریم.
همچنین روز گذشته 17 سفیر کشورهای عضو کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، از یک مدرسه دانش‌آموزان افغانستانی در مشهد بازدید کردند. قاسمعلی خدابنده، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان، در این بازدید از تحصیل ۶۱ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی به‌صورت رایگان در استان خبر داد و گفت: سالانه بیش از ۱۸۰۰ میلیارد ریال برای تحصیل دانش‌آموزان خارجی در استان هزینه می‌شود. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->