سرخط خبرها

دهه کرامت

  • کد خبر: ۱۶۸۲
  • ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
دهه کرامت
رضا کسنوی مدیر منطقه ثامن موسسه شهرآرا

زادروز میلاد حضرت شمس‌الشموس(ع) بهانه‌ای است که نگاهی به ذخیره معنوی دین و ایمانمان در این سرزمین داشته باشیم و ماه ذیقعده را قدر بدانیم . روز نخست این ماه، ولادت حضرت معصومه(س) بود و در یازدهم این ماه میلاد حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) است؛ یکی الگوی مردان شرف‌خواه و دیگری الگوی بانوان عفاف‌گزین و چه نیکو این دهه را دهه کرامت نامیده‌اند .
اما کرامت چیست و کریم کیست؟ کرامت صفت خداست؛ «اقرأ و ربک الاکرم»، کرامت صفت رسول‌ا...(ص) است؛ «لقول رسول کریم»، کرامت صفت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) و ائمه اطهار(ع) است؛ که همگی «اصول الکرم» هستند. کرامت صفت اهل بهشت است .
قرآن، کریم است و کتاب کرامت .ذات اقدس الهی، انسان‌ها را به عنوان بندگان کریم معرفی کرده است؛ «لقد کرمنا بنی آدم» .بنی‌آدم اگر فرزندان حضرت آدم‌اند که هستند و اگر فرزند خلیفه‌ا...اند که هستند و اگر خلافت را به ارث می‌برند، پس آن‌ها هم سهمی از کرامت دارند .
اگر کسی خلیفه خدا شد، حرف کریمانه می‌زند و کار کریمانه می‌کند .بنابراین می‌شود کریم .اگر قرآن کریم، جامعه انسانی و دینی را جامعه کریم معرفی کرد، چون انسان کریم خلیفه خداست.
این‌قدر این واژه کرامت مهم است که در دعاهای مختلف مثل دعای افتتاح که در ماه رمضان آن را می‌خوانیم، از خدا می‌خواهیم که دولت کریمه به ما عنایت کند و کرامت دنیا و آخرت را روزی ما قرار دهد؛ و در دعای ابوحمزه ثمالی می‌خواهیم که کرامت حقیقی را که همان حیات طیبه است، به ما بدهد.
کریم یعنی کسی که از نظر صفات و ارزش‌های انسانی عالی است .رسول‌اکرم صلی‌ا... علیه و آله و سلم، فرمودند: یک علامت انسان باکرامت این است که به مردم خدمت می‌کند و آن را وظیفه خود می‌داند. طبق آموزه‌های دینی ما کسی که به مردم خدمت می‌کند، باید شکرگزار باشد که توفیق خدمت پیدا کرده است، نه اینکه منت بگذارد .
نشانه دوم انسان کریم این است که «یشکر بالقلیل»؛ بر چیز کم شکر می‌کند .
علامت شکرگزاری مؤمن باید بندگی باشد. مؤمن کریم در همه حال شاکر است .
علامت سوم؛ از امام معصوم(ع) سؤال شد که کرامت چیست؟ فرمود: کرامت این است که تا می‌توانی، مشکل مردم را رفع کنی و قبل از درخواست، بخشش کنی .
بنابراین همه جا و در همه وقت فرصت برای کریم شدن هست؛ اما این دهه، دهه پربرکتی است که انسان می‌تواند با تأسی به کریم و کریمه اهل بیت علیهما‌السلام مشق کرامت بکند .
دهه کرامت بهترین فرصت برای تقویت کرامت انسانی جامعه است. در دهه کرامت نباید تنها واژه کرامت را تکرار کنیم، بلکه باید نقطه اوج هدفمان را رسیدن به کرامت ذاتی و حقیقی بدانیم و لوازم و ابزار کرامت بخشیدن به اقشار مختلف جامعه به‌ویژه زائران حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) را تبیین و زمینه تحقق آن را فراهم کنیم و یقین بهترین راه برای به دست آوردن این هدف، الگوگیری از بزرگان دینی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->