«بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید طرح یک ایرانی برای لوگوی نوروزی گوگل + عکس
سرخط خبرها

شرطی که می‌بازی

  • کد خبر: ۲۳۰۵
  • ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۷
شرطی که می‌بازی
درباره سایت‌های قمار و پیش‌بینی و سود‌های کثیف آن به بهانه عزم جدید دادستانی برای مبارزه با این سایت‌ها

یوسف انصاری 

عزم تازه برای مبارزه با شرط‌بندی
«میلیونر شو، برداشت جوایز نقدی و آنی، پخش زنده مسابقات، ضرایب جهانی». کانال‌های اینستاگرام و تلگرام پر شده است از تبلیغات سایت‌های شرط‌بندی با وعده‌های هوس‌برانگیز. رؤیای یک‌شبه پول‌دار شدن و به‌دست آوردن پول بدون زحمت، رؤیای شیرینی است که این سایت‌ها به کمک آن مخاطبان زیادی را به‌سمت خودشان می‌کشانند. رشد این سایت‌ها به قدری زیاد شده است که گفته می‌شود روزانه یک میلیون دلار پول ازطریق کاربران آن‌ها از کشور خارج می‌شود. همین موضوع باعث شد دادستانی کل کشور در بخشنامه‌ای، مقابله شدیدتر با این سایت‌ها را از سر بگیرد. در این بخشنامه آمده است که ارتکاب قمار با هر وسیله و ابزاری ولو در فضای مجازی و سایت‌های قمار، حرام و جرم است. ازآنجایی‌که بعضی سایت‌ها با گرفتن استفتا از مراجع تقلید این‌طور جلوه داده بودند که شرط بستن روی نتایج فوتبال، قمار نیست و ایراد شرعی ندارد، در بخشنامه جدید دادستانی به‌صراحت قید شده است که شرط‌بندی روی نتایج مسابقات حرام است، بنابراین هرچند مشمول عنوان قمار دانسته نشود، مصداق بارز تحصیل مال از طریق نامشروع و مشمول ماده۲ قانون تشدید مجازات مرتکبان ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری است. اگر دقیق نمی‌دانید که در سایت‌های شرط‌بندی چه خبر است و این تجارت کثیف ولی پرسود، چه بلایی بر سر فضای مجازی و مردم ‌آورده است، ادامه این مطلب را بخوانید.


از کجا آمدند؟
«سایت‌های شرط‌بندی» که خودشان ترجیح می‌دهند به آن‌ها «سایت پیش‌بینی نتایج مسابقات ورزشی» گفته شود و بیشترشان در زمینه مسابقات فوتبال فعالیت می‌کنند، نسخه به‌روزشده همان شرط‌بندی‌های کاغذی است که چند سال قبل، می‌شد برگه‌های آن را از کیوسک‌های مطبوعات خرید و در بسیاری از شهرهای ایران، طرفداران زیادی داشت. پیش‌بینی درست نتایج بازی، تفاضل گل و خیلی چیزهای دیگر باعث می‌شد که شما چندبرابر پولی که صرف خرید برگه پیش‌بینی کرده‌اید، برنده شوید. هرچه پیش‌بینی دورتر از انتظار بود، درصورت تحقق، پول بیشتری را نصیب صاحب برگه می‌کرد. حالا این سایت‌ها کاری شبیه همان برگه‌ها را انجام می‌دهند. درآمد زیاد سایت‌ها از پول‌هایی که مردم خرج شرط‌بندی می‌کنند، باعث رونق گرفتن آن‌ها شده است. رونق هم یعنی تبلیغ و این‌طور شد که حالا در هر گروه تلگرامی که چندده‌هزار عضو داشته باشد، می‌شود تبلیغات سایت‌های شرط‌بندی را دید.


چطور کار می‌کنند؟
در این سایت‌ها تقریبا روی نتیجه هر مسابقه‌ای شرط‌بندی می‌شود. از لیگ‌های دسته‌یک فوتبال دنیا تا لیگ دسته‌چندم یک کشور اروپایی کوچک یا لیگ زیر 21سال برزیل. برخی سایت‌ها، مسابقات والیبال، فوتسال، بستکبال و... را هم شامل می‌شوند. روش کار هم این‌گونه است که تا زمانی که نتیجه‌ بازی مشخص نیست، امکان شرط‌بندی وجود دارد ولی به‌محض اینکه شرط‌بندی راحت شود، مثلا یک تیم دو گل جلو بیفتد، دیگر امکان شرط‌بندی نخواهد بود. درنتیجه به تعداد افرادی که برنده می‌شوند، همیشه گروهی هم می‌بازند. سایت، پول را از بازنده‌ها به برنده می‌دهد و بخشی از آن را هم توی جیب خودش می‌گذارد. در چنین معادله‌ای تنها کسی که همیشه سود می‌کند، گردانندگان سایت هستند. حالا اگر برایتان سوال پیش آمده است که این سایت‌ها نتایج زنده این همه مسابقه ورزشی را از کجا می‌آورند و چطور ضریب شرط‌بندی در آن‌ها کم و زیاد می‌شود، باید بگوییم که آن‌ها اطلاعات خودشان را مستقیم از سایت‌های شرط‌بندی خارجی برمی‌دارند که افراد زیادی با هزینه‌های سنگین آن را می‌چرخانند.


ورود سلبریتی‌ها به دنیای شرط‌بندی
هرجا که پول باشد، بدون شک سر‌وکله شاخ‌های مجازی هم برای تبلیغ پیدا می‌شود. حالا فرقی نمی‌کند درمان کچلی یا آرتروز باشد یا یک بازی تفنگی مجازی یا سایت پیش‌بینی نتایج فوتبال. تبلیغ این سایت‌ها توسط سلبریتی‌ها باعث شده است که کاربران زیادی به سایت‌ها اعتماد کنند و بعد از چندبار شرط‌بندی و احیانا برنده شدن مقداری پول، گرفتار اعتیاد به قمار شوند. درآمد برخی از این سایت‌ها تاحدی زیاد است که برخی سلبریتی‌ها خودشان دست به راه‌اندازی سایت شرط‌بندی زده‌اند؛ مثل پیام صادقیان(بازیکن سابق پرسپولیس) که یک سایت شرط‌بندی دارد و بدون هیچ ابایی، آن را در صفحه اینستاگرامش تبلیغ می‌کند و در کمال تعجب این سایت هنوز فیلتر نشده است. حال باید منتظر ماند و دید که آیا ابلاغیه جدید دادستانی، رشد این سایت‌ها و حضور مردم در آن‌ها را کمتر خواهد کرد یا آرزوی یک‌شبه پول‌دار شدن، همچنان جیب مردم را خالی‌تر از قبل خواهد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->