وحدت؛راز موفقیت

  • کد خبر: ۱۷۳۸
  • ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۹
وحدت؛راز موفقیت
گزارشی از مسجد امام‌رضا(ع) در محله کلاهدوز که به فعالیت‌های مردمی می‌پردازد

نعیمه زمانی - همسایگی با امام رضا(ع) باعث شده است که هر فرد ارادت خود را به هر طریقی که می‌تواند بیان کند حتی با نام‌گذاری مکان‌های شهر. در محله کلاهدوز نیز مسجدی به نام ایشان مزین شده است که جریانات قبل و بعد از انقلاب را به خود دیده و با گذشت زمان هنوز برای مردم همان جایگاه قبلی خود را دارد. برای آشنایی بیشتر از تاریخچه و فعالیت‌های مسجد به آنجا سری زدیم و با مهدی بلورچی، مسئول فرهنگی مسجد، گفت‌و‌گو کردیم.


پایگاه مردمی
بلورچی درباره تاریخچه مسجد این‌گونه می‌گوید: ساخت آن به دهه‌50 برمی‌گردد. مسجدی با متراژ 700مترمربع که قبل از انقلاب فعالیت‌هایی داشته و محلی برای پخش اعلامیه‌ها و برگزاری جلسات ضدرژیم شاه بوده است. بعد از انقلاب نیز یکی از پایگاه‌های زمان جنگ محسوب می‌شده است. تربیت نیروهای دفاع‌مقدس و اعزام آن‌ها به جبهه و کمک‌ به رزمندگان در این مکان رخ داده است و حتی بانوان محل به ریسندگی و شست‌و‌شوی لباس‌های رزمندگان ‌پرداخته‌اند. آقای دباغ، اولین فرمانده پایگاه بسیج، اینجا بوده و امنیت محل را به عهده داشته است و خانم پناهنده نیز از ابتدا عهده‌دار پایگاه خواهران بوده است. در آن زمان سرکشی از خانواده شهدا، تظاهرات و اردوهای زیارتی انجام می‌شد که هنوز هم ادامه دارد. این بنا قدیمی است و نیاز به ساخت دوباره دارد. با توجه به وضعیت اقتصادی حاضر برآورد هزینه‌هایی که شده است بسیار زیاد است و به همین دلیل به دنبال بانی و خیر هستیم تا درباره آن اقدام کنیم. ساختمان مسجد از گذشته تغییری نکرده است و فقط در مواردی تعمیر و رنگ‌آمیزی شده است و از سال90 درهای فلزی به کمک خیران به درهای چوبی تبدیل شده است. این مسجد 36شهید داشته که عکس‌های آن‌ها از سال60 جمع‌آوری و بر دیوار مسجد نصب شده است. عکس‌ها به مرور زمان درحال از بین رفتن بوده‌اند تا اینکه در سال95 خانواده شهیدان رجبیان به مناسبت یادواره شهدا آن‌ها را ترمیم کرده و دوباره در مسجد نصب کردند.


وحدت در کار
درحال حاضر این مکان شامل دو قسمت مسجد و حسینیه است که دارای بخش‌هایی از جمله خیریه « معین‌الضعفاء» بسیج خواهران و برادران، کتابخانه و شورای فرهنگی است. این شورا در سال95 به‌منظور هماهنگی و انسجام فعالیت‌های مسجد تشکیل شد. بر این اساس هماهنگی در میان بخش‌های مختلف اهمیت ویژه‌ای دارد و هیچ تضادی بین اعضا نیست زیرا وحدت در مجموعه از همه چیز مهم‌تر است و راز موفقیت ما می باشد.فعالیت‌های مسجد در یک برهه‌ زمانی کوتاه کمرنگ شد و در سال89 دوباره رونق گرفت. در این راستا علاوه‌بر انجام وظایف معمول هر مسجد فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی زیادی هر ساله برگزار می‌شود. ارائه‌ بسته‌های غذایی به نیازمندان، تأمین جهیزیه، کمک‌های دارویی و پرداخت اجاره منزل به کمک اعضا و خیران نیز انجام می‌شود. نمایش فیلم، زیارت امام‌رضا(ع)، برگزاری مسابقات ورزشی، اردوهای تفریحی و همچنین اردوهای جهادی برای نوجوانان و جوانان درنظر گرفته شده است. یادواره شهدا، دیدار با جانبازان و خانواده شهدا، برگزاری کلاس‌های آموزشی و هنری، ایجاد حلقه‌های معرفتی و رفاقتی بخشی از فعالیت‌های بسیج خواهران و برادران است. علاوه براین در تابستان سال90 جُنگ‌هایی با موضوعات دینی در پارک‌های محلی منطقه اجرا کردیم که با استقبال خوبی روبه‌رو شد. ازآنجایی که مسجد به نام امام‌رضا(ع) نام‌گذاری شده است در ایام ولادت و شهادت ایشان برنامه‌های ویژه‌ای ارائه می‌شود. برای مثال در ایام شهادت علاوه‌بر برنامه‌های معمول، اسکان زائر و پخش غذا و در ایام ولادت برپایی ایستگاه صلواتی، اجرای سرود، جُنگ، استنداپ‌کمدی، تئاتر، نورافشانی، برگزاری مسابقات و ... انجام می‌شود.


توجه به کودکان و نوجوانان
انتخاب برنامه‌ها به گونه‌ای است که مردم در مراسم حضور داشته باشند و نسل امروزی نیز جذب مسجد شوند. به همین دلیل برنامه‌هایی ارائه می‌شود که موردپسند مردم باشد. همچنین برای مردمی و محلی‌شدن فعالیت‌های مسجد، برنامه‌ها را در محوطه بیرون مسجد برگزار می‌کنیم تا ارتباط مردم نیز با مسجد بیشتر شود. ضمن اینکه به کودکان و نوجوانان توجه خاصی شده و بیشتر برنامه‌ها توسط کودکان و نوجوانان انجام می‌شود تا بعد معرفتی داشته و به طور غیرمستقیم از ائمه شناخت پیدا کنند. در حوزه جوانان نیز برنامه‌ای به منظور آشنایی آن‌ها با کسب و کار ارائه می‌شود. در این راستا کاسبان محل از شغل خود، سختی‌های کار و چگونگی راه انداختن آن برای افراد صحبت می‌کنند تا آن‌ها نیز بتوانند شغل مناسبی را برای خود انتخاب کنند. درحال حاضر در ارتباط با مردم موفق هستیم اما متأسفانه شهرداری‌ها ارتباطشان را با مساجد کم کرده‌اند که خوب نیست.
کتابخانه مسجد500عنوان کتاب دارد و دسترسی افراد به آن‌ها آزاد است. در این زمینه کتاب‌خوانی گروهی و انفرادی انجام می‌شود. علاوه‌براین از نویسندگان جوان هم حمایت می‌کنیم و داستا‌ن‌هایشان را چاپ خواهیم کرد. در دهه کرامت نیز آن‌ها را به خواندن کتاب‌های رضوی سوق داده‌ایم. علاوه‌براین تصمیم داریم صندوق قرض‌الحسنه‌ای برای خدمت به مردم نیز ایجاد کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->